Dzień testowy na 24h Le Mans, czyli pierwsze przymiarki do startu

Wielkimi krokami nadchodzi jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie motorsportu. Zanim jednak ruszymy na dobre z 24h Le Mans, zespoły muszą najpierw zapoznać się z torem. To właśnie po to mają do dyspozycji dzień testowy.

Dzień testowy przed 24h Le Mans 2023Dzień testowy przed 24h Le Mans 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | FIA
Kamil Niewiński

Tegoroczna edycja 24h Le Mans jest o tyle wyjątkowa, iż w tym roku ten legendarny wyścig na torze Circuit de la Sarthe obchodzi setną rocznicę pierwszej edycji. Przez ten czas wielokrotnie zmienił się układ nitki, zmieniła się otoczka wokół tego wyścigu, nie mówiąc już o samych samochodach biorących w nim udział. Nie zmieniły się jednak takie kwestie, jak prestiż zawodów i poziom trudności  nadal niezwykle wysoki.

24 Le Mans rozpocznie się 10 czerwca o godzinie 15:00, lecz zanim rozpoczną się prawdziwe emocje, przed nami kilka dni oczekiwania. Gdy jednak kibice odliczają dni, zespoły i kierowcy robią wszystko, by jak najlepiej przygotować siebie i samochody do stojącego przed nimi wyzwania. Idealną do tego okazją jest dzień testowy, który odbył się w zeszłą niedzielę. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche 919 Hybrid EVO pobiło rekord Północnej Pętli

Podczas dnia testowego na torze pojawiły się dokładnie 63 załogi. W tym roku wyjątkowo okazale prezentuje się najbardziej prestiżowa klasa Hypercar. W poprzednich latach nie mogliśmy w niej znaleźć wielu załóg, zaś w tym roku jest ich aż 16. Wielu jest również producentów – broniąca tytułu Toyota, Ferrari, Porsche, Peugeot, Cadillac, Vanwall i Glickenhaus. Do wyboru, do koloru!

Polskich kibiców zdecydowanie zaś najbardziej interesuje klasa LMP2, gdzie nie brakuje biało-czerwonych akcentów. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na Inter Europol Competition. Polski zespół wystawia w tym roku dwie załogi. W barwach Team WRT w aucie #41 startuje również Robert Kubica u boku Ruiego Andrade i Louisa Deletraza.

Dzień testowy przed 24h Le Mans
Dzień testowy przed 24h Le Mans © Materiały prasowe | FIA

Podczas dnia testowego najistotniejsze jest oczywiście odpowiednie przygotowanie ustawień auta do wyścigu, lecz z kronikarskiego obowiązku warto zerknąć również na końcową tabelę. Nie warto jednak się z nią wiązać – wykręcanie najlepszych czasów okrążeń podczas takich sesji w żadnym stopniu nie jest priorytetem ekip.

Na czele znalazła się załoga Ferrari #51 w składzie Alessandro Pier Guidi / James Calado / Antonio Giovinazzi z czasem 3:29.504. Za nimi uplasowały się załogi Porsche #6 (Kevin Estre / Andre Lotterer / Laurens Vanthoor) oraz Toyoty #7. W tym ostatnim przypadku oba samochody Toyoty testowane były przez grupę pięciu kierowców wymieszanych z obu załóg.

Jeśli chodzi zaś o klasę LMP2, w dniu testowym na czele znalazła się załoga zespołu Jota #28. Inter Europol Competition #33 został sklasyfikowany na 17. pozycji w klasie, zaś druga ekipa popularnych Piekarzy z numerem #32 na ostatniej, 24. lokacie. Team WRT #41 z Robertem Kubicą na pokładzie był zaś 16.

Wybrane dla Ciebie
Rimac chce całkowicie przejąć Bugatti. Negocjuje z Porsche
Rimac chce całkowicie przejąć Bugatti. Negocjuje z Porsche
Zmiany cen na stacjach. Są najnowsze prognozy
Zmiany cen na stacjach. Są najnowsze prognozy
Giulia i Stelvio zostaną z nami dłużej. Alfa stawia nie tylko na elektryki
Giulia i Stelvio zostaną z nami dłużej. Alfa stawia nie tylko na elektryki
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd