Samochód pokazał prawdę. Tyle oszczędza start-stop

System start-stop, który wyłącza silnik podczas postoju, budził kontrowersje kierowców, ale jego oszczędności są zauważalne. Jak bardzo? Potrafi zaoszczędzić zaskakująco dużo paliwa.

Suzuki Vitara 1,4 l Boosterjet - działanie start/stopSuzuki Vitara 1,4 l Boosterjet - działanie start/stop
Źródło zdjęć: © WP Autokult
oprac.  MLŃ, TBU

System start-stop: kontrowersje i oszczędności

System start-stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas postoju, jest obowiązkowy w samochodach sprzedawanych w UE od kilkunastu lat. Od początku budził mieszane uczucia wśród kierowców, którzy oskarżali go o nadwyrężanie akumulatora. Jednakże, jak się okazuje, oszczędności wynikające z jego działania są znaczące.

Samochody wyposażano w system start-stop także po to, by spełniały normy emisji spalin. Początkowo system ten opierał się na tradycyjnym rozruszniku, ale nowoczesne "miękkie" hybrydy są już przystosowane do częstego włączania i wyłączania silnika, nawet podczas powolnego poruszania się w korku.

Realne oszczędności paliwa

Choć oszczędności mogą wydawać się niewielkie, w niektórych modelach samochodów można łatwo sprawdzić, ile paliwa udało się zaoszczędzić. Przykładem jest Suzuki Vitara z silnikiem 1,4 l Boosterjet i systemem miękkiej hybrydy oraz manualną skrzynią biegów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu

Takie właśnie auto testowaliśmy. I podczas jazdy natrafiliśmy na spory zator drogowy. Z danych komputera pokładowego wynika, że przez 4,5 godziny stania w korku udało się zaoszczędzić nieco ponad 2 litry paliwa, co daje około 0,4 litra na godzinę postoju. Dla jednych to niewiele. Jednak kierowcy patrzący na jazdę poprzez pryzmat oszczędności, docenią możliwości mechanizmu.

Dlaczego system start-stop może nie działać?

System Start Stop, choć zaprojektowany do oszczędzania paliwa, nie zawsze działa zgodnie z oczekiwaniami kierowców. Czasami po prostu przestaje się aktywować. Istnieje kilka powodów, dla których system może nie działać:

  • Temperatura silnika i otoczenia: System Start Stop działa tylko wtedy, gdy temperatura silnika i otoczenia są odpowiednie. W niskich temperaturach system może się nie aktywować.
  • Stan akumulatora: System wymaga odpowiedniego poziomu naładowania akumulatora. Jeśli akumulator jest rozładowany, system może nie działać. W przypadku częstego użytkowania samochodu na krótkich trasach, akumulator może nie być w stanie się naładować, co prowadzi do problemów z systemem.
  • Zapotrzebowanie na energię: System Start Stop nie włączy się, jeśli zapotrzebowanie na energię w samochodzie jest zbyt wysokie, np. przy włączonej klimatyzacji.

Jeśli system start-stop nie działa przez kilka dni mimo obiektywnie sprzyjających warunków (przeciętna temperatura, niski pobór energii przez urządzenia pokładowe), warto sprawdzić stan akumulatora.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej