Euro NCAP alarmuje: Nowe auta są zbyt ciężkie

Zaledwie trzy z ostatnio przetestowanych aut ważyły mniej niż dwie tony. Trend niepokoi Euro NCAP.

Chery Omoda 5 to jeden z modeli, które zasłużyły na maksymalną notęChery Omoda 5 to jeden z modeli rozbitych ostatnio przez Euro NCAP
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP
Aleksander Ruciński

Euro NCAP to organizacja, która od kilku dekad bada i monitoruje poziom bezpieczeństwa nowych aut. Mogłoby się wydawać, że wyniki większości pojazdów dają powody do zadowolenia. Niestety nie do końca tak jest.

Jeśli weźmiemy pod uwagę poziom ochrony kierowcy, pasażerów czy pieszych, sytuacja wygląda naprawdę nieźle, co zresztą potwierdzają gwiazdki przyznawane w testach zderzeniowych. Zdecydowana większość modeli przebadanych w ostatnich kilkunastu miesiącach zasłużyła na najwyższy, pięciogwiazdkowy wynik. W czym więc problem?

W wysokiej masie własnej współczesnych pojazdów. Organizacja Euro NCAP zwraca uwagę na "niepokojący trend" w zakresie "coraz cięższych, mocniejszych i wyższych samochodów". Spośród 11 modeli sprawdzonych w ostatnich próbach, zaledwie trzy ważyły mniej niż dwie tony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Przez lata Euro NCAP było postrzegane jako winowajca rosnącej masy pojazdów. Uważano, że dodatkowe systemy i zabezpieczenia zwiększają wagę aut. W rzeczywistości nigdy tak nie było, a trend, który obserwujemy obecnie z pewnością nie jest związany z bezpieczeństwem. Wynika raczej z preferencji konsumentów w zakresie większych pojazdów i elektryfikacji." - stwierdza dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.

Nietrudno zauważyć, że jest w tym sporo prawdy. Klienci pokochali SUV-y, które same w sobie są cięższe od aut z typowym nadwoziem. Do tego dochodzi kwestia elektryfikacji i związanych z nią ciężkich akumulatorów. Pytanie tylko, czy ktokolwiek ma pomysł na rozwiązanie tego problemu, gdyż sądząc po rynkowych trendach, będzie on raczej tylko narastać.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯