Jak podłączyć akumulator? Kolejność odpinania i podpinania biegunów

Odłączając i podłączając akumulator z samochodu, warto przestrzegać właściwej kolejności. Brak ostrożności może się skończyć zwarciem, a nawet uszkodzeniem akumulatora.

Kolejność podłączania i odłączania klem akumulatora nie ma znaczenia, jeśli nie popełnimy żadnego błędy. Jest raczej zasadą bezpieczeństwa.Kolejność podłączania i odłączania klem akumulatora nie ma znaczenia, jeśli nie popełnimy żadnego błędy. Jest raczej zasadą bezpieczeństwa.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Przy odłączaniu akumulatora w pierwszej kolejności odłączamy klemę ujemną (minus - kolor czarny), a następnie klemę dodatnią (plus - kolor czerwony).

Taka kolejność jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa instalacji i pojazdu, ponieważ masa pełni rolę przewodu powrotnego w obwodach elektrycznych. Gdyby pierwszy w kolejności został zdjęty przewód plusowy, a podczas odkręcania klemy ujemnej narzędzie zetknęłoby się z karoserią, to doszłoby do zwarcia akumulatora, jego uszkodzenia, a w najgorszym przypadku nawet jego wybuchu.

Podłączając akumulator, należy zacząć od podłączenia tzw. plusa, a w drugiej kolejności minusa.

Bez względu na to czy montujemy, czy wyjmujemy akumulator, należy zachować te same środki ostrożności. Odłączone klemy dobrze jest odseparować od akumulatora i karoserii jakimś gumowym elementem. W tej roli dobrze sprawdzi się np. rękawiczka warsztatowa.

Ważne mocowanie

Dokręcając klemy, warto robić to z wyczuciem – do pierwszego oporu śruby, tak by nie uszkodzić gwintu, ale jednocześnie na tyle mocno, by klema nie miała luzu na końcówce ogniwa. Równie dobrze co klemy musi być zamontowany sam akumulator. W przeciwnym wypadku duże wstrząsy powstające podczas jazdy mogą doprowadzić do urwania się płyt ogniw i wewnętrznego zwarcia.

W tym celu akumulator musi być przytwierdzony obejmą (stalową opaską) od góry lub przymocowany za podstawę obudowy. Podobnie, jak w przypadku klem, także dokręcając śruby uchwytów należy pamiętać o właściwym momencie siły – na tyle mocno, by akumulator pozostawał stabilny i na tyle delikatnie, by nie uszkodzić gwintu i obudowy baterii.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali