GM i Ford skonstruują 8‑, 9‑, a nawet 10‑stopniowe skrzynie biegów
Niedługo 8-biegowe przekładnie staną się standardem w klasie premium. Jednak wyścig na liczbę przełożeń nie ustaje. General Motors i Ford chcą skonstruować 8-, 9-, a nawet 10-stopniowe skrzynie biegów.
02.10.2012 | aktual.: 12.10.2022 17:02
Niedługo 8-biegowe przekładnie staną się standardem w klasie premium. Jednak wyścig na liczbę przełożeń nie ustaje. General Motors i Ford chcą skonstruować 8-, 9-, a nawet 10-stopniowe skrzynie biegów.
Według New York Times General Motors i Ford nawiążą współpracę, której owocem mają być nowe automatyczne przekładnie. To ruch mający w przyszłości przynieść wymierne korzyści. Część producentów samochodów nie konstruuje skrzyń biegów samodzielnie, tylko kupuje je od zewnętrznych dostawców. To przekłada się na wyższe koszty produkcji aut.
Zjednoczenie sił potentatów będzie tańszym rozwiązaniem niż samodzielna praca. Dodatkowo redukuje to ryzyko inwestycji. Poza tym GM i Ford już kiedyś współpracowali w podobnej sprawie. Producenci razem opracowali projekt 6-biegowych automatycznych skrzyń biegów. Przekładnie 6T70 (GM) i 6F (Ford) współdzieliły rozwiązania mechaniczne, różniły się jedynie elektroniką.
8-, 9-, a nawet 10-stopniowe skrzynie biegów mają przyczynić się do zmniejszenia spalania oraz emisji CO2. Badania wskazują, że różnica w spalaniu pomiędzy 6- a 9-biegową skrzynią może wynieść nawet 16 % na korzyść tej drugiej.
General Motors i Ford powinni jak najszybciej zająć się pracą nad nowymi przekładniami. Specjaliści od skrzyń biegów - ZF - zaprezentowali już 9-biegową skrzynię, a Hyundai na 2014 rok zapowiedział premierę 10-biegowego automatu w swoim aucie. Bitwa na liczbę przełożeń będzie więc trwać, ale czy ma ona sens?
Źródło: CarScoop