Gaz do dechy! - Nardò Highspeed Test 2010

Niedawno na zaproszenie redakcji Auto Motor und Sport na Nardò stawiło się czterech tunerów, by w imprezie o nazwie Highspeed Test (tym razem samochody po tuningu) zmierzyć prędkości maksymalne swoich bolidów.

Obraz
Olgierd Lachowski

Ten włoski tor jest najczęściej wybieranym obiektem przez wytwórców i tunerów chcących zbadać możliwości swoich produktów. Zwykle chodzi o pomiar prędkości maksymalnej. Tak też było i tym razem.

Na Nardò zawitały cztery niemieckie firmy tuningowe, przywożąc ze sobą pięć samochodów. W kolejności alfabetycznej były to: 9ff, Geiger, G-Power i MTM (dwa samochody). Jak im poszło, przeczytacie poniżej.

9ff 911 GT3 GTurbo 1200

Przygotowane na bazie 911 GT3 super-Porsche ma silnik o niewiarygodnej mocy 1200 KM. Tyle pary pod kotłem powinno pozwolić rozpędzić się do 414 km/h, ale na Nardò to nie wyszło, głównie ze względu na profil toru. Zespół Jana Fatthauera osiągnął i tak niezły wynik (najlepszy w historii toru) – 387,4 km/h. Być może firma podejmie się próby jego poprawienia na Papenburgu.

Dane techniczne:

  • Typ: B6
  • Objętość skokowa: 3916 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 1200 KM przy 8200 obr./min
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 306,44 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1100 Nm przy 6200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Opony przednie: 265/35 R 19
  • Opony tylne: 325/30 R 20

Masy:

  • Masa własna: 1380 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,15 kg/KM

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 387,4 km/h (prędkość oczekiwana przez tunera: 414 km/h)

Koszty:

Geiger Corvette ZR1

Geiger budował już mocniejsze ZR1. Tym razem zmianom poddano tylko elektronikę i układ wydechowy - w ten sposób pod maską przybyło 45 KM. W 2008 roku seryjne Corvette ZR1 rozpędziło się tu do 332 km/h, teraz Geiger popędził aż 341,6 km/h.

Dane techniczne:

  • Typ: V8, LS9
  • Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Doładowanie: Kompresor
  • Moc maksymalna: 692 KM przy 6500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 112,30 KM/l (seryjny – 105,00 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 840 Nm przy 3700 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 394 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
  • Opony przednie: 285/30 R 19
  • Opony tylne: 335/25 R 20

Masy:

  • Masa własna: 1523 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,20 kg/KM

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 341,6 km/h (341 km/h)

Koszty:

G-Power M5 Hurricane RR

Pisałem już o M5 Hurricane RR z silnikiem o mocy 800 KM. G-Power posunęło się jeszcze dalej i wycisnęło z V10 moc 900 KM! W nowoczesnych samochodach moc to nie wszystko, równie ważna jest elektronika, o czym boleśnie przekonali się mechanicy z G-Power.

Z nieznanych powodów przy 339,4 km/h włączał się ogranicznik prędkości. Technicy walczyli z tym problemem z pomocą laptopa kilkakrotnie i kilkakrotnie podejmowano próby na torze. Nic z tego. Za każdym razem GPS wyświetlał 339,4 km/h. Po tej porażce G-Power podejmie kolejną próbę w przyszłym roku.

Dane techniczne

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory
  • Moc maksymalna: 900 KM przy 7500-8000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 180,04 KM/l (101,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 5000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Opony przednie: 255/35 R 21
  • Opony tylne: 295/25 R 21

Masy:

  • Masa własna: 1895 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,11 kg/KM (seryjny – 3,61 kg/KM)

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 339,4 km/h (380 km/h)

Koszty:

MTM R8 V10 Biturbo Prototipo

MTM do R8 „przeszczepiło” silnik z RS6 i od razu podniosło w nim moc do 777 KM. Auto jednak nie jest jeszcze gotowe, a pomiar na Nardò miał dać pewien pogląd na przyszłe możliwości samochodu. Właściciel firmy twierdzi, że trzeba jeszcze popracować nad aerodynamiką wozu. Wstępnie jako prędkość maksymalną założono 350 km/h.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4991 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 777 KM przy 6900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 155,68 KM/l (seryjny w RS6 – 116,21 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 888 Nm przy 2750 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm
  • Opony przednie: 235/35 R 19
  • Opony tylne: 305/30 R 19

Masy:

  • Masa własna: 1832 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,36 kg/KM

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 347,6 km/h (350 km/h)

Koszty:

MTM RS6 Clubsport

Drugim wozem wystawionym przez MTM było Audi RS6. Ten potwór bez tylnych siedzeń, za to z klatką bezpieczeństwa, jest wyposażony w jednostkę 5,0 l biturbo dysponującą mocą 742 KM. W założeniach Audi miało osiągnąć 352 km/h. Poszło jednak znacznie lepiej - samochód pomknął z prędkością o 10 km/h. Mayer (właściciel MTM) był bardzo zadowolony z tego wyniku.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4991 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 742 KM przy 6360 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 148,67 KM/l (seryjny – 116,21 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 840 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Opony przednie: 275/35 R 20
  • Opony tylne: 275/35 R 20

Masy:

  • Masa własna: 2058 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,77 kg/KM

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 362,5 km/h (352 km/h)

Koszty:

  • Cena podstawowa: 159 222 euro

Źródło: AMuS

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają