Co to są opony bieżnikowane?

Są to opony z zużytym bieżnikiem, które zostały poddane procesowi regeneracji, polegającemu na odtworzeniu nowego bieżnika.

Zdjęcie bieżnika opony (fot. Shutterstock / Thananya Apiromyanon)Zdjęcie bieżnika opony (fot. Shutterstock / Thananya Apiromyanon)
Marcin Łobodziński

Opony bieżnikowane od wielu lat są używane przez firmy mające floty aut ciężarowych, a także w maszynach budowlanych. Powód jest prosty – bieżnikowana opona jest dużo tańsza, co przy cenach opon ciężarowych ma uzasadnienie ekonomiczne. Jednak ogumienie bieżnikowane powoli zyskuje na popularności również wśród kierowców aut osobowych. Głównie ze względu na około dwukrotnie niższą cenę niż przeciętnej klasy opony nowe.

Bieżnikowane ogumienie przed procesem regeneracji jest dokładnie sprawdzane przy pomocy prób ciśnieniowych. Poszukiwane są uszkodzenia, które mogłyby dyskwalifikować oponę. Najważniejsze, by stalowy kord był w pełni sprawny. Jeżeli opona jest w porządku, czyli jedynym jej mankamentem jest zużyty bieżnik, zostaje ona przygotowana do regeneracji. Przyjmuje się, że najlepiej bieżnikować oponę nie starszą niż pięcioletnią.

Pierwszym etapem procesu bieżnikowania jest szorstkowanie, czyli zerwanie starego bieżnika i fragmentu boku opony. Po tym następuje gruntowanie opony. Ostatnim etapem jest nałożenie nowego bieżnika zwykle poprzez formowanie i wulkanizowanie w specjalnej prasie, w wysokiej temperaturze. Najczęściej nakładane bieżniki są to kopie wzorów opon znanych, markowych producentów. Odtwarzany jest nie tylko bieżnik, ale także napisy boczne. Inną metodą jest nałożenie gotowego bieżnika na przygotowany wcześniej karkas.

Ile razy można bieżnikować oponę?

Zwykle opony bieżnikuje się nie więcej niż dwa razy, ale jak już wiecie, wszystko zależy od jej wieku. Jeżeli przez pięć lat zużył się fabryczny bieżnik, opona taka raczej nie nadaje się do regeneracji.

Czy bieżnikowane opony są bezpieczne?

Dobrej jakości opona bieżnikowana jest bezpieczna, choć ma właściwości jezdne gorsze niż opona nowa z tym samym wzorem bieżnika. Wiele zależy od tego, co przyjmiemy za punkt wyjścia. Zawsze oponą bezpieczniejszą jest nowa, ale jeżeli porównać z ogumieniem starszym, z częściowo zużytym bieżnikiem, lepsza będzie świeżo zregenerowana.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"AI zastąpi połowę pracowników biurowych" - twierdzi szef Forda
"AI zastąpi połowę pracowników biurowych" - twierdzi szef Forda
Rodzinne modele w finansowaniu jak za auto miejskie. Miesięczna rata to nawet 461 zł
Rodzinne modele w finansowaniu jak za auto miejskie. Miesięczna rata to nawet 461 zł
Nowe Porsche Cayenne pobiło rekord jeszcze przed debiutem. Trafiło też w ręce Hammonda
Nowe Porsche Cayenne pobiło rekord jeszcze przed debiutem. Trafiło też w ręce Hammonda
Za granicą mandat, a u nas? Poseł chciał zmiany w przepisach o rowerzystach
Za granicą mandat, a u nas? Poseł chciał zmiany w przepisach o rowerzystach
"Nikt nie chce już manualnych skrzyń" - twierdzi dyrektor koreańskiej marki
"Nikt nie chce już manualnych skrzyń" - twierdzi dyrektor koreańskiej marki
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Prawo jazdy z kodem 78: Nowa perspektywa dla przyszłych kierowców
Prawo jazdy z kodem 78: Nowa perspektywa dla przyszłych kierowców
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
No i tyle z tych elektryków. Kolejna firma zmienia plany
No i tyle z tych elektryków. Kolejna firma zmienia plany
Piana na ulicy po deszczu. Nie jest tak niewinna, jak wygląda
Piana na ulicy po deszczu. Nie jest tak niewinna, jak wygląda
Szkody wyrządzone przez burze a ubezpieczenie. Przed czym chroni polisa OC i AC?
Szkody wyrządzone przez burze a ubezpieczenie. Przed czym chroni polisa OC i AC?
Jeep pokazał Compassa 4xe. Pod maską zupełnie nowy napęd
Jeep pokazał Compassa 4xe. Pod maską zupełnie nowy napęd