Jaki używany samochód kupić? Jeep Cherokee XJ, czyli amerykański offroad do 15 tysięcy złotych
Dzisiaj w naszym cyklu, w który przedstawiamy sylwetki samochodów używanych, coś dla miłośników offroadu. Auto, które jako jedno z nielicznych stworzonych w Stanach Zjednoczonych, osiągnęło sukces również na naszym kontynencie. Przed Wami Jeep Cherokee XJ z lat 1984-2001.
14.01.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:40
Dlaczego warto wybrać Cherokee?
Jeep Cherokee na pewno nie jest samochodem dla każdego. Po pierwsze dlatego, że to nie jest zwykły SUV z elektronicznie rozdzielanym napędem, a najprawdziwsza terenówka. Produkcja tego modelu rozpoczęła się już w 1984 roku, kiedy to o inteligentnym zawieszeniu czy elektronicznym rozdziałowi mocy można było przeczytać jedynie w powieściach science fiction dla motomaniaków.
W Cherokee ceni się jego prostotę i ponadczasowy styl, gdyż pomimo upływu lat, ta bardzo charakterystyczna, kanciasta sylwetka wypracowała sobie swój indywidualny kalendarz, w którym dni płyną znacznie wolniej. Właśnie ta prostota zarówno designu jak i technologii, sprawia, że Jeep tak świetnie radzi sobie w najróżniejszych warunkach panujących na drodze, jak i poza nią.
Pojawiały się również modele wyposażone w napęd na jedną oś, ale w znacznym stopniu przeważają pojazdy z napędem na cztery koła i reduktorem, czyli tak jak być powinno. Dlatego też, to auto często wybierane jest jako baza do budowy naprawdę ekstremalnych terenówek.
Jeep Cherokee XJ 1984-2001
Pojazd trafił na rynek w 1984 roku, a więc już ponad ćwierć wieku temu i był produkowany przez całe 17 lat. Mało kto wie, że przy konstruowaniu tego modelu, palce maczali również inżynierowie Renault. Już od samego początku pojazd był oferowany w dwóch wersjach nadwoziowych, trzy oraz pięciodrzwiowej, obie miały jednak identyczny rozstaw osi.
W Europie model znalazł się już w 1985 roku, z czasem pojawiła się również wersja z kierownicą po prawej stronie, przeznaczona na rynek brytyjski. Co ciekawe, Cherokee XJ po faceliftingu nadal sprzedawane jest w Chinach jako Jeep 2500.
Już od samego początku sprzedaży w Europie, pojazd okazał się godnym rywalem dla Range Rovera. Klienci bardzo cenili sobie amerykański luksus i wygodę oraz stylistykę Cherokee. W 1988 roku zmienił się przedni grill, wprowadzono ABS oraz rzędową, sześciocylindrową jednostkę benzynową o pojemności 4.0-litra. Silnik ten produkował początkowo 177, a od 1991 roku już 190 koni mechanicznych. To wystarczało, żeby sprawnie rozpędzić ważącego zaledwie 1440 kilogramów Jeepa od zera do setki w czasie około 10 sekund.
To właśnie wersje z czterolitrowym motorem są najczęściej spotykane w naszym kraju. Nie ma większego problemu z zamontowaniem do nich instalacji LPG, chyba że kogoś stać na auto, które spala nawet 19 litrów benzyny na sto kilometrów. Bardzo popularna w Europie jest również wersja z silnikiem Diesla o pojemności 2.5 TD. 116 koni mechanicznych nie zaskakuje, ale rekompensuje to podczas wizyty na stacji paliw. Niektórzy skarżą się jednak na wysoką awaryjność tych jednostek.
W 1997 roku przeprowadzono poważny facelifting. Od tego czasu, auto jest już bardziej zaokrąglone (pierwsze zdjęcie), zmienia się deska rozdzielcza i dodatkowo pojawiają się nowe materiały wykończenia wnętrza. Jeżeli ktoś zdecyduje się na zakup Cherokee, warto poszukać auta wyprodukowanego między 1997, a 2001 rokiem, bardzo trudno będzie wówczas zmieścić się w kwocie 15 tysięcy złotych. Warto również zwrócić uwagę na Jeepa z manualną skrzynią biegów, gdyż takie wersje również był dostępne.
Jeepa Cherokee z wczesnych lat 90-tych możemy mieć już za naprawdę niewielkie pieniądze, często poniżej 10 tysięcy złotych. Pamiętajmy jednak, że na ogół są to bardzo zajeżdżone egzemplarze z dużymi silnikami 4.0, prawdę mówiąc, radzę omijać je szerokim łukiem. Żeby kupić naprawdę dobry egzemplarz trzeba będzie poświęcić sporo czasu na poszukiwania oraz większą ilość gotówki, nawet powyżej naszego progu 15 tysięcy złotych.
Trzeba jednak pamiętać, że nie każdemu musi przypaść do gustu typowo amerykański Jeep. Alternatywą w tym wypadku może okazać się na przykład Mitsubishi Pajero czy też Land Rover Discovery. Jeżeli więc nie jesteś przekonany do tego auta, a trafi się Tobie dobra oferta, jeszcze raz przemyśl swoją decyzję.
Kilka przykładowych ogłoszeń:
Na ogół użytkownicy skarżyli się na mało precyzyjny układ kierowniczy, jest to spowodowane przez bardzo silne wspomaganie kierownicy, przez co auto na drogach asfaltowych może prowadzić się nieprecyzyjnie. To świadczy jednak o jego pochodzeniu. Niektórym nie odpowiadała również niewystarczająca ilość miejsca we wnętrzu, szczególnie jeżeli chodzi o pasażerów tylnej kanapy.
Do zalet Cherokee bez wątpienia należą świetne właściwości terenowe, dobre wyposażenie oraz sylwetka, którą śmiało można nazwać kultową.
Zalety:
- Dobre właściwości terenowe
- Dobre wyposażenie
- Charakterystyczna sylwetka
Wady:
- Wysokie spalanie silnika 4.0
- Niewiele miejsca we wnętrzu
- Mało precyzyjny układ kierowniczy
Poniżej tabelka spalania, dane producenta (trasa/miasto)
2.5 b. 121 KM | 2.5 TD 116KM | 4.0 177KM |
9.9 - 14.5 l. | 7.1 - 8.5 l. | 10.2 - 18.5 l. |
Jeżeli byłeś lub jesteś posiadaczem Jeepa Cherokee albo masz wyrobione zdanie na temat tego samochodu, podziel się z nami swoją opinią!