Samochód pokazał prawdę. Tyle oszczędza start-stop
System start-stop, który wyłącza silnik podczas postoju, budził kontrowersje kierowców, ale jego oszczędności są zauważalne. Jak bardzo? Potrafi zaoszczędzić zaskakująco dużo paliwa.
System start-stop: kontrowersje i oszczędności
System start-stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas postoju, jest obowiązkowy w samochodach sprzedawanych w UE od kilkunastu lat. Od początku budził mieszane uczucia wśród kierowców, którzy oskarżali go o nadwyrężanie akumulatora. Jednakże, jak się okazuje, oszczędności wynikające z jego działania są znaczące.
Samochody wyposażano w system start-stop także po to, by spełniały normy emisji spalin. Początkowo system ten opierał się na tradycyjnym rozruszniku, ale nowoczesne "miękkie" hybrydy są już przystosowane do częstego włączania i wyłączania silnika, nawet podczas powolnego poruszania się w korku.
Realne oszczędności paliwa
Choć oszczędności mogą wydawać się niewielkie, w niektórych modelach samochodów można łatwo sprawdzić, ile paliwa udało się zaoszczędzić. Przykładem jest Suzuki Vitara z silnikiem 1,4 l Boosterjet i systemem miękkiej hybrydy oraz manualną skrzynią biegów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu
Takie właśnie auto testowaliśmy. I podczas jazdy natrafiliśmy na spory zator drogowy. Z danych komputera pokładowego wynika, że przez 4,5 godziny stania w korku udało się zaoszczędzić nieco ponad 2 litry paliwa, co daje około 0,4 litra na godzinę postoju. Dla jednych to niewiele. Jednak kierowcy patrzący na jazdę poprzez pryzmat oszczędności, docenią możliwości mechanizmu.
Dlaczego system start-stop może nie działać?
System Start Stop, choć zaprojektowany do oszczędzania paliwa, nie zawsze działa zgodnie z oczekiwaniami kierowców. Czasami po prostu przestaje się aktywować. Istnieje kilka powodów, dla których system może nie działać:
- Temperatura silnika i otoczenia: System Start Stop działa tylko wtedy, gdy temperatura silnika i otoczenia są odpowiednie. W niskich temperaturach system może się nie aktywować.
- Stan akumulatora: System wymaga odpowiedniego poziomu naładowania akumulatora. Jeśli akumulator jest rozładowany, system może nie działać. W przypadku częstego użytkowania samochodu na krótkich trasach, akumulator może nie być w stanie się naładować, co prowadzi do problemów z systemem.
- Zapotrzebowanie na energię: System Start Stop nie włączy się, jeśli zapotrzebowanie na energię w samochodzie jest zbyt wysokie, np. przy włączonej klimatyzacji.
Jeśli system start-stop nie działa przez kilka dni mimo obiektywnie sprzyjających warunków (przeciętna temperatura, niski pobór energii przez urządzenia pokładowe), warto sprawdzić stan akumulatora.