Częsty błąd starszych kierowców. Dziś tak już się nie jeździ

Częsty błąd starszych kierowców
Częsty błąd starszych kierowców
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

13.11.2023 18:33, aktual.: 17.01.2024 13:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niektórzy kierowcy wierzą, że jazda na biegu jałowym ma istotny wpływ na zużycie paliwa. Ta przekonanie wydaje się wynikać z nawyków nabytych podczas prowadzenia starszych modeli samochodów. W dzisiejszych czasach jednak taka praktyka nie ma już większego sensu.

Podczas kursów na prawo jazdy instruktorzy zdecydowanie odradzają jazdę na biegu jałowym. Mimo to, wśród niektórych kierowców wciąż utrzymuje się przekonanie, że toczenie się na luzie może zmniejszyć spalanie paliwa. To przekonanie nie jest całkowicie bezpodstawne — w czasach, gdy pod maską samochodów królowały gaźniki, a nie elektroniczny wtrysk paliwa, jazda na luzie mogła mieć pewien sens. Dzisiaj taka praktyka jest po prostu nieodpowiednia.

— Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest hamowanie silnikiem — mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Ta technika polega na pozostawieniu samochodu "na biegu" i po prostu zwolnieniu pedału gazu. W rezultacie, obroty silnika spadają, a paliwo nie jest podawane do cylindra. W takim scenariuszu, zużycie paliwa może rzeczywiście zostać zmniejszone o 1-2 litry, w zależności od wielkości samochodu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chęć wrzucenia samochodu na luz może być szczególnie silna podczas zjeżdżania ze wzniesienia, ale tutaj również pojawiają się pewne minusy. Długotrwałe użycie hamulców, na przykład w górach, może szybko doprowadzić do ich przegrzania, co z kolei spowoduje spadek ich wydajności.

Przedstawiciele Szkoły Bezpiecznej Jazdy zwracają również uwagę na fakt, że jazda na luzie i jazda na biegu ze wciśniętym sprzęgłem to w praktyce to samo. W obu przypadkach, choć trzeba przyznać, że w niewielkim stopniu, zwiększa się zużycie układu wysprzęglającego. A co najważniejsze, podczas toczenia się na biegu jałowym, kierowca nie jest w stanie tak szybko zareagować na nieprzewidziane sytuacje na drodze.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (69)