Kolejna berlinetta – Oakley F12berlinetta (2012)
Oakley Design to już trzecia firma tuningowa, która dokonuje modyfikacji w nowym Ferrari F12berlinetta. Na razie jednak silnik ma seryjną moc – wcale niemałą zresztą.
04.12.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:03
Oakley Design to już trzecia firma tuningowa, która dokonuje modyfikacji w nowym Ferrari F12berlinetta. Na razie jednak silnik ma seryjną moc – wcale niemałą zresztą.
Oakley Design było pierwszym przedsiębiorstwem tuningowym, które zajęło się dokonywaniem mechanicznych modyfikacji w Ferrari 458 Italia. Tuner przygotował łącznie 7 samochodów, których moc wahała się od około 630 do 644 KM. Drugim samochodem, dzięki któremu brytyjska firma stała się bardzo znana, było Lamborghini Aventador LP700-4. W przypadku włoskiego „byka” też zwiększono moc i zmieniono nieco karoserię. Tym razem jest nieco inaczej.
Inaczej, bo Ferrari F12berlinetta to nowość, która dopiero zaczyna trafiać w ręce klientów i firm tuningowych. Oakley Design skupiło się na razie na ulepszeniach wizualnych, ale nie zaniedbało całkiem też tuningu mechanicznego.
Przeróbki być może nie będą zauważone od razu, a więc będą pewnym smaczkiem, który będzie odkrywany po kawałku przez właściciela samochodu. Prawdopodobnie pierwszą rzeczą, która zostanie dostrzeżona, jest tylny pas Ferrari. Część tę wykonano z włókien węglowych, które częściowo są pomalowane w kolorze nadwozia. Co prawda tylny dyfuzor wygląda tak samo jak seryjny, ale już otwory na rury wydechowe nie. Na razie „wydech” jest seryjny i tylko kończy się inaczej niż fabryczny.
Na pokrywie bagażnika znalazła się niewielka kompozytowa listwa, która zwiększa (przynajmniej teoretycznie) docisk tylnej osi w tracie szybkiej jazdy.
Prawie tak szybko jak przerobiony tył dają się zauważyć koła z większymi felgami, których dokładnych rozmiarów Oakley jednak nie podało. Uwagę zwraca także przedni spojler zamontowany tuż pod zderzakiem. Pozostałe nowe części to kompozytowe oprawy lusterek, oprawa wylotu z pokrywy silnika i kanałów przelotowych po bokach maski oraz listwy pod progami.
Berlinetta przygotowana przez Oakley Design ma 6,3-litrowy 12-cylindrowy widlasty silnik o fabrycznych parametrach. Ma on 740 KM mocy maksymalnej przy 8500 obr./min i 690 Nm momentu obrotowego przy 6000 obr./min. Według katalogów ta ogromna jednostka napędowa zapewnia Ferrari sprint do setki w 3,10 s i prędkość maksymalną większą niż 340 km/h.
Co prawda tuner zdecydował się na modyfikacje w zawieszeniu, ale polegają one tylko na obniżeniu go, a nie zamianie charakterystyki jego pracy. Możliwe, że za jakiś czas pojawi się wersja F12berlinetty ze wzmocnioną jednostką napędową.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V12, 65supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6262 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 740 KM przy 8500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 118,17 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm przy 6000 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa F1
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 398 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
Masy i wymiary:
- Długość: 4618 mm
- Szerokość: 1942 mm
- Rozstaw osi: 2720 mm
Źródło: autoblog