Co to są opony bieżnikowane?

Są to opony z zużytym bieżnikiem, które zostały poddane procesowi regeneracji, polegającemu na odtworzeniu nowego bieżnika.

Zdjęcie bieżnika opony (fot. Shutterstock / Thananya Apiromyanon)Zdjęcie bieżnika opony (fot. Shutterstock / Thananya Apiromyanon)
Marcin Łobodziński

Opony bieżnikowane od wielu lat są używane przez firmy mające floty aut ciężarowych, a także w maszynach budowlanych. Powód jest prosty – bieżnikowana opona jest dużo tańsza, co przy cenach opon ciężarowych ma uzasadnienie ekonomiczne. Jednak ogumienie bieżnikowane powoli zyskuje na popularności również wśród kierowców aut osobowych. Głównie ze względu na około dwukrotnie niższą cenę niż przeciętnej klasy opony nowe.

Bieżnikowane ogumienie przed procesem regeneracji jest dokładnie sprawdzane przy pomocy prób ciśnieniowych. Poszukiwane są uszkodzenia, które mogłyby dyskwalifikować oponę. Najważniejsze, by stalowy kord był w pełni sprawny. Jeżeli opona jest w porządku, czyli jedynym jej mankamentem jest zużyty bieżnik, zostaje ona przygotowana do regeneracji. Przyjmuje się, że najlepiej bieżnikować oponę nie starszą niż pięcioletnią.

Pierwszym etapem procesu bieżnikowania jest szorstkowanie, czyli zerwanie starego bieżnika i fragmentu boku opony. Po tym następuje gruntowanie opony. Ostatnim etapem jest nałożenie nowego bieżnika zwykle poprzez formowanie i wulkanizowanie w specjalnej prasie, w wysokiej temperaturze. Najczęściej nakładane bieżniki są to kopie wzorów opon znanych, markowych producentów. Odtwarzany jest nie tylko bieżnik, ale także napisy boczne. Inną metodą jest nałożenie gotowego bieżnika na przygotowany wcześniej karkas.

Ile razy można bieżnikować oponę?

Zwykle opony bieżnikuje się nie więcej niż dwa razy, ale jak już wiecie, wszystko zależy od jej wieku. Jeżeli przez pięć lat zużył się fabryczny bieżnik, opona taka raczej nie nadaje się do regeneracji.

Czy bieżnikowane opony są bezpieczne?

Dobrej jakości opona bieżnikowana jest bezpieczna, choć ma właściwości jezdne gorsze niż opona nowa z tym samym wzorem bieżnika. Wiele zależy od tego, co przyjmiemy za punkt wyjścia. Zawsze oponą bezpieczniejszą jest nowa, ale jeżeli porównać z ogumieniem starszym, z częściowo zużytym bieżnikiem, lepsza będzie świeżo zregenerowana.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟