Jak zarejestrować używane auto?
31.10.2010 21:41, aktual.: 20.10.2022 21:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dla tych, którzy już mają auto, ale wymieniają je na nowsze rejestracja jest wyłącznie zwykłą formalnością. Jednak świeżo upieczeni kierowcy, którzy kupują swój pierwszy samochód często nie wiedzą co trzeba zrobić bym móc zacząć nim jeździć. Dziś podpowiemy Wam jakie formalności trzeba załatwić, żeby zasiąść za kierownicą swojego samochodu.
Transakcja, dokumenty
Jeżeli już zdecydujemy się na konkretny egzemplarz wymarzonego samochodu i sprawdzimy jego historię możemy przystąpić do jego zakupu. Aby nabyć pojazd należy zawrzeć ze sprzedającym umowę kupna-sprzedaży. Gdy kupujemy samochód od osoby fizycznej sporządzamy 2 egzemplarze tej umowy, po jednym dla każdej ze stron.
Jeśli jednak sprzedawcą jest osoba prawna wówczas oprócz umowy, którą dostają wszyscy posiadacze auta dostajemy fakturę VAT. Jeżeli nabywamy auto już zarejestrowane w Polsce wtedy otrzymujemy od sprzedającego dowód rejestracyjny, a także polisę ubezpieczeniową (OC).
Musimy pamiętać, że z chwilą zawarcia umowy ze sprzedawcą wszystkie prawa i obowiązki dotyczące ubezpieczenia przechodzą na kupującego. Nowy właściciel może w tym przypadku w ciągu 30 dni wypowiedzieć umowę albo nie wypowiadać i korzystać z niej aż do utraty ważności.
Jeżeli zdecydujemy się pozostać przy wykupionej już polisie musimy liczyć się z tym, że ubezpieczyciel przeliczy ilość składki według zniżek lub zwyżek nowego właściciela, w konsekwencji może nakazać uiszczenie dodatkowej opłaty lub zwróci nam nadpłatę. W niektórych przypadkach dodatkowo dostaniemy kartę pojazdu.
Jest to dokument przypisany do pojazdu, który zawiera dane identyfikacyjne danego samochodu, jego parametry techniczne, a także informacje o jego właścicielu i potwierdzenie rejestracji tego auta. Jak sprawdzić czy taki dokument został wydany? Adnotację na ten temat znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli okaże się, że karta pojazdu została wydana przy transakcji sprzedawca musi ją nam oddać.
Podatek od czynności cywilno-prawnych
Nabywając auto od osoby fizycznej musimy pamiętać o obowiązku uregulowania podatku od czynności cywilno-prawnych, którego suma wynosi 2% wartości zakupionego pojazdu. Obowiązek ten musi być dopełniony w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy. W związku z tym powinniśmy wypełnić deklarację PCC-3 i złożyć ją w przypisanym nam Urzędzie Skarbowym.
Podatek ten musimy uiścić jeżeli według umowy wartość auta przekracza 1000 złotych. Jeśli kwota jest niższa, wówczas zwolnieni jesteśmy z tego podatku, ale mimo to mamy obowiązek dostarczyć deklarację PCC-3. Podatek ten nie obowiązuje nas również wtedy, gdy sprzedający jest osobą prawną i wystawi nam fakturę VAT.
Hamownia, kiedy warto sprawdzić swoje auto?Rejestracja
[/h3]Rejestracja dokonywana jest przez właściwego starostę. Żeby auto zostało zarejestrowane wymagane są: wniosek właściciela, dokument tożsamości, dowód własności (faktura VAT, umowa kupna-sprzedaży), karta pojazdu (jeśli taka była wydana) oraz dowód rejestracyjny i stare tablice rejestracyjne.
Koszty
Cena tablic rejestracyjnych wynosi 80 zł, jeżeli zdecydujemy się na numery indywidualne, wówczas zapłacimy 1000 zł. Komplet naklejek legalizacyjnych to 11 zł. Nalepka kontrolna na szybę auta to wydatek rzędu 16,50 zł. Dowód rejestracyjny to koszt 48 zł. Za pozwolenie czasowe zapłacimy z kolei 12 zł.
Niestety do tego należy doliczyć opłaty ewidencyjne, czyli dodatkowe 50 groszy za: dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, nalepkę kontrolną oraz legalizację tablic rejestracyjnych. Suma standardowej rejestracji to około 170 złotych. Pieniądze możemy uiścić w kasie urzędu lub przelewem na odpowiednio wskazane przez Urząd konto (w tytule przelewu należy umieścić numer VIN rejestrowanego pojazdu). Tablice rejestracyjne auta dobierane są według powiatu, w który mieszka właściciel.
Jeżeli kupujemy samochód od osoby, która mieszka w tym samym powiecie, nie musimy wówczas na nowo rejestrować pojazdu. Mamy jednak obowiązek dostarczenia obecnych tablic do Urzędu w celu ich zalegalizowania. W ten sposób oszczędzamy 80,50 zł (tablice rejestracyjne + opłata ewidencyjna). Starosta na okres 30 dni wydaje pozwolenie czasowe (dowód miękki) i po upływie tego czasu musimy udać się do Urzędu w celu odebrania właściwego dowodu rejestracyjnego.
W Urzędzie powinniśmy otrzymać: 2 sztuki tablic rejestracyjnych z naklejkami legalizacyjnymi, nalepkę kontrolną na szybę oraz pozwolenie czasowe. Zanim będziemy mogli jeździć naszym autem musimy zamontować tablice i przykleić nalepkę kontrolną w prawy dolnym rogu przedniej szyby. Na koniec musimy odwiedzić ubezpieczyciela i przepisać umowę polisy OC na siebie, lub w ciągu 30 dni od zakupu wypowiedzieć ją i zawrzeć nową np. z inną agencją ubezpieczeniową. Jeżeli po upływie 30 dni nie zapewnimy ciągłości polisy OC, nawet za jeden dzień zwłoki zapłacimy karę wysokości 400 euro.