Inteligentny Passat zaparkuje z poślizgiem [wideo]

Technologia w motoryzacji rozwija się w niewiarygodnym tempie. Dzień, w którym nasze auto samo zawiezie nas w upragnione miejsce jest już coraz bliżej. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda we współpracy z Volkswagenem stworzyli Passata, który sam zaparkuje w wybranym miejscu. Nic nowego? To nie jest zwykłe parkowanie, tylko parkowanie (z) poślizgiem.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Technologia w motoryzacji rozwija się w niewiarygodnym tempie. Dzień, w którym nasze auto samo zawiezie nas w upragnione miejsce jest już coraz bliżej. Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda we współpracy z Volkswagenem stworzyli Passata, który sam zaparkuje w wybranym miejscu. Nic nowego? To nie jest zwykłe parkowanie, tylko parkowanie (z) poślizgiem.

Kojarzycie poślizg kontrolowany "j-turn"? Chodzi o to, aby jadąc tyłem obrócić auto o 180 stopni. Ten bardzo efektowny manewr widujemy często podczas pościgów na dużym ekranie. Nie jest on jednak bardzo trudny, po kilku próbach poradziłby sobie z tym nawet niedoświadczony kierowca. A co z parkowaniem równoległym, to również takie proste?

Inżynierowie Volkswagena z ośrodka badawczego w Palo Alto w Kalifornii współpracują z Uniwersytetem Stanforda, a jednym z ich wspólnych dzieł jest "Junior", inteligentny Volkswagen Passat. Naukowcy postanowili nauczyć auto parkować równolegle, wykorzystując przy tym poślizg j-turn.

Autonomous Sliding Parking (video only)

Wygląda nieźle, jednak co to za pojazd?

To jest właśnie Junior i wierzcie lub nie, potrafi samodzielnie zaparkować właśnie w ten sposób. Ktoś może pomyśleć, że to żadna filozofia, przecież nawet Lexus posiada system ułatwiający parkowanie. Wybieramy tylko miejsce i zwalniamy hamulec, a auto samo wykona odpowiedni manewr. Zupełnie inaczej jest, kiedy pojazd wpadnie w poślizg. Junior posiada bardzo zaawansowany system zarządzający precyzyjnym GPSem, czujnikami ruchu, przeciążenia i specjalnymi "radarami", który potrafi przewidzieć i kontrolować drogę pojazdu nawet podczas poślizgu.

Autonomous Sliding Parking

Pozostaje pytanie - po co to komu?

Junior powstał po to, aby całkowicie samodzielnie przewieźć bezpiecznie pasażerów z punktu A do punktu B z uwzględnieniem zasad ruchu drogowego. Rozwinięcie tej technologii o kontrolę auta podczas poślizgu pozwoli w przyszłości stworzyć system, który w razie konieczności mógłby np. automatycznie wyprowadzić samochód z niekontrolowanego poślizgu. Taka znacznie bardziej zaawansowana kontrola trakcji, która nie tylko kontroluje prędkość poszczególnych kół, ale również steruje układem kierowniczym.

Przyszłość ukryta w Passacie kombi z silnikiem Diesla. Ciekawe.

Źródło: Autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł