Gra warta świeczki? – Novitec Punto Evo (2010)

Dział firmy Novitec, który zajmuje się Alfą Romeo i Fiatem zaprezentował swoje modyfikacje dla trzech wersji silnikowych Punto Evo. W topowym pakiecie Punto Noviteca jest mocniejsze od Abartha EsseEsse.

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir-fot.19Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir-fot.19
Olgierd Lachowski

Dział firmy Novitec, który zajmuje się Alfą Romeo i Fiatem zaprezentował swoje modyfikacje dla trzech wersji silnikowych Punto Evo. W topowym pakiecie Punto Noviteca jest mocniejsze od Abartha EsseEsse.

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.4
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.4

Ze wspomnianych trzech wersji silnikowych, dwie to odmiany z silnikami ZI (benzyna), a jedna to ‘Diesel’ (ZS). W zależności od typu jednostki tuner przygotował odpowiednie programy zarządzające. Do silników benzynowych te programy nazywają się PowerJet 2, a do wysokoprężnego – PowerRail 5.

W silniku 1,4 16V MultiAir kit podnosi moc ze 135 KM do 160 KM, a maksymalny moment obrotowy z 206 Nm do 246 Nm (przy 1780 obr./min). To niewiele mniej niż w modelu Abarth Punto Evo. Novitec Punto Evo 100 km/h osiąga w 7,90 s i rozpędza się do 209 km/h (Abarth – 7,90 s i 213 km/h).

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.9
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.9

Zainstalowanie modułu PowerJet 2 w Abarth Punto Evo oznacza wzrost mocy ze 165 KM do 184 KM. Jakimi osiągami legitymuje się ta wersja tuner nie informuje, powinny być jednak zbliżone do seryjnego Abartha Punto EsseEsse (180 KM). Cena PowerJet 2 to 419 euro.

Abarth 500C i Punto Evo w wersji EsseEsse

Tuning silnika w ‘klekocie’ jest jeszcze tańszy, bo Power Rail 5 kosztuje 355 euro. W najmocniejszej jednostce 1,6 MultiJet (niedostępnej w Polsce) moc podnosi się ze 120 KM do 144 KM, a moment obrotowy z 320 Nm do 356 Nm.

W skład pakietu stylizacyjnego wchodzą: nakładka na przedni zderzak, nakładka (z dyfuzorem) na tylny zderzak, spojler na tylnych drzwiach, listwy progowe, brewki reflektorów i zmieniona pokrywa silnika.

Wymieniono układ wylotowy na sportowy. Nowy ‘wydech’ może mieć jeden z 26 rodzajów końcówek.

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.20
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.20

W katalogu tunera znajdują się dwa komplety kół. Mniejsze maja średnicę 17”, a większe – 18”. Większe felgi mają szerokość 8,0”, a na nie nakładane się opony 215/35 R 18 (cena kół – 1310 euro).

Lepsze własności jezdne „Kropce” (po włosku punto znaczy kropka, punkt) może zapewnić modyfikacja zawieszenia. Paleta możliwych zmian jest szeroka: od instalacji innych sprężyn, przez montaż zawieszenia z regulacją wysokości (auto jest niższe od 35 do 75 mm), aż po zestawy, w których można kształtować charakterystykę pracy amortyzatora.

Na koniec pozostaje pytanie czy warto przerabiać auto? Niech przykładem będzie 135-konne Punto Evo 1,4 MultiAir. Jeśli już ktoś ma taki samochód, a chciałby, żeby jego auto było choć trochę podobne do Abartha, to może się zdecydować na oddanie wozu w ręce speców z Noviteca.

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.15
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.15

Jeśli jednak ktoś dysponuje gotówką i miałby zamiar kupić Fiata Punto Evo, a potem przerabiać go u Noviteca, to powinien od razu wybrać Abartha. Pod względem kosztów i osiągów oba rozwiązania są podobne, jednak Novitec i tak nie będzie nigdy Abarthem – w końcu Abarth jest firmą z tradycjami.

Zatem gra chyba nie jest warta świeczki…

Dane techniczne

Silnik i napęd (Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir - 135 KM):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Objętość skokowa: 1368 cm3
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 160 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 116,96 KM/l (seryjny - 98,68 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 246 Nm przy 1780 obr./min
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Koła przednie: max. 8,0 x 18\
  • Koła tylne: max. 8,0 x 18\
  • Opony przednie: 215/35 R 18
  • Opony tylne: 215/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Masa wlasna: 1155 kg
  • Stosunek masy do mocy: 7,22 kg/KM (seryjny - 8,56 kg/KM)
  • Długość: 4065 mm
  • Szerokość: 1687 mm
  • Rozstaw osi: 2510 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,90 s
  • Prędkość maksymalna: 209 km/h

Silnik i napęd (Abarth Punto Evo):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Objętość skokowa: 1368 cm3
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 184 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 134,50 KM/l (seryjny - 120,61 KM/l)
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Koła przednie: max. 8,0 x 18\
  • Koła tylne: max. 8,0 x 18\
  • Opony przednie: 215/35 R 18
  • Opony tylne: 215/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Masa wlasna: 1075 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,84 kg/KM (seryjny - 6,51 kg/KM)
  • Długość: 4065 mm
  • Szerokość: 1726 mm
  • Rozstaw osi: 2510 mm

Źródło: worldcarfans

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej