Kolekcja 7 rajdówek Grupy B trafi na aukcję. To same rarytasy

Legendy lat 80., kultowe rajdówki Grupy B, wszyscy najważniejsi przedstawiciele tego gatunku w jednej kolekcji - przyznacie, że to nie lada gratka nie tylko dla fanów motorsportu, ale i motoryzacji w ogóle. Jak nietrudno się domyślić - tanio nie będzie.

7 kultowych aut w jednej kolekcji. Czy może być coś lepszego?7 kultowych aut w jednej kolekcji. Czy może być coś lepszego?
Źródło zdjęć: © Peter Singhof / Artcurial Auctions
Aleksander Ruciński
1

Powołana do życia w 1982 roku rajdowa Grupa B była jedną z najbardziej niebezpiecznych kategorii w historii sportów motorowych. Dała nam wiele piekielnie mocnych i przerażająco szybkich samochodów - zarówno tych, które pojawiały się na oesach, jak i ich produkcyjnych odpowiedników, które musiały powstawać z uwagi na wymogi homologacyjne.

Niestety szybko okazało się, że potwory zdolne osiągać setkę w czasie poniżej 3 sekund, potrafią być zabójczo niebezpieczne nawet dla doświadczonych kierowców rajdowych. Po serii śmiertelnych wypadków, FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) w 1986 roku postanowiła wycofać ze startów Grupę B.

Jednakże nawet dziś, ponad 3 dekady po tych wydarzeniach, B-grupowe rajdówki budzą wielkie emocje i są pożądanymi eksponatami w garażach kolekcjonerów. Kupno nawet pojedynczej sztuki nie jest łatwe. A co powiecie na cały zestaw? 7 aut Grupy B zachowanych w oryginalnym stanie, do kupienia jako cała kolekcja - taką niepowtarzalną okazję dostaną ci, którzy zdecydują się wziąć udział w paryskiej aukcji Arcturial 5 lutego 2021 roku. Co wchodzi w skład zestawu?

Peugeot 205 Turbo 16, którym mistrz świata Timo Salonen startował w Rajdzie Szwecji w 1986 roku. Z kolei Bruno Saby jechał tym egzemplarzem w Rajdzie Korsyki i Rajdzie Akropolu. Co ciekawe, auto nadal jest zarejestrowane na firmę Peugeot Talbot Sport.

Dalej mamy lancie, a właściwie dwie lancie: 037 oraz deltę S4. Ta pierwsza przecierała szlaki samochodom Grupy B, była też jednym z nielicznych przedstawicieli gatunku z napędem wyłącznie na tył. S4 jest zupełnym przeciwieństwem prezentując szczytowe osiągnięcia marki w tym okresie. Po likwidacji Grupy B została zastąpiona kultową Deltą Integrale.

Wartość kolekcji jest szacowana na ponad 3,6 mln euro.
Wartość kolekcji jest szacowana na ponad 3,6 mln euro. © Peter Singhof / Artcurial Auctions

W kolekcji znajdziemy też Forda RS200, Renault 5 Maxi Turbo, MG Metro 6R4 czy w końcu Audi Quattro Sport S1 najmocniej kojarzone z tamtymi czasami. To, czy Quattro było najlepszą rajdówką Grupy B to dyskusyjna kwestia. Z pewnością jednak najbardziej kultową.

Za tak imponującym zestawem stoi nie kto inny, jak Michel Hommell, kierowca rajdowy, biznesmen oraz twórca niszowej marki sygnowanej swoim nazwiskiem. Wspólnie z Olivierem Quesnelem, byłym szefem motosportu w koncernie PSA przez lata weszli w posiadanie tych siedmiu wspaniałych aut. Teraz postanowili je sprzedać

Według wstępnych szacunków samo audi jest warte nawet milion euro, podczas gdy całość wyceniono na 3,63 mln. Sporo, ale warto pamiętać, że to naprawdę wyjątkowa okazja.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/16] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała