Jak jeździć autostradą? Kilka prostych rad

Jeszcze kilka lat temu, przejechanie z jednego końca Polski na drugi, zajmowało bardzo dużo czasu. Obecnie, dzięki autostradom, te same odległości pokonuje się znacznie szybciej. Niestety, nie wszyscy nauczyli się jeszcze prawidłowo z nich korzystać. Jak po nich jeździć, żeby nie dostać mandatu? Jak uniknąć wypadku?

fot. mapa-poznania.infofot. mapa-poznania.info
Artur Kuśmierzak

Przemieszczając się autostradami, oszczędzamy czas, ale już nie pieniądze. Jako, że korzystanie z takich dróg w Polsce niestety nie jest darmowe, za przejazd odcinka o długość 1 km należącego do GDDKiA trzeba zapłacić 0,10 zł.

Choć statystycznie autostrady są bezpieczniejsze od dróg krajowych to nie znaczy, że można zapomnieć o ostrożności – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Tylko w ostatnim czasie głośno było o wypadkach, które zdarzyły się na autostradach A1 i A2, dlatego warto aby kierowcy nauczyli się z nich bezpiecznie korzystać – dodaje Florkowska.

O czym trzeba pamiętać jeżdżąc autostradami? Przede wszystkim o tym, że na tego typu drogach nie wolno cofać. Jeśli zostaniecie przyłapani na takiej jeździe, otrzymacie 5 punktów karny i 300 zł mandatu. Na autostradach nie wolno też zawracać, robiąc to możecie otrzymać mandat wysokości 300 zł. Ponadto, takim postępowaniem, narażacie siebie i innych uczestników drogi na poważny wypadek. Pamiętajcie, że zawsze lepiej zjechać następnym zjazdem, niż w ogóle nie dojechać do celu.

Trzeba pamiętać również o tym, że na autostradzie obowiązuje zakaz holowania pojazdów. No chyba, że do tego celu wykorzystywany jest specjalny holownik, a samochód holowany jest do najbliższego zjazdu. W każdym innym przypadku grozi za to mandat 200 zł.

Wielu kierowców jeżdżących autostradami w Polsce, nie przestrzega zakazu postoju. Za takie wykroczenie, grozi kara pieniężna o wysokości 300 zł. Zatrzymywać się wolno, ale tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Co zrobić, jeśli samochód zostanie unieruchomiony, na przykład wskutek awarii? W takiej sytuacji, należy w miarę możliwości usunąć pojazd z jezdni i ostrzec o utrudnieniach w ruchu innych przy pomocy trójkąta ostrzegawczego. Ten powinien być ustawiony 100 metrów za pojazdem.

Autostrada (fot. gddkia.gov.pl)
Autostrada (fot. gddkia.gov.pl)

O czym jeszcze należy pamiętać, korzystając z autostrad? O tym, żeby nie blokować lewego pasa jezdni, który służy do wyprzedzania. Dla własnego bezpieczeństwa, nie powinno się również zbytnio zbliżać do innych pojazdów. Dystans gwarantuje większe bezpieczeństwo. Nie przekraczajcie też dozwolonej prędkości 140 km/h. Kiedy zbliżacie się do punktu poboru opłat, wybierzcie odpowiedni pas dla aut osobowych. Szerokiej drogi!

Źródło: Korkowo.pl

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne