Jaki używany samochód kupić? BMW E36, czyli Bawarka do 10‑11 tysięcy złotych

Jak co tydzień przedstawiamy kolejną część naszego cyklu, w którym przybliżamy Wam sylwetki samochodów używanych. Nadeszła wreszcie pora na auto dla odważnych i zdecydowanych użytkowników, ceniących nie tylko niskie spalanie. Czas na BMW serii 3, model E36.

Jaki używany samochód kupić? BMW E36, czyli Bawarka do 10-11 tysięcy złotych
Bartosz Pokrzywiński

04.02.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:39

Jak co tydzień przedstawiamy kolejną część naszego cyklu, w którym przybliżamy Wam sylwetki samochodów używanych. Nadeszła wreszcie pora na auto dla odważnych i zdecydowanych użytkowników, ceniących nie tylko niskie spalanie. Czas na BMW serii 3, model E36.

Dlaczego warto wybrać właśnie BMW serii 3?

Prawdę mówiąc powinienem raczej odpowiedzieć na pytanie, dlaczego nie warto wybierać trójki, a w dodatku akurat tej generacji, E36. Nie ulegajmy jednak stereotypom i nie sugerujmy się zbytnio "opinią" naszego środowiska, oryginalność również jest bardzo ważna. Nie dajmy się zwieźć pozorom, nie każdy użytkownik tego auta musi mieć 190 centymetrów wzrostu, kilogram niklu na szyi oraz kilka kompletów kolorystycznych sportowej dzianiny.

Obraz

BMW E36 to coś dla osób, które cenią sobie sportowy charakter i lubią niemieckie auta. Ta generacja serii 3 to przykład typowej Bawarki. Dynamiczna linia nadwozia, która przez lata stała się obiektem kultu, nie tylko wyżej wymienionej klienteli. BMW serii 3 jest to auto dla osób młodych, które lubią czasem przycisnąć. Dla tych, którzy nie przeliczają każdego przejechanego kilometra i nie chcą za wszelką cenę oszczędzać na paliwie montując instalację LPG.

Nie oznacza to jednak, że ten pojazd musi być bardzo drogi w utrzymaniu. Pojawiały się oszczędniejsze Diesle, zawsze można również zwrócić uwagę na słabszą wersję silnikową. Zakup Trójki nie wiąże się raczej z przypadkowym wyborem, tego auta trzeba chcieć.

Obraz

BMW serii 3 E36

Oficjalnie produkcja BMW E36 ruszyła już w listopadzie 1989 roku, początkowo tylko wersja 325i z nadwoziem sedan, nieco później zadebiutowały odmiany 318i oraz 320i. Z czasem do gamy modeli dołączyła także wersja coupe, w 1992 roku produkowano już cabrio, rok później zadebiutowała lubiana przez kobiety wersja compact, a w 1994 roku (niektóre źródła mówią o 1995) do oferty dołączyło kombi, Touring.

Właściciele Trójek chwalą sobie w tych autach jakość wykonania, niemiecką solidność oraz komfort podróżowania. W sedanie oraz kombi, bez najmniejszych problemów podróżować może czteroosobowa rodzina, gorzej jest już w wersjach z nadwoziem coupe oraz kompakcie, z odciętym tyłem, który jest o 23 centymetry krótszy od sedana i coupe.

Obraz

Kombi, czyli Touring ma natomiast taki sam rozstaw osi jak wersja kompaktowa, ale nadwozie jest identycznej długości jak w przypadku sedana. Jest to jedno z nielicznych aut typu kombi dostępnych na rynku, które posiada naprawdę ładną linię. Cierpi na tym tylko pojemność bagażnika, która wynosi zaledwie 370 litrów, jednak bez problemu można ją było powiększyć aż do 1320 litrów, kładąc oparcia tylnej kanapy.

Największą popularnością cieszy się jednak sedan, który podobnie zresztą jak pozostałe odmiany E36, jako jedno z nielicznych aut tej klasy, jak na BMW przystało, dysponuje napędem na tylną oś. Chyba również przez to, Trójka stała się podstawą do budowy wyścigówek, drift wozów oraz rajdówek.

Spośród wersji silnikowych najsłabsza jest odmiana 316 z silnikiem o pojemności 1.6-litra, który produkował 100 koni mechanicznych. To właśnie 316 oraz 318 były początkowo oferowane z paskiem zębatym, który wymagał wymiany co 40 tysięcy kilometrów. Od końca 1993 roku zrezygnowano z tego rozwiązania i zaczęto stosować mniej awaryjny łańcuch. Zdaniem użytkowników najlepsze są sześciocylindrowe silniki wersji 320, 323, 325 oraz 328, które pracują zdecydowanie ciszej od swoich mniejszych, czterocylindrowych braci.

Obraz

Z silników Diesla podobno lepiej zdecydować się na słabszą 115-konną odmianę 325 td, 325 tds są uważane za dość awaryjne.

Nie można oczywiście zapomnieć o najbardziej pożądanej wersji modelu E36, a więc M3. Chyba właśnie ta, druga generacja tego iście sportowego auta jest najbardziej charakterystyczna i wiele osób mówiąc "M3" ma na myśli właśnie wersję produkowaną w latach 1992-1998. Na rynku europejskim w 1992 roku zadebiutowało coupe, rok później cabrio, a w 1994 roku najmniej popularny sedan, w którego istnienie do dzisiaj wątpią niektórzy "fani" BMW.

Obraz

M3 w latach 1992-1995 było oferowane z silnikiem 3.0 o mocy 286 koni mechanicznych. Setka w 5.9-sekundy i prędkość maksymalna 250 kilometrów na godzinę robi wrażenie nawet dziś. Od 1995 roku do M3 montowano już 321-konny silnik o pojemności 3.2-litra, dzięki czemu sprint od zera do setki skrócił się o pół sekundy.

Produkcję serii 3 w wersji sedan zakończono w 1998 roku, jednak aż do sierpnia 2000 z salonów niemieckiego producenta wyjeżdżała jeszcze wersja compact.

Żeby kupić BMW E36 w dobrym stanie technicznym i cieszyć się tym autem, trzeba odżałować swoje i wydać te 9-10 tysięcy złotych. Nie warto nawet patrzeć na dużo tańsze egzemplarze sprowadzone zza naszej zachodniej granicy. Jeżeli właściciel podaje, że przebieg jest udokumentowany, zwróćcie uwagę na rok wydania książki serwisowej, na allegro bardzo łatwo można było kupić nowe, puste książki, przeznaczone do starych modeli. Wystarczy nią trochę porzucać po piaskownicy, oblać gdzieniegdzie kawą, zamówić sobie pieczątkę z adresem niemieckiego dilera BMW, a potem przy pomocy kilku długopisów zrobić wpisy serwisowe - mówię poważnie.

Interesują nas zatem droższe wersje, w których bardzo często możemy spotkać klimatyzację, elektryczne szyby czy nawet podgrzewane fotele. Na rynku mnóstwo jest wersji Indyvidual, zresztą zarówno BMW jak i Audi oraz Mercedes nie ma jako takich wersji wyposażeniowych. Są dostępne jedynie pakiety albo dodatki dobierane indywidualnie.

Obraz

Trójka jest również ulubionym obok Golfa autem domorosłych tunerów. Dlatego jeszcze raz - bardzo, ale to bardzo uważajcie przy zakupie tego auta. Udokumentowana przeszłość i najlepiej zaufany mechanik. Nie zawsze jednak fakt, że auto posiada wymienione nadkole musi oznaczać, że jest po potężnym dzwonie i nie nadaje się do jazdy. Są to przecież już prawie 20-latki, a więc przez taki okres czasu na pewno nawet najlepszy kierowca napotka jakieś drobne przygody, nie koniecznie ze swojej winy.

Kilka przykładowych ogłoszeń:

BMW 3 Series E36 Crash Test

Zalety:

  • Dynamiczne jednostki napędowe
  • Sportowa sylwetka
  • Wersja "M"

Wady:

  • Mało przestronna kabina pasażerska
  • Drogie ceny oryginalnych części zamiennych
  • Łatwo trafić na egzemplarz z "niespodzianką"

Tabelka spalania. Minimalne (trasa)/maksymalne (miasto) . Dane użytkowników.

1.6 102KM1.8 115KM325 192KM325 td 115KM
7.1-11.2 l.7.9-12.2 l.8.4-15.1 l.6.5-10.1 l.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)