Czego nie wolno robić w tunelu i na autostradzie? Słowacki kierowca złamał wszystkie reguły

Jakie błędy można popełnić jadąc autostradą lub w tunelu? Film przedstawiający wyczyny kierowcy na Słowacji pokazuje, że wciąż jest wiele osób popełniających w takich miejscach absurdalne decyzje.

Nieroztropność to zdecydowanie zbyt łagodne słowo, by określić to, co zrobił kierowca tej fabii. Manewr mógł przypłacić życiem
Nieroztropność to zdecydowanie zbyt łagodne słowo, by określić to, co zrobił kierowca tej fabii. Manewr mógł przypłacić życiem
Źródło zdjęć: © youtube.com/Žilinak
Tomasz Budzik

05.03.2018 | aktual.: 01.10.2022 19:03

Film nagrany przez kamery monitorujące tunel Považský Chlmecw północno-zachodniej części Słowacji jeży włosy na głowie. Widzimy na nim skodę fabię, której kierowca przegapił zjazd i omyłkowo wjechał do tunelu. Nie powstrzymało go to jednak i postanowił naprawić swój błąd.

Vodič sa otočil v tuneli Považský Chlmec a pokračoval v protismere

Kierowca zatrzymał się w tunelu i włączył lewy kierunkowskaz, żeby zawrócić. Jego planów nie zmienił nawet tir, którego kierowca został zmuszony do awaryjnej zmiany pasa. Rozpędzony gigant przemknął tuż obok, a kierujący skodą spokojnie włączył wsteczny, przejechał w szerszy rejon tunelu i zawrócił. Pod prąd pojechał dwupasmowym dojazdem do tunelu i skręcił w drogę, którą przegapił.

Winą za pomyłkę kierowcy można obarczyć tylko jego samego. Jak widać na filmie, droga jest świetnie oznaczona. Na pasach w tunelu namalowano strzałki pokazujące kierunek ruchu. Wcześniej, przed rozjazdem umieszczono dużą tablicę wskazującą kierunki, a na pasach wypisano dwie początkowe litery miast, do których one prowadzą. Kierowca skody musiał więc wykazać się niecodziennym roztargnieniem. Dopiero potem dołączył do tego niespotykaną głupotę.

Jaka nauka płynie z tego filmu? Przede wszystkim taka, że zbliżając się do rozjazdów koniecznie trzeba zachować koncentrację. Jeśli już popełnimy błąd, lepiej pogodzić się z koniecznością przejechania kilkunastu kilometrów, niż narażać swoje i cudze życie, łamiąc przepisy. No właśnie, a co mówią one o jeździe w takich miejscach?

Nawet jeśli tunel wytyczony jest w przebiegu autostrady czy drogi ekspresowej, zwykle prędkość przejazdu nim ograniczona jest do 70 lub 80 km/h. Dlaczego? Jeśli tunel skręca, mamy ograniczoną widoczność. Część kierowców źle znosi też jazdę drogą w półmroku, z betonowym sklepieniem nad pasem.

Wielu kierowców nie wie też, że Prawo o ruchu drogowym określa minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu, jeśli tunel ma długość przekraczającą 500 m. Dla samochodów osobowych (DMC do 3,5 t) jest to 50 m, a dla pozostałych 80 m. Co ciekawe, przepisy regulują również odległość od poprzedzającego auta w razie konieczności zatrzymania się w tunelu, na przykład z powodu korka. Odstęp powinien mieć przynajmniej 5 m.

Prawo zabrania zawracania i cofania w tunelu. Nie można tam się również zatrzymywać. Trzeba również pamiętać, że wjeżdżając do tunelu trzeba zapalić światła mijania. LED-y do jazdy dziennej nie wystarczą. Podobne przepisy obowiązują na autostradzie. Tu również mamy zakaz zawracania, cofania i zatrzymywania się w miejscu innym niż do tego przeznaczone. W razie awarii auta holować może je tylko wyspecjalizowany pojazd.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (20)