Fiat Sedici

Fiat Sedici

Sedici to mały crossover SUV produkowany od 2006 roku przez włoski samochodowy koncern Fiat w fabryce Magyar Suzuki na Węgrzech. Auto po raz pierwszy pokazano podczas salonu samochodowego w Genewie w 2006 roku.

  • Fiat Sedici to osobowe auto w nadwoziu typu crossover (segment B). Auto było produkowane na Węgrzech, w latach 2005 - 2014. Model Sedici doczekał się jednej generacji, którą dwukrotnie poddano modernizacji w latach 2009 i 2011
  • Na zdjęciu Fiat Sedici po face liftingu z 2009 roku. W ramach modernizacji zmieniono przedni zderzak oraz zmodernizowano atrapę chłodnicy wraz z przednimi reflektorami, a w środku użyto materiałów wyższej jakości. Wraz z liftingiem pojawił się wzmocniony benzyniak, który teraz osiąga moc 120 KM
  • Fiat Sedici z 2009 roku. Wraz z face liftingiem pojawił się w ofercie nowy diesel 2.0, generujący moc 135 KM. Auto posiada przedni napęd z dołączanym napędem AWD (napęd na obie osie). Długość Sedici wynosi 4,12 metra, a rozstaw osi 2,5 metra
  • Fiat Sedici w testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył 4 gwiazdki na 5 możliwych. Bagażnik w Sedici ma pojemność rzędu 270 - 670 - 1045 litrów (w zależności od konfiguracji foteli), a na swój pokład zabierze maksymalnie pięć osób
  • Wnętrze Fiata Sedici
[1/5] Fiat Sedici to osobowe auto w nadwoziu typu crossover (segment B). Auto było produkowane na Węgrzech, w latach 2005 - 2014. Model Sedici doczekał się jednej generacji, którą dwukrotnie poddano modernizacji w latach 2009 i 2011Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/fiat/sedici/20697/pictures/x35454/) użytkownika bad_Q

Nazwa „Sedici” oznacza po włosku ‘szesnaście’, iloczyn 4x4, a więc znak symbolizujący rodzaj napędu zastosowanego w tym samochodzie.

Za projekt nadwozia odpowiada szef włoskiej firmy stylizacyjnej Italdesign – Giorgetto Giugiaro. Auto, którego nadwozie jest niewiele większe od Fiata Pandy, charakteryzuje się nieco podniesionym zawieszeniem i wysokim nadwoziem. Karoseria to połączenie wyrazistych ostrych i łagodnych linii.

Nieco zastrzeżeń można mieć do powłoki lakierniczej samochodu. Zdarza się, że z polakierowanych na kolor nadwozia zderzaków schodzi farba.

Dobry dostęp do kabiny zapewniają w miarę szerokie drzwi. Wsiadanie dodatkowo ułatwia wysokie nadwozie, więc osoba zajmująca miejsce nie musi się kulić, żeby zmieścić się w środku. Również podniesiona karoseria pozwoliła ustawić fotele w podobnej pozycji jak w Fiacie Panda II.

Siedzi się więc dość wysoko i w wyprostowanej pozycji przypominającej pozycję zajmowaną na zwykłym domowym krześle. Nie jest ona jednak niewygodna dzięki fotelom o dużych siedziskach mających odpowiednią twardość. Długie siedzisko podpiera uda kierującego, co zmniejsza zmęczenie podczas długiej jazdy.

Narzekać mogą w zasadzie tylko pasażerowie tylnej kanapy, i tylko na brak miejsca na nogi w sytuacji, gdy kierowca i pasażer z przodu odsuną swoje fotele maksymalnie do tyłu.

We wnętrzu zastosowano tworzywa sztuczne niezbyt wysokiej jakości, ale ich spasowanie nie pozostawia wiele do życzenia. Do tego plastiki, mimo że twarde, są dość trwałe.

Od początku produkcji Sedici wyposażany jest w tylko dwa silniki. Pierwszy to motor benzynowy, drugi – diesel.

Ten pierwszy silnik ma moc maksymalną 107 KM i moment obrotowy 145 Nm, co pozwala rozpędzić Sedici do 170 km/h. Wbrew swej nazwie Sedici jest wyposażane nie tylko w napęd 4x4, ale też w napęd na przednią oś. Tę ostatnią wersję można dostać wyłącznie z silnikiem benzynowym.

Z jednostką spalającą olej napędowy łączony jest tylko napęd na wszystkie koła. Silnik ten rozwijał moc 120 KM i moment obrotowy 280 Nm.

W 2009 roku Fiat Sedici przeszedł gruntowną modernizację, podczas której wymieniono między innymi przednie zderzaki i przemodelowano światła. Przy tym wzmocniono silnik benzynowy do 120 KM (maksymalny moment obrotowy – 156 Nm), a diesla zastąpił nowy motor o objętości skokowej 2,0 l, który ma moc 135 KM i maksymalny moment obrotowy aż 320 Nm.

W Polsce Sedici dostępny jest w trzech wariantach: Fresh, Dynamic i Emotion. W najuboższym Fresh pod maską jest instalowany silnik benzynowy, a auto ma napęd tylko na przód. W pozostałych wersjach napęd przenoszony jest na obie osie, a klient może wybierać między silnikiem benzynowym a wysokoprężnym.

Jak wiele małych aut, Fiat Sedici jest nie najlepiej wyciszony w środku. Odczuwa się to szczególnie w samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Pewne problemy sprawiają też niezbyt trwałe synchronizatory w skrzyni biegów. Objawia się to trudnościami z wrzucaniem biegów.

Do zalet Fiata Sedici właściciele zaliczają dynamiczne, mocne i trwałe silniki oraz dobry układ jezdny.

Sedici to samochód opracowany wspólnie z firmą Suzuki, która odkupiła od włoskiego koncernu silniki Diesla. Z 60 000 sztuk rocznie zaplanowanych do produkcji około 1/3 jest produkowana jako Fiat. Reszta aut powstaje jako bliźniacze Suzuki SX4. We Włoszech Sedici to najlepiej sprzedające się auto w swoim segmencie.