Genialna replika Alfa Romeo Carabo do kupienia na eBay!
Budowa replik samochodowych to często niewdzięczne zadanie, które ciężko zrozumieć. Sam, nie jeden raz, zastanawiałem się po co komuś Ferrari składane na platformie Pontiaca czy Toyoty, z silnikiem Volkswagena lub Audi. Budowanie pozerskich kopii drogich aut, które kosztują około 20% ceny normalnego, kilkuletniego pojazdu a nie dostarczają nawet 5% emocji oferowanych przez oryginał to po prostu nieporozumienie. Inaczej ma się sprawa konstrukcji replik samochodów wyprodukowanych w kilku egzemplarzach, tak jak w przypadku konceptu Alfa Romeo Carabo.
26.05.2010 | aktual.: 02.10.2022 20:46
Budowa replik samochodowych to często niewdzięczne zadanie, które ciężko zrozumieć. Sam, nie jeden raz, zastanawiałem się po co komuś Ferrari składane na platformie Pontiaca czy Toyoty, z silnikiem Volkswagena lub Audi. Budowanie pozerskich kopii drogich aut, które kosztują około 20% ceny normalnego, kilkuletniego pojazdu a nie dostarczają nawet 5% emocji oferowanych przez oryginał to po prostu nieporozumienie. Inaczej ma się sprawa konstrukcji replik samochodów wyprodukowanych w kilku egzemplarzach, tak jak w przypadku konceptu Alfa Romeo Carabo.
Pierwsza odsłona szokującego jak na owe czasy pojazdu, miała miejsce na Paris Motor Show w 1968 roku. Niezwykle agresywna, efekciarska i zaskakująca stylistyka zrywała z panującymi dotychczas trendami obłego nadwozia. Klinowate, długie linie i ostre krawędzie były dziełem Marcello Gandiniego z ówczesnego Bertone. Centralnie umieszczona jednostka napędowa w układzie V8, o pojemności 1995cm³ generowała moc 233KM (przy 9000rpm) i 206Nm momentu obrotowego, przekazywanego na tylną oś poprzez sześciostopniową, ręczną przekładnię. Prędkość maksymalna wynosiła 260km/h. Pikanterii dodawały takie smaczki jak nożycowe, unoszone do góry drzwi, fluorescencyjny przedni pas czy szyby z antyrefleksem. Nic więc dziwnego, że w protoplaście Lamborghini Countach, można było się zakochać.
Jedną z ofiar zaślepienia futurystycznym pojazdem był użytkownik portalu eBay o nazwie nickan29ca, który po 38 latach sprzedaje swojego rodzynka i opowiada przy tym jego krótką historię. Odkupienie projektu od Bertone lub zapłata za wybudowanie jednego, dodatkowego egzemplarza na zamówienie wspomnianego użytkownika, zakończyły się niepowodzeniem. Niezrażony porażką, oczarowany pojazdem mężczyzna zamówił więc replikę, którą wybudował dla niego Sam Foose (ojciec Chipa Foose, założyciela i właściciela studia stylistycznego Foose Design, projektującego samochody na zamówienie między innymi do filmów). Koszt budowy, w 1972 roku, sięgnął 200.000 USD. Do stworzenia pojazdu użyto podzespołów najwyższej jakości.
Podwozie i układ napędowy pochodziły od De Tomaso Pantera, Fordowski silnik V8 351 Cleveland o pojemności 5769cm³ dostarczał około 300KM przez pięciobiegową przekładnię manualną i hydrauliczne sprzęgło, na tylne koła. Nadwozie z włókien szklanych zastąpiło występującą w modelu studyjnym karoserię stalową, przy czym zachowano wysoką zgodność kształtów i wymiarów z oryginałem.
Replika Alfa Romeo Carabo na bazie De Tomaso Pantera wygląda naprawdę świetnie, zarówno konstrukcja bazowa jak i to co powstało, to kawał historii światowej motoryzacji, który czeka na portalu aukcyjnym, na swojego nowego właściciela.[block position="inside"]8991[/block]
Źródło: eBay