Egzamin kat. A w Wielkiej Brytanii - dyskusji ciąg dalszy

Jakiś czas temu pisaliśmy o kontrowersjach związanych z egzaminem kategorii A w Wielkiej Brytanii. Jeden z manewrów, który należy wykonać na placu jest niebezpieczny. W pierwszych 3 miesiącach obowiązywania nowego prawa spowodował 15 ciężkich wypadków wśród kursantów. Taka forma egzaminu ma swoich zwolenników i przeciwników.

Obraz
Damian Zarzycki

Jakiś czas temu pisaliśmy o kontrowersjach związanych z egzaminem kategorii A w Wielkiej Brytanii. Jeden z manewrów, który należy wykonać na placu jest niebezpieczny. W pierwszych 3 miesiącach obowiązywania nowego prawa spowodował 15 ciężkich wypadków wśród kursantów. Taka forma egzaminu ma swoich zwolenników i przeciwników.

W Polsce na placyku należy wykonać ruszanie z miejsca (odwracając głowę przez lewe ramię), jeżdżenie w "ósemce" oraz pokonanie wzniesienia. W porównaniu do brytyjskich wymagań to bułka z masłem!   Jakiś czas temu prawo na wyspach zostało zmienione, a do gamy starych manewrów na placu doszły nowe, między innymi taki, który zakłada rozpędzenie się do prędkości 50 km/h i dokonanie nagłej zmiany toru jazdy. Przy mokrej nawierzchni dla nowicjuszy to duży problem.

Dziennikarze opiniotwórczego magazynu motoryzacyjnego MCN otrzymali telefony od zaniepokojonych fanów. Podczas egzaminu jeden z kandydatów próbując wykonać niebezpieczny manewr spadł z motocykla i złamał sobie rękę. Takich przypadków było potem więcej. W ciągu 3 tygodni 15 kursantów zaliczyło wypadek na placyku, czasem odnosząc przy tym kontuzje. Wybuchła dyskusja.

Istnieją głosy za - na przykład szanowany egzaminator Sean Hayes twierdzi, że taki sprawdzian umiejętności jest potrzebny, bo skoro kursant nie potrafi wykonać takiego manewru przy prędkości 50 km/h to jak można mu umożliwić jazdę ścigaczami pokroju Hondy 600 RR ? Ale isstnieją też głosy sprzeciwu - np. Robert Goodwill z Gabinetu Cieni twierdzi, że egzamin zagrażający zdrowiu obywateli powinien natychmiast zostać zmieniony.

Źródło: motorcyclenews.com

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S