Jak wymienić świece zapłonowe?

Świecie zapłonowe podlegają regularnej wymianie w okresie przewidzianym przez producenta. Zwykle ich wymiana nie jest trudna.

Świece zapłonoweŚwiece zapłonowe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Bosch
Marcin Łobodziński

Dobór świec zapłonowych

Odpowiedni dobór świec zapłonowych do silnika musi być poprzedzony lekturą instrukcji obsługi. Jeżeli nie macie do niej dostępu ze względu na wiek auta, warto poszukać informacji w katalogu świec.

Ostatecznym źródłem informacji jest autoryzowana stacja obsługi producenta. Świecie należy zawsze dobierać według powyższych zaleceń – parametry świec zostawcie ich producentom.

Wymiana świec zapłonowych

Podobnie jak przy doborze świec, również przed ich wymiany warto zasięgnąć informacji na ten temat. Są bowiem samochody, których producenci uzależniają wymianę od temperatury silnika – często należy wymieniać świece na gorącym silniku. Z instrukcji serwisowej można dowiedzieć się również o tym, z jakim momentem należy świece dokręcić. Standardowy proces wymiany wygląda następująco:

  1. wyłączyć zapłon,
  2. zdjąć przewody zapłonowe lub cewki ze świec,
  3. sprawdzić czy w gnieździe świecy nie znajdują się jakieś śmieci (fragment przewodu?) , które mogłyby dostać się do silnika – warto znaleźć przyczynę dostania się tam czegokolwiek,
  4. włożyć do gniazda świecy klucz i dobrze zamocować go na świecy,
  5. dynamicznym ruchem odkręcić świece i wyjąć je z gniazda,
  6. nową świecę wkręcić ręcznie, zwracając uwagę na prawidłowe ustawienie jej w gwincie głowicy (czasami trzeba użyć klucza i wtedy należy delikatnie wkręcać świecę w pierwszej fazie tak, by nie wkręcić jej krzywo),
  7. dokręcić kluczem dynamometrycznym z momentem zalecanym przez producenta,
  8. założyć przewody zapłonowe lub cewki zapłonowe na świece.

Jeżeli nie możecie znaleźć wartości momentu dokręcenia świecy zapłonowej, możecie posłużyć się następującymi wytycznymi firmy NGK, dotyczącymi momentu dokręcania.

Momenty dokręcania świec zapłonowych z gniazdem płaskim (z uszczelką)

Materiał głowicy silnikaŚrednica gwintu świecy
18 mm14 mm12 mm10 mm
Głowica żeliwna35-45 Nm25-35 Nm15-25 Nm10-15 Nm
Głowica aluminiowa35-40 Nm25-35 Nm15-20 Nm10-12 Nm

Momenty dokręcania świec zapłonowych z gniazdem stożkowym

Materiał głowicy silnikaŚrednica gwintu
18 mm14 mm
Głowica żeliwna20-30 Nm15-25 Nm
Głowica aluminiowa20-30 Nm10-20 Nm

Jak często wymieniać świece zapłonowe?

Zawsze według wskazań producenta lub co około 40 tys. km. Niektórzy producenci stosują świece o żywotności do 100 tys. km. Świece zapłonowe powinny być sprawdzane przy każdym większym serwisie. Jeżeli auto jest eksploatowane bardzo intensywnie (sportowe) lub na gazie LPG, zaleca się częstszą wymianę świec zapłonowych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"