Klasyk z Bottrop - Brabus 190 E 3.6S Leichtbau (1989)
Brabus jest firmą działającą od 1977 roku. Pod koniec lat osiemdziesiątych zeszłego wieku tuner z Bottrop przeszczepił 3-litrowy silnik do Mercedesa 190 E. Dwa lata temu samochód został gruntownie odrestaurowany i znowu można nacieszyć oko jego wyglądem.
25.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:48
Największy (ale nie najmocniejszy) montowany w Mercedesie 190 E silnik miał 6 cylindrów i objętość skokową 2,6 l. Z ponad 2,5 litra producent uzyskiwał prawie 170 KM mocy, co pozwalało na rozpędzenie 190 E do 212 km/h.
Żeby stworzyć super-190, Brabus potrzebował mocniejszej jednostki napędowej. Okazało się, że rozwijanie tego silnika w tej postaci jest nieopłacalne. Lepiej sięgnąć również po jednostkę M103, ale fabrycznie mającą objętość 3 l. Zmniejszało to ilość pracy potrzebnej do uzyskania końcowego efektu.
Inżynierowie przełożyli zatem motor z Mercedesa W124 (później nazwany klasą E), ale nim to zrobili, odpowiednio go przygotowali.
Tuner powiększył zarówno średnicę cylindra (z 88,50 mm do 92,00 mm), jak i skok tłoka (z 80,25 mm do równych 90 mm). Wymieniono panewki łożysk głównych, przygotowano nowe tłoki i poprawiono głowicę.
Tak przygotowany 6-cylindrowiec osiągał moc 272 KM i maksymalny moment obrotowy 365 Nm przy 4800 obr./min. Ten ostatni parametr był większy niż moment w fabrycznym 8-cylindrowym silniku Mercedesa-Benza 420 E.
Poza wstawieniem sztywniejszych sprężyn Brabus nie zdecydował się na żadne zmiany w zawieszeniu, za to w miejsce seryjnych tarcz hamulcowych pojawiły się tarcze wentylowane (na wszystkich kołach).
Auto ma też inne koła – niestety nie udało mi się ustalić jakie dokładnie.
Z kabiny wyrzucono tylną kanapę, przednie fotele i część tapicerki. Z tyłu pojawiła się klatka bezpieczeństwa, a z przodu sportowe, skorupowe fotele Recaro (teraz są już nowe siedzenia, a nie te z lat 80.). „Wybebeszenie” Mercedesa pozwoliło obniżyć wagę do 1340 kg.
Brabus 190 E 3.6S Leichtbau dysponował jak na owe czasy bardzo dobrymi osiągami. Przyspieszenie do 100 km/h wynosiło 6,30 s, a do 200 km/h – 24,20 s. Prędkość maksymalna to aż 255 km/h. Auto mogło rywalizować z 220-konnym BMW M3 Evolution (0-100 km/h: 7,20 s; 0-200 km/h: 33,80 s; Vmax: 244 km/h) lub z 217-konnym Porsche 911 3.2 (0-100 km/h: 6,20 s; 0-200 km/h: 27,00 s; Vmax: 245 km/h).
W tamtych czasach za tego Brabusa trzeba było zapłacić 126 673 marki niemieckie.
Dane techniczne
- Typ: R6, M103
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: SOHC, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3590 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 272 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 75,77 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 365 Nm przy 4800 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1340 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,93 kg/KM
- Długość: 4543 mm
- Szerokość: 1720 mm
- Rozstaw osi: 2665 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,30 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 24,20 s
- Prędkość maksymalna: 255 km/hblock position=\inside7883/block
Źródło: motor-klassik