Jak podłączyć akumulator? Kolejność odpinania i podpinania biegunów
Odłączając i podłączając akumulator z samochodu, warto przestrzegać właściwej kolejności. Brak ostrożności może się skończyć zwarciem, a nawet uszkodzeniem akumulatora.
Przy odłączaniu akumulatora w pierwszej kolejności odłączamy klemę ujemną (minus - kolor czarny), a następnie klemę dodatnią (plus - kolor czerwony).
Taka kolejność jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa instalacji i pojazdu, ponieważ masa pełni rolę przewodu powrotnego w obwodach elektrycznych. Gdyby pierwszy w kolejności został zdjęty przewód plusowy, a podczas odkręcania klemy ujemnej narzędzie zetknęłoby się z karoserią, to doszłoby do zwarcia akumulatora, jego uszkodzenia, a w najgorszym przypadku nawet jego wybuchu.
Podłączając akumulator, należy zacząć od podłączenia tzw. plusa, a w drugiej kolejności minusa.
Bez względu na to czy montujemy, czy wyjmujemy akumulator, należy zachować te same środki ostrożności. Odłączone klemy dobrze jest odseparować od akumulatora i karoserii jakimś gumowym elementem. W tej roli dobrze sprawdzi się np. rękawiczka warsztatowa.
Ważne mocowanie
Dokręcając klemy, warto robić to z wyczuciem – do pierwszego oporu śruby, tak by nie uszkodzić gwintu, ale jednocześnie na tyle mocno, by klema nie miała luzu na końcówce ogniwa. Równie dobrze co klemy musi być zamontowany sam akumulator. W przeciwnym wypadku duże wstrząsy powstające podczas jazdy mogą doprowadzić do urwania się płyt ogniw i wewnętrznego zwarcia.
W tym celu akumulator musi być przytwierdzony obejmą (stalową opaską) od góry lub przymocowany za podstawę obudowy. Podobnie, jak w przypadku klem, także dokręcając śruby uchwytów należy pamiętać o właściwym momencie siły – na tyle mocno, by akumulator pozostawał stabilny i na tyle delikatnie, by nie uszkodzić gwintu i obudowy baterii.