Jazda na suwak i korytarz życia zatwierdzone przez Senat

18 października 2019 roku Senat przegłosował nowelizację Prawa o ruchu drogowym w sprawie wprowadzenia obowiązku jazdy na suwak oraz tworzenia korytarzy życia. Senatorowie byli zgodni co do słuszności takich przepisów. Wszystkich 84 przedstawicieli zagłosowało za.

Teraz takie znaki nie będą już potrzebne. Jazda na suwak stanie się ogólnym obowiązkiem.Teraz takie znaki nie będą już potrzebne. Jazda na suwak stanie się ogólnym obowiązkiem.
Źródło zdjęć: © (FOT. ADRIAN GRYCUK/CC BYSA 3.0 PL)
Aleksander Ruciński

Pewnym jest jednak, że wielu kierowców już niebawem będzie musiało zmienić swoje przyzwyczajenia. Nietworzenie korytarza życia oraz niewpuszczenie pojazdu, któremu kończy się pas, może być karane mandatem.

Celem nowych postanowień jest upłynnienie jazdy i skrócenie czasu dotarcia służb ratunkowych do miejsca wypadku. Zgodnie z nowymi przepisami, na drogach wielopasmowych kierowcy będą musieli tworzyć przejazd dla pojazdów ratunkowych zgodnie z określonym schematem - auta na lewym, skrajnym pasie muszą zjechać do lewej krawędzi jezdni, a wszystkie pojazdy na pozostałych pasach, jak najbliżej prawej krawędzi.

Jeśli zaś chodzi o jazdę na suwak, kierowcy jadący pasem kontynuowanym są zobowiązani wpuścić po jednym pojeździe z kończącego się dla niego pasa ruchu. Ma się to odbywać w sposób naprzemienny, tak jak odbywa się to w wielu krajach zachodnich, a czasem również i w Polsce. Z tą różnicą, że podobne zachowania dotychczas były zależne tylko i wyłącznie od kultury kierowców. Teraz zostały usankcjonowane.

Przepisy wejdą w życie w ciągu 21 dni od ich ogłoszenia. Wiadomo już, że nie nastąpi to pierwszego listopada, tak jak wcześniej planowano. Obecnie czekają na podpis Prezydenta.

Wybrane dla Ciebie
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było