Euro NCAP alarmuje: Nowe auta są zbyt ciężkie

Zaledwie trzy z ostatnio przetestowanych aut ważyły mniej niż dwie tony. Trend niepokoi Euro NCAP.

Chery Omoda 5 to jeden z modeli, które zasłużyły na maksymalną notęChery Omoda 5 to jeden z modeli rozbitych ostatnio przez Euro NCAP
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP
Aleksander Ruciński

Euro NCAP to organizacja, która od kilku dekad bada i monitoruje poziom bezpieczeństwa nowych aut. Mogłoby się wydawać, że wyniki większości pojazdów dają powody do zadowolenia. Niestety nie do końca tak jest.

Jeśli weźmiemy pod uwagę poziom ochrony kierowcy, pasażerów czy pieszych, sytuacja wygląda naprawdę nieźle, co zresztą potwierdzają gwiazdki przyznawane w testach zderzeniowych. Zdecydowana większość modeli przebadanych w ostatnich kilkunastu miesiącach zasłużyła na najwyższy, pięciogwiazdkowy wynik. W czym więc problem?

W wysokiej masie własnej współczesnych pojazdów. Organizacja Euro NCAP zwraca uwagę na "niepokojący trend" w zakresie "coraz cięższych, mocniejszych i wyższych samochodów". Spośród 11 modeli sprawdzonych w ostatnich próbach, zaledwie trzy ważyły mniej niż dwie tony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Przez lata Euro NCAP było postrzegane jako winowajca rosnącej masy pojazdów. Uważano, że dodatkowe systemy i zabezpieczenia zwiększają wagę aut. W rzeczywistości nigdy tak nie było, a trend, który obserwujemy obecnie z pewnością nie jest związany z bezpieczeństwem. Wynika raczej z preferencji konsumentów w zakresie większych pojazdów i elektryfikacji." - stwierdza dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.

Nietrudno zauważyć, że jest w tym sporo prawdy. Klienci pokochali SUV-y, które same w sobie są cięższe od aut z typowym nadwoziem. Do tego dochodzi kwestia elektryfikacji i związanych z nią ciężkich akumulatorów. Pytanie tylko, czy ktokolwiek ma pomysł na rozwiązanie tego problemu, gdyż sądząc po rynkowych trendach, będzie on raczej tylko narastać.

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie