Ford ma fabrykę, w której steruje pogodą. Śnieg i upał pod jednym dachem

Przedprodukcyjne testy samochodów odbywają się na całym świecie. Od piasków Sahary, przez śnieżne tereny Syberii, po egzotyczne dżungle. Chyba, że mówimy o autach Forda, producenta, który zbudował sobie "Fabrykę pogody".

Obraz
Michał Zieliński

Obiekt kosztował ponad 70 mln euro, ale efekt jest imponujący. Najnowsze centrum testów klimatycznych Forda potrafi symulować dowolne warunki pogodowe o każdej porze roku. Co więcej, wszystko odbywa się pod jednym dachem w jednym momencie. Budynek jest podzielony na pokoje, a w każdym z nich mogą panować zupełnie inne warunki.

Poza wygodą, ośrodek w Kolonii oferuje możliwości, które dotychczas były fizycznie niedostępne dla inżynierów. Dla przykładu, sprawdzenie jak samochód zachowa się na wysokości 5200 metrów n.p.m. nie byłoby prostym przedsięwzięciem. Teraz wystarczy wjechać do odpowiedniego pokoju i gotowe. Zmieszczą się tam wszystkie fordy – od małego ka+ po ogromnego transita. Specjalny tunel aerodynamiczny pozwoli sprawdzić, jak zachowa się auto na tej wysokości przy wietrze o prędkości do 120 km/h.

(OV) Welcome to Ford’s Weather Factory

Tak naprawdę w samochodach sprawdzane jest wszystko. Od wydajności klimatyzacji, przez skuteczność hamulców, po informację o tym, ile śniegu spadnie kierowcy na głowę po otworzeniu drzwi podczas zamieci. Ośrodek "jest najgorętszym, najzimniejszym i najbardziej wilgotnym miejscem w Europie. Znajduje się w nim również najwyższy szczyt górski w Europie Zachodniej", czytamy w informacji prasowej Forda.

To nie pierwszy z takich obiektów producenta. W Belgii znajduje się tor testowania na bezdrożach, gdzie sprawdzany jest również wpływ bocznego wiatru, wody morskiej i błota. Warto też wspomnieć, że ośrodek w Kolonii zużywa 11 megawatów energii elektrycznej. Liczba olbrzymia, ale całość pochodzi z odnawialnych i przyjaznych dla środowiska źródeł.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić