Ford Fiesta Proto lepszy w RSMP od samochodów R5!
Rzadko piszemy o Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, ale tegoroczny Rajd Rzeszowski zakończony w ten weekend był dość interesujący ze względu na rywalizację samochodu Proto z autami R5. Zawodnik korzystający z auta zbudowanego w Polsce został liderem klasyfikacji generalnej!
09.08.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:40
Bryan Bouffier jadący Fordem Fiestą Proto wygrał już wcześniej rajd mistrzostw Polski, konkretnie Rajd Kaszub, ale można to było jeszcze uznać za przypadek. Jednak w minionym właśnie Rajdzie Rzeszowskim ponownie wzięła udział cała polska czołówka poza Maciejem Rzeźnikiem. Pojawił się też Bryan Bouffier w swoim Fordzie Fiesta Proto, przygotowanym w stajni Stec Rally Rent, mniej więcej takim, jak opisywany na łamach Autokult.pl drogowy Ford Fiesta Proto od Stec Motorsport, tylko w specyfikacji rajdowej Open N. Francuz po raz drugi rozgromił naszą rajdową czołówkę startującą w Fiestach R5, samochodach przynajmniej w teorii wyższej klasy. Bouffier pokazał, że przy odpowiednich umiejętnościach można pokonać najlepsze, drogie samochody R5 w zbudowanym w Polsce prototypie na bazie Mitsubishi Lancera. Czy to sprawi, że na polskich odcinkach specjalnych wzrośnie liczba takich pojazdów, które są przecież nieporównywalnie tańsze od R5?
Być może nie, ponieważ wynik ten pokazał głównie umiejętności Bryana Bouffiera, a nie możliwości samochodu. Dodam tylko, że w klasie Open N jechał również Mariusz Stec, który zajął dopiero 10. miejsce w klasyfikacji generalnej. Z drugiej strony ten zawodnik już dawno nie osiągał w RSMP dobrych wyników. Miło byłoby zobaczyć więcej takich aut, gdyż zapewniłyby różnorodność. Samochód Open N może mieć właściwie dowolną karoserię. W czasach gdy ani Mitsubishi ani Subaru nie są zainteresowane budowaniem samochodów rajdowych, auta Proto mogłyby być lekarstwem na wysokie koszty udziału w RSMP.
Dla niezorientowanych, klasa Open N, w której mogą startować samochody typu Proto również bierze udział w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Swoją drogą, Bryan Bouffier, który wygrał w Rajdzie Rzeszowskim, w Rajdzie Kaszub i był drugi w Rajdzie Karkonoskim został liderem klasyfikacji generalnej RSMP. Samochód Open N może bazować na konstrukcji Subaru Imprezy lub Mitsubishi Lancera, a także na innym nadwoziu, ale pod warunkiem wykorzystania podzespołów mechanicznych jednego z dwóch wymienionych. Muszą to być silnik i układ przeniesienia napędu, zawieszenie oraz hamulce. Silnik o pojemności 2 litrów z turbodoładowaniem musi mieć 33-milimetrową zwężkę. Zawodnicy startujący samochodami Open N mogą walczyć o tytuł mistrzowski.
Co ciekawe, w Polsce rynek samochodów Proto rozwija się w najlepsze. Jako pierwszy zaczął je budować Paweł Dytko, a teraz takie auta powstają również w Urzędowie, gdzie produkują je stajnie Stec Motorsport i Stec Rally Rent. W przeciwieństwie do samochodów A-grupowych i R-grupowych, samochód klasy Proto może być również samochodem drgowym. Wrażenia z jazdy takim samochodem znajdziecie w naszym teście.