Używany Fiat Grande Punto - typowe awarie i problemy

Samochody segmentu B wcale nie muszą być nudne co udowodnił Fiat Grande Punto. To bez wątpienia jedno z najciekawszych aut tej klasy, które raz na zawsze zerwało z wizerunkiem nieciekawej blaszanej puszki dla kapeluszników.

Fiat Grande PuntoFiat Grande Punto
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Artur Kuśmierzak

Fiat Grande Punto zadebiutował w 2005 roku we Frankfurcie, rok po premierze do oferty dołączyła wersja 5-drzwiowa. Na niektórych rynkach dostępna była też odmiana Cabrio. W 2007 roku do salonów trafiły usportowione warianty Abarth oraz Abarth EsseEsse.

Rok później w aucie przeprojektowano kokpit, a pod maską zagościły nowe silniki. W 2009 roku u dealerów pojawiło się Punto Evo, jednak Fiat nie zdecydował się na wycofanie z produkcji modelu Grande Punto i obecnie można kupić obydwa te auta. Pod maską Grande Punto znajdziemy kilka motorów benzynowych i jeden zasilany gazem CNG:

  • R4 1,2 (65 KM)
  • R4 1,4 CNG (70 KM)
  • R4 1,4 (77 KM)
  • R4 16V 1,4 (95 KM)
  • R4 16V 1,4 T-Jet (120, 155 - 180 KM)

W palecie silnikowej nie zabrakło także diesli z rodziny Multi-Jet:

  • R4 16V 1,3 (75- 90 KM)
  • R4 16V 1,6 (120 KM)
  • R4 16V 1,9 (120- 130 KM)

W Fiacie Grande Punto napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej bądź 5-stopniowego automatu. Które silniki warto polecić? Pewnie Was to nieco zadziwi, ale spośród motorów benzynowych każdy z nich jest godny uwagi z wyjątkiem 77-konnej jednostki o pojemności 1,4 litra gdzie dochodzi do uszkodzenia czujnika faz rozrządu. Jeżeli zdecydujemy się na 95-konny silnik to warto regularnie kontrolować poziom oleju, 16-zaworowy motor 1,4 potrafi czasem spalić jego większe ilości.

Zwolennikom diesli polecamy przede wszystkim odmianę o pojemności 1,9 litra, która zapewnia dobrą dynamikę i jest nieco tańsza w utrzymaniu niż wariant 1,6 wyposażony w filtr cząstek stałych DPF. Warto również dodać, że zarówno jednostka wysokoprężna 1,4 jak i 1,6 (oprócz kłopotów z filtrem DPF) nie powinny sprawiać większych problemów. W niektórych egzemplarzach dochodzi do awarii układu wspomagania Dual Drive.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto © mat. prasowe / Fiat

Najsłabszym punktem Fiata jest jednak zawieszenie, w którym bardzo szybko wybijają się łączniki stabilizatora oraz górne łożyska kolumn McPhersona, nietrwałe są również amortyzatory. Użytkownicy Grande Punto skarżą się na niechlujne spasowanie tylnych drzwi, które ocierają o wewnętrzną część tylnego nadkola wycierając lakier.

W aucie nie brakuje też innych niedoróbek: we wnętrzu z przycisków schodzi lakier, tylne lampy parują, spryskiwacze przedniej szyby pryskają pod wycieraczki, zacinają się klamki tylnych drzwi, a niemal każde zarysowanie lakieru kończy się także jego odpryśnięciem.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto © mat. prasowe / Fiat

W niektórych autach dochodzi do uszkodzenia uszczelki tylnej szyby, w konsekwencji do środka wlewa się woda. Nieszczelne są również nadkola przednich kół, co powoduje przedostawanie się do komory silnika piachu i błota. W autach z początku produkcji podczas skręcania z kolumny kierowniczej dochodziły głośne stuki, przyczyną takiego stanu rzeczy był wadliwy wał kierowniczy.

Na szczęście producent zachował się odpowiedzialnie i ogłosił akcję serwisową. Głośny hałas podczas hamowania na nierozgrzanych hamulcach to oznaka przerdzewiałych bębnów hamulcowych, zwykle pomaga ich przeczyszczenie jednak niekiedy konieczna jest wymiana.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto © mat. prasowe / Fiat

Podsumowując, Fiat Grande Punto to ciekawa propozycja dla osób szukających nietuzinkowego miejskiego auta z duszą za niewielką cenę. Większość usterek jakie spotkamy w tym modelu to drobnostki jednak ich natężenie bywa czasem uciążliwe. Mocną stroną Grande Punto są trwałe jednostki napędowe, tanie części eksploatacyjne i ciekawy design. Ceny najtańszych używanych egzemplarzy zaczynają się od około 20 000 zł.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne