Częsty błąd kierowców. Z lenistwa niszczą silnik

Niewiedza, brak uwagi czy proste lenistwo — to są główne przyczyny jednego z najbardziej podstawowych błędów, które kierowcy popełniają podczas przyspieszania. Mowa o wciskaniu pedału gazu do końca bez zmniejszenia biegu. Takie działanie nie tylko jest niewydajne, ale także może być szkodliwe dla silnika. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje.

Manualna skrzynia biegówManualna skrzynia biegów
Źródło zdjęć: © BMW, Materiały prasowe

W szkołach jazdy kierowcy są uczeni, że przed wykonaniem manewru wyprzedzania powinni zredukować bieg. Niższy bieg oznacza większą moc i moment obrotowy, co z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie i bardziej dynamiczne wykonanie manewru. W dzisiejszych czasach jednak turbodoładowane jednostki napędowe są w stanie generować więcej mocy przy niższych obrotach. W sytuacji dobrej widoczności i pustych dróg, kierowcy często nie redukują biegu, a jedynie wciskają pedał gazu do końca. To jest błędne zachowanie.

Silnik spalinowy pracujący na niskich obrotach po prostu nie jest wydajny. Przyspieszanie w takiej sytuacji zajmuje więcej czasu, a straty ciepła są większe. Ale to nie koniec problemów — dwie firmy japońskie, Toyota i Denso, zauważyły, że w takiej sytuacji może dojść do przedwczesnego zapłonu. Oznacza to, że mieszanka paliwa może zapalić się, gdy tłok będzie jeszcze próbował ją sprężać. Jak to jest możliwe?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skoda Kodiaq - ma diesla i ogromny bagażnik

Okazuje się, że w takim scenariuszu w komorze spalania gromadzą się palne drobinki z oleju i paliwa, które nie są usuwane ze spalin. Te drobinki żarzą się w komorze i podczas kolejnego sprężania mogą zapalić mieszankę jeszcze przed zapłonem świecy. Badania potwierdziły, że im wyższe są obroty silnika, tym mniejsze jest ryzyko przedwczesnego zapłonu. Jak widać, czasami warto "przepalić" silnik.

A co się dzieje, gdy dojdzie do przedwczesnego zapłonu mieszanki? Silnik jest wtedy narażony na działanie ogromnych sił. W najlepszym przypadku może to oznaczać uszkodzenie świec zapłonowych. W najgorszym scenariuszu — pęknięcie tłoków, wygięcie korbowodów i konieczność przeprowadzenia generalnego remontu całego silnika.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów