General Motors i Ford opracują 9- i 10‑biegowe automaty
General Motors i Ford zawarły porozumienie, na mocy którego skonstruują 9- i 10-stopniowe automatyczne skrzynie biegów. W dużej mierze potwierdza to zapowiedź z października zeszłego roku. Jednak wtedy wspominano także o możliwości skonstruowania przekładni 8-biegowej.
16.04.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:22
General Motors i Ford zawarły porozumienie, na mocy którego skonstruują 9- i 10-stopniowe automatyczne skrzynie biegów. W dużej mierze potwierdza to zapowiedź z października zeszłego roku. Jednak wtedy wspominano także o możliwości skonstruowania przekładni 8-biegowej.
GM i Ford już raz współpracowały przy produkcji skrzyń biegów. Wtedy były to 6-biegowe automaty o oznaczeniach 6T70 w przypadku GM i 6F w przypadku Forda.
Wspólne opracowywanie nowych komponentów i rozwiązań technicznych jest nie tylko szybsze, ale też tańsze. Koncerny oficjalnie ogłosiły, że będą współpracować przy projektowaniu, produkcji oraz rozwijaniu nowych, 9- i 10-biegowych skrzyń. Przekładnie będą montowane w samochodach osobowych (w tym w crossoverach i SUV-ach) oraz autach dostawczych. Nowe skrzynie otrzymają pojazdy z napędem na przednią i tylną oś.
Przekładnie z coraz większą liczbą biegów mają przede wszystkim poprawiać osiągi oraz zmniejszać zużycie paliwa i emisję spalin. Jednak według szanowanego producenta części motoryzacyjnych (w tym skrzyń biegów), ZF, przekładnie 9-biegowe są „naturalną granicą”, której nie powinno się przekraczać. Dlaczego? Według Stefana Sommera (CEO ZF) skrzynie z większą liczbą biegów będą zbyt skomplikowane i ciężkie, aby rachunek zysków i strat wyszedł na plus. Czy GM i Ford udowodnią, że wcale nie musi tak być? Czas pokaże.
Źródło: GM/Ford