Inteligentny Passat zaparkuje z poślizgiem [wideo]
Technologia w motoryzacji rozwija się w niewiarygodnym tempie. Dzień, w którym nasze auto samo zawiezie nas w upragnione miejsce jest już coraz bliżej. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda we współpracy z Volkswagenem stworzyli Passata, który sam zaparkuje w wybranym miejscu. Nic nowego? To nie jest zwykłe parkowanie, tylko parkowanie (z) poślizgiem.
11.05.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:38
Technologia w motoryzacji rozwija się w niewiarygodnym tempie. Dzień, w którym nasze auto samo zawiezie nas w upragnione miejsce jest już coraz bliżej. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda we współpracy z Volkswagenem stworzyli Passata, który sam zaparkuje w wybranym miejscu. Nic nowego? To nie jest zwykłe parkowanie, tylko parkowanie (z) poślizgiem.
Kojarzycie poślizg kontrolowany "j-turn"? Chodzi o to, aby jadąc tyłem obrócić auto o 180 stopni. Ten bardzo efektowny manewr widujemy często podczas pościgów na dużym ekranie. Nie jest on jednak bardzo trudny, po kilku próbach poradziłby sobie z tym nawet niedoświadczony kierowca. A co z parkowaniem równoległym, to również takie proste?
Inżynierowie Volkswagena z ośrodka badawczego w Palo Alto w Kalifornii współpracują z Uniwersytetem Stanforda, a jednym z ich wspólnych dzieł jest "Junior", inteligentny Volkswagen Passat. Naukowcy postanowili nauczyć auto parkować równolegle, wykorzystując przy tym poślizg j-turn.
Autonomous Sliding Parking (video only)
Wygląda nieźle, jednak co to za pojazd?
To jest właśnie Junior i wierzcie lub nie, potrafi samodzielnie zaparkować właśnie w ten sposób. Ktoś może pomyśleć, że to żadna filozofia, przecież nawet Lexus posiada system ułatwiający parkowanie. Wybieramy tylko miejsce i zwalniamy hamulec, a auto samo wykona odpowiedni manewr. Zupełnie inaczej jest, kiedy pojazd wpadnie w poślizg. Junior posiada bardzo zaawansowany system zarządzający precyzyjnym GPSem, czujnikami ruchu, przeciążenia i specjalnymi "radarami", który potrafi przewidzieć i kontrolować drogę pojazdu nawet podczas poślizgu.
Autonomous Sliding Parking
Pozostaje pytanie - po co to komu?
Junior powstał po to, aby całkowicie samodzielnie przewieźć bezpiecznie pasażerów z punktu A do punktu B z uwzględnieniem zasad ruchu drogowego. Rozwinięcie tej technologii o kontrolę auta podczas poślizgu pozwoli w przyszłości stworzyć system, który w razie konieczności mógłby np. automatycznie wyprowadzić samochód z niekontrolowanego poślizgu. Taka znacznie bardziej zaawansowana kontrola trakcji, która nie tylko kontroluje prędkość poszczególnych kół, ale również steruje układem kierowniczym.
Przyszłość ukryta w Passacie kombi z silnikiem Diesla. Ciekawe.
Źródło: Autoblog