Dyskretny urok tuningu – B&B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 (2010)

Osiągi i dyskrecja mogłyby być mottem firmy B&B Automobiltechnik. Oba te hasła tuner wprowadził w życie także w przypadku Volkswagena Multivana przedstawionego w zeszłym roku. Mimo że projekt ma już kilka dobrych miesięcy, nadal wydaje się ciekawy.

Dyskretny urok tuningu – B&B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 (2010)
Olgierd Lachowski

16.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:29

Chociaż tuningowane vany stanowią nadal mały ułamek w świecie przerabianych samochodów, to jednak ich ilość ciągle i coraz szybciej rośnie. Przed Wami typowy, ale z bardzo interesującym silnikiem, van – Volkswagen Multivan 5. generacji, który trafił do zespołu B&B. Zacznijmy od auta seryjnego.

B & B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 fot.1
B & B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 fot.1

Gościem w halach B&B był Volkswagen Multivan (pasażerska i jednocześnie całkiem luksusowa wersja Caravelle) z nieczęsto spotykanym silnikiem z podwójnym doładowaniem. A silnikiem jest 2-litrowy motor o zapłonie samoczynnym (tzw. diesel), który dzięki dwóm turbosprężarkom ma moc 180 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 400 Nm przy 1500 obr./min. Do przekazywania napędu na przednie koła służy 6-biegowa manualna skrzynia biegów.

Jak na swoją masę i wielkie rozmiary (chodzi tu o opory powietrza) ważący 2356 kg Multivan 2.0 BiTDI dysponuje bardzo dobrymi osiągami. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,80 s[sup]1)[/sup] i rozpędza się do 191 km/h. Nie są to wyniki porażające, ale jak na dużego vana są niezłe. Poza tym zwykle takimi samochodami nie szaleje się po drogach (choć znajdą się na pewno i tacy).

Warto jeszcze wspomnieć o tym, że takie auto na polskim rynku w wersji wyposażenia Highline (najlepsza z dostępnych) kosztuje ok. 200 tys. zł.

B & B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 fot.2
B & B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 fot.2

Lubujące się w tuningu samochodów należących do koncernu VAG B&B proponuje dwa poziomy tuningu silnika do tego Volkswagena i kilka innych zmian uatrakcyjniających samochód. Tym razem zacznijmy od końca.

Tuner wyposażył Multivana w większe, 20-calowe, felgi, ale są też dostępne koła w rozmiarach 19” i 18”. Jednak jeśli ktoś wybierze felgi 18-calowe, to nie będzie mógł dokupić przednich wentylowanych tarcz hamulcowych o średnicy 370 mm, zatrzymywanych 6-tłoczkowymi zaciskami.

W głębi wozu kryje się zmodyfikowane zawieszenie. Prezentowany Volkswagen ma jedynie zmienione sprężyny, które są krótsze o 40 mm. Do aut z napędem na wszystkie koła dostępne są też sportowe sprężyny obniżające wóz o 40 i 50 mm. Z kolei dla naprawdę wymagających (choć w Polsce raczej niegodne polecenia) B&B przygotowało kompletne sportowe zawieszenie z innymi amortyzatorami i krótszymi, a sztywniejszymi sprężynami. Taka przyjemność to wydatek 1098 euro.

Sadomasochiści też znajdą coś dla siebie – gwintowane zawieszenie, w którym amortyzatory posiadają możliwość kształtowania charakterystyki dobicia i odbicia. Firma tuningowa wstępnie proponuje nastawy: komfortowy lub sportowy. Zamawiając taki zestaw trzeba się liczyć z wyłożeniem 1598 euro.

B & B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 fot.3
B & B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 fot.3

Spreparowany przez B&B sportowy układ wydechowy może być wyposażony w reaktory katalityczne i tłumiki o zmniejszonych oporach przepływu gazów i w ten sposób dodawać 5 KM mocy, a do tego zyskałby możliwość rasowego brzmienia. Ceny „wydechu” wahają się od 898 euro (za sportowy tłumik końcowy w aucie z napędem na przód) do 4998 euro (za kompletny zestaw w wozie 4WD).

Niższy poziom przeróbek jednostki napędowej obejmuje tylko zmianę mapy sterującej i podwyższenie ciśnienia doładowania o 0,20 bara. Natomiast w drugim stopniu tuner zwiększa ciśnienie doładowania o 0,25 bara, a oprócz nowego sterownika motoru dodaje jeszcze powiększone wtryskiwacze paliwa, a także lepszą chłodnicę oleju silnika. Po usprawnieniach słabsza odmiana dysponuje 210 KM i 450 Nm, a mocniejsza 225 KM mocy i 480 Nm momentu obrotowego.

Efekt przemian jest taki, że Multivan Stufe 1 potrzebuje 10,40 s na sprint do 100 km/h, a Multivan Stufe 2 tę samą prędkość osiąga po 9,90 s. Wzrosły też prędkości maksymalne – w pierwszym przypadku do 200 km/h, a w drugim do 203 km/h.

Lepsze parametry drogowe nie odbijają się specjalnie (przynajmniej teoretycznie) na zużyciu oleju napędowego przez Volkswagena. Fabryczne auto w cyklu mieszanym potrzebuje 9,5 l/100 km, 225-konne tylko o 0,1 l/100 km paliwa więcej, a 210-konne nawet mniej niż seryjne, bo 9,4 l/100 km.

B & B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 fot.4
B & B Multivan 2.0 BiTDI Stufe 2 fot.4

B&B Multivan na pewno nie ma takich osiągów, jak TH Multivan TH2 RS, ale też nie jest samochodem ekstremalnym. Na pewno oferta B&B jest ciekawą propozycją dla osób, które chcą mieć nieco mocniejszego „diesla”, a jednocześnie nie chcą wyróżniać się z tłumu.

Dane techniczne

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1968 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 210 KM przy 4100 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 106,71 KM/l (seryjny – 91,46 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 1900 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Silnik i napęd (Stufe 2):

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1968 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 225 KM przy 4000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 114,33 KM/l (seryjny – 91,46 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm przy 2000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 20″
  • Koła tylne: 20″

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2356 kg
  • Stosunek masy do mocy: 11,22 kg/KM (Stufe 1), 10,47 kg/KM (Stufe 2) (seryjny – 13,09 kg/KM)
  • Długość: 4892 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Wysokość: 1930 mm (- 40 mm)
  • Rozstaw osi: 3000 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,40 s (Stufe 1)
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,90 s (Stufe 2)
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Prędkość maksymalna: 203 km/h

Koszty:

  • Tuning silnika (Stufe 1): 1198 euro
  • Tuning silnika (Stufe 2): 3950 euro
  • Komplet sprężyn: 298 – 348 euro
  • Zawieszenie sportowe: 1098 euro (2WD) – 1298 euro (4WD)
  • Zawieszenie gwintowane: 1598 euro
  • Układ wydechowy: 898 – 4998 euro
  • Układ hamulcowy: 5798 euroblock position=\inside8155/block

Źródło: automobilesreviewB&B

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)