Jaguar XJ220 - zbyt ambitny plan | Lekcja historii
Niewielka grupa inżynierów Jaguara postanowiła w latach osiemdziesiątych - po godzinach - zaprojektować samochód mający konkurować z Porsche 959 i Ferrari F40. Miał powstać najszybszy samochód świata.
22.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:20
Grupą przewodził Jim Rindle. Chodziło głównie o zrównanie z ziemią Ferrari i Porsche. Nowy supersamochód Jaguara miał być nie tylko szybki, lecz także piękny, ekskluzywny i komfortowy. Pomysł spodobał się kierownictwu firmy i w czasach gdy Jaguara przejął Ford, nie było problemów ze zdobyciem odpowiednich środków na projekt.
Nadwozie zaprojektowane przez Keitha Halfeta miało być szczytem wydajności aerodynamicznej, co było ważne przy zakładanej prędkości maksymalnej 354 km/h (równo 220 mil na godzinę, stąd nazwa modelu). Gładki spód samochodu tworzył wzdłuż centralnego tunelu parę przewężeń typu zwężki Venturiego[sup]1[/sup].
Aby uzyskać tak dużą prędkość, bolid musiał mieć porządny silnik. Dostawcą odpowiedniej jednostki był Tom Walkinshaw Racing. Auto wyposażone w dwunastocylindrowy motor o pojemności 6,2 l i mocy ponad 500 KM pojechało na British Motor Show w 1988 roku. Publiczność była zachwycona.
Nie tylko osiągi budziły podziw. Nadwozie było przepiękne, zachwycało swoim kształtem, długością i drzwiami otwieranymi elektrycznie, niczym ostrze scyzoryka. Samochód miał napęd na cztery koła, co ze względu na specyficzną pogodę w Wielkiej Brytanii było doskonałym chwytem reklamowym. Oficjalnie ogłoszono produkcję na poziomie 350 sztuk w cenie ok. 361 tys. funtów. Zaczęto zbierać zamówienia. Klienci wpłacali zaliczki.
Jaguar po szybkim skoku na szczyt - dzięki sukcesowi na salonie samochodowym - zaczął powolny marsz w dół. Zaczęło się od silnika. V12 z trudem mieszczący się w nadwoziu, niespełniający norm emisji spalin, został zastąpiony przez podwójnie doładowaną jednostkę V6 3,5 l zapożyczoną z rajdowego Rovera Metro 6R4.
Przeniesienie mocy 542 KM i momentu 644 Nm powierzono - wbrew wcześniejszym zapowiedziom - kołom, jedynie tylnej osi. Następnie zrezygnowano z budzących zachwyt drzwi, zastępując je standardowym mechanizmem otwierania. Tak zmieniony samochód zaprezentowano w 1991 roku jako ostateczną wersję produkcyjną. Klienci byli rozczarowani. Innym minusem była podniesiona do 403 tys. funtów cena.
Mimo rozczarowujących zmian super-Jaguar nadal zachwycał osiągami. 100 km/h osiągane szybciej niż w 4 s nie było w tamtych latach takie oczywiste. 8 s zajmowało rozpędzenie bolidu do 160 km/h. Prędkość maksymalna, jaką uzyskano na słynnym torze Nardo, to 342 km/h.Po przygotowaniu wydechu bez katalizatorów i podkręceniu obrotów silnika osiągnięto nawet 349 km/h. Zatem XJ220, do momentu powstania McLarena F1, dzierżył miano najszybszego samochodu produkcyjnego.
Niestety były i wady. Moc rozwijana była w sposób zupełnie nieharmonijny. Ogromna turbodziura powodowała, że w początkowej fazie przyspieszania nic się nie działo, a po chwili następował ogromny przypływ mocy. Hamulce nie dorównywały osiągom silnika. Samo hamowanie sprawiało trudności, ponieważ pedał był bardzo twardy. Do tego klocki kończyły się niezwykle szybko. Oczywiście o systemie ABS nie było mowy.
Mimo to XJ220 popisał się przejazdem północnej pętli Nurburgringu z czasem 7:46 min, czego dokonał John Nielsen, jeden z kierowców startujący wyścigową odmianą Jaguara w 24-godzinnym wyścigu LeMans. Wynik budzi podziw. Pamiętajmy, że jest to samochód z 1992 roku i tak naprawdę pierwsze auto produkcyjne z czasem poniżej 8 min na Nordschleife. Podobny wynik osiągnęły Porsche 911 (996) GT2 i Lamborghini Gallardo Superleggera. Pozwolę sobie zauważyć, że uważany za konkurenta, 600-konny Bugatti EB 110 przejechał pętlę w 8:01 min.
Jaguar XJ220 był produkowany w latach 1992-1994. Powstało 281 sztuk. Jaguar pokazał swój potencjał, ale niestety klientów rozczarował. Choć auto jest naprawdę wspaniałe i szybkie, na kartach historii zapisało się jako wielka porażka. Patrząc na to z drugiej strony, dziś zakup takiego auta może być świetną inwestycją. Zadbane XJ220 są łakomym kąskiem dla kolekcjonerów. Na kupno egzemplarza w bardzo dobrym stanie trzeba mieć około 200 tys. euro.
Przypis:
1 Zwężka Venturiego - element aerodynamiczny, służący do wytworzenia podciśnienia przepływającego powietrza.
Dane ogólne
Lata produkcji - 1992-1994 r.
Wielkość produkcji 281 egzemplarzy (plus dwa wyścigowe)
Dane techniczne
Silnik i układ napędowy
- Silnik:TWR Rover Metro 6R4 V6, 3498 cmsup3/sup, podwójne turbo, DOHC 24V
- Umieszczenie: centralnie z tyłu
- Moc maksymalna: 542 KM przy 7000obr/min
- Maksymalny moment obrotowy: 644 Nm przy 4500 obr/min
- Przeniesienie napędu: na koła tylne
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Nadwozie
- Długość: 4860 mm
- Szerokość: 2000 mm
- Wysokość: 1150 mm
- Rozstaw osi: 2640 mm
- Masa własna: 1372 kg
Koła i hamulce:
- Opony przód: 255/45 ZR 17
- Opony tył: 345/35 ZR 18
- Hamulce: tarczowe, stalowe (bez ABS)
Źródło: supercars.net • sportauto-online.de