Samochód pokazał prawdę. Tyle oszczędza start-stop

System start-stop, który wyłącza silnik podczas postoju, budził kontrowersje kierowców, ale jego oszczędności są zauważalne. Jak bardzo? Potrafi zaoszczędzić zaskakująco dużo paliwa.

Suzuki Vitara 1,4 l Boosterjet - działanie start/stopSuzuki Vitara 1,4 l Boosterjet - działanie start/stop
Źródło zdjęć: © WP Autokult
oprac.  MLŃ, TBU

System start-stop: kontrowersje i oszczędności

System start-stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas postoju, jest obowiązkowy w samochodach sprzedawanych w UE od kilkunastu lat. Od początku budził mieszane uczucia wśród kierowców, którzy oskarżali go o nadwyrężanie akumulatora. Jednakże, jak się okazuje, oszczędności wynikające z jego działania są znaczące.

Samochody wyposażano w system start-stop także po to, by spełniały normy emisji spalin. Początkowo system ten opierał się na tradycyjnym rozruszniku, ale nowoczesne "miękkie" hybrydy są już przystosowane do częstego włączania i wyłączania silnika, nawet podczas powolnego poruszania się w korku.

Realne oszczędności paliwa

Choć oszczędności mogą wydawać się niewielkie, w niektórych modelach samochodów można łatwo sprawdzić, ile paliwa udało się zaoszczędzić. Przykładem jest Suzuki Vitara z silnikiem 1,4 l Boosterjet i systemem miękkiej hybrydy oraz manualną skrzynią biegów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu

Takie właśnie auto testowaliśmy. I podczas jazdy natrafiliśmy na spory zator drogowy. Z danych komputera pokładowego wynika, że przez 4,5 godziny stania w korku udało się zaoszczędzić nieco ponad 2 litry paliwa, co daje około 0,4 litra na godzinę postoju. Dla jednych to niewiele. Jednak kierowcy patrzący na jazdę poprzez pryzmat oszczędności, docenią możliwości mechanizmu.

Dlaczego system start-stop może nie działać?

System Start Stop, choć zaprojektowany do oszczędzania paliwa, nie zawsze działa zgodnie z oczekiwaniami kierowców. Czasami po prostu przestaje się aktywować. Istnieje kilka powodów, dla których system może nie działać:

  • Temperatura silnika i otoczenia: System Start Stop działa tylko wtedy, gdy temperatura silnika i otoczenia są odpowiednie. W niskich temperaturach system może się nie aktywować.
  • Stan akumulatora: System wymaga odpowiedniego poziomu naładowania akumulatora. Jeśli akumulator jest rozładowany, system może nie działać. W przypadku częstego użytkowania samochodu na krótkich trasach, akumulator może nie być w stanie się naładować, co prowadzi do problemów z systemem.
  • Zapotrzebowanie na energię: System Start Stop nie włączy się, jeśli zapotrzebowanie na energię w samochodzie jest zbyt wysokie, np. przy włączonej klimatyzacji.

Jeśli system start-stop nie działa przez kilka dni mimo obiektywnie sprzyjających warunków (przeciętna temperatura, niski pobór energii przez urządzenia pokładowe), warto sprawdzić stan akumulatora.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀