Genesis EQ900L (2016) - koreańska limuzyna większa od Maybacha
Luksusowa marka Hyundaia przedstawiła nową, ultraluksusową limuzynę. Nosi ona nazwę EQ900L i w rzeczywistości stanowi przedłużoną wersję znanego już wcześniej modelu G90.
17.03.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:28
G90 swoją premierę miał pod koniec ubiegłego roku. W tym okresie Hyundai ogłosił też wydzielenie Genesisa jako oddzielnej marki. Wóz, który został zaprezentowany teraz, jest kontynuacją ofensywy tego nowicjusza w kategorii premium.
Jak dużo różni EQ900L od G90? Stylistycznie auta są niemal identyczne. Dzielą je przede wszystkim wymiary oraz komfort oferowany pasażerom tylnej części auta. Nowa limuzyna ma wyraźnie dłuższe drzwi przedziału pasażerskiego i mocno poszerzony słupek B. Długi okręt flagowy Genesisa jest 29 cm dłuższy od wersji podstawowej. Urósł on na tyle dużo, że stał się większy od Mercedesa-Maybacha Klasy S. EQ900L jest dłuższy od 5,5-metrowego niemieckiego wozu o 4 cm.
Limuzyna z Korei dysponuje dwoma regulowanymi fotelami, które zastępują tylną kanapę. Luksusowe miejsca oddzielone są wysokim tunelem środkowym. Do dyspozycji pasażerów są między innymi elektrycznie regulowane podnóżki, system multimedialny, wykończenie drewnem i skórą najwyższej klasy oraz dodatki z eleganckim lakierem piano black.
Zobacz także
Pod maską Genesisa pracuje 5-litrowe V8, które generuje 425 KM i 512 Nm. Dla porównania, Mercedes-Maybach S600 dysponuje V12 biturbo, które z 6 litrów pojemności skokowej rozwija 530 KM i 830 Nm. Jest to jednak topowa odmiana. Słabszy Maybach S500 ma pod maską V8 o pojemności 4,7 l. Jednostka ta oferuje 700 Nm i 449 KM. Zatem S500 i EQ900L są technicznie bardzo zbliżone do siebie.
Niewielkie różnice w rozmiarach i mocy między Maybachem a Genesisem aż proszą się o porównanie cen. Tak się składa, że firma-córka Hyundaia podała już kwotę bazową za swojego flagowca. Cena otwierająca cennik to 125 tys. dolarów, czyli równowartość 479 tys. zł. W USA S500 nie jest niestety oferowany. Maybach S600 startuje tam od 189 350 dol., czyli równowartości 725 tys. zł. W Polsce S600 kosztuje od 850 tys. zł, a S500 od 560,5 tys. zł. To oznacza, że S500 jest tańszy o około 34 proc. Odejmijmy więc stosowną kwotę od amerykańskiej ceny S600. Otrzymamy kwotę, wynoszącą, uwaga - 124 971 dolarów. Wygląda więc na to, że pozornie tańszy EQ900L wcale nie jest taką okazją, jak mogłoby się wydawać.
Genesis jest nowością na rynku i bardzo odważnym krokiem Hyundaia w stronę premium. Niestety z taką polityką cenową koreańskiej marce nie będzie łatwo się przebić przez doskonale znanych już konkurentów pokroju Mercedesa czy BMW, którzy są już doskonale znani na rynku i dysponują samochodami nie tylko luksusowymi, ale i prestiżowymi.