Częsty błąd kierowców. Z lenistwa niszczą silnik
09.10.2023 15:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niewiedza, brak uwagi czy proste lenistwo — to są główne przyczyny jednego z najbardziej podstawowych błędów, które kierowcy popełniają podczas przyspieszania. Mowa o wciskaniu pedału gazu do końca bez zmniejszenia biegu. Takie działanie nie tylko jest niewydajne, ale także może być szkodliwe dla silnika. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje.
W szkołach jazdy kierowcy są uczeni, że przed wykonaniem manewru wyprzedzania powinni zredukować bieg. Niższy bieg oznacza większą moc i moment obrotowy, co z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie i bardziej dynamiczne wykonanie manewru. W dzisiejszych czasach jednak turbodoładowane jednostki napędowe są w stanie generować więcej mocy przy niższych obrotach. W sytuacji dobrej widoczności i pustych dróg, kierowcy często nie redukują biegu, a jedynie wciskają pedał gazu do końca. To jest błędne zachowanie.
Silnik spalinowy pracujący na niskich obrotach po prostu nie jest wydajny. Przyspieszanie w takiej sytuacji zajmuje więcej czasu, a straty ciepła są większe. Ale to nie koniec problemów — dwie firmy japońskie, Toyota i Denso, zauważyły, że w takiej sytuacji może dojść do przedwczesnego zapłonu. Oznacza to, że mieszanka paliwa może zapalić się, gdy tłok będzie jeszcze próbował ją sprężać. Jak to jest możliwe?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okazuje się, że w takim scenariuszu w komorze spalania gromadzą się palne drobinki z oleju i paliwa, które nie są usuwane ze spalin. Te drobinki żarzą się w komorze i podczas kolejnego sprężania mogą zapalić mieszankę jeszcze przed zapłonem świecy. Badania potwierdziły, że im wyższe są obroty silnika, tym mniejsze jest ryzyko przedwczesnego zapłonu. Jak widać, czasami warto "przepalić" silnik.
A co się dzieje, gdy dojdzie do przedwczesnego zapłonu mieszanki? Silnik jest wtedy narażony na działanie ogromnych sił. W najlepszym przypadku może to oznaczać uszkodzenie świec zapłonowych. W najgorszym scenariuszu — pęknięcie tłoków, wygięcie korbowodów i konieczność przeprowadzenia generalnego remontu całego silnika.