Citroën C4 Cactus – alternatywny crossover [wideo]
Citroën zaprezentował produkcyjną wersję modelu C4 Cactus, który swoją światową premierę będzie miał na marcowym salonie samochodowym w Genewie.
06.02.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:42
We wrześniu ubiegłego roku francuski producent pokazał koncept Cactus. Jak widać, wersja produkcyjna jest praktycznie identyczna z modelem studyjnym. Francuscy projektanci po raz kolejny udowodnili, że potrafią tworzyć samochody jedyne w swoim rodzaju.
Citroën C4 Cactus jest oryginalnym crossoverem, który z całą pewnością będzie wyróżniał się na drodze. Nie da się pomylić tego modelu z żadnym innym. Citroën twierdzi, że C4 Cactus jest alternatywą dla kompaktowych hatchbacków. Samochód wyróżnia się futurystycznym pasem przednim z dzielonymi reflektorami – rozwiązanie to zaczerpnięto z nowego C4 Picasso. Reszta nadwozia ma już nieco bardziej tradycyjną bryłę, jednak uwagę zwracają relingi dachowe, szklany fragment dachu oraz masywny słupek C.
Citroën nie poszedł na łatwiznę i w modelu produkcyjnym również zdecydował się na ciekawe rozwiązanie z konceptu o nazwie „air bump”. Są to elastyczne wypustki umiejscowione na zderzakach i po bokach samochodu, których zadaniem jest ochrona lakieru i paneli karoserii w przypadku drobnych kolizji. Będą one dostępne w 4 różnych kolorach. Rozwiązanie to powinno sprawdzić się bardzo dobrze w zatłoczonych centrach dużych miast.
Wnętrze jest proste i nowoczesne. Na konsoli centralnej znajduje się tylko 7-calowy wyświetlacz dotykowy, pojedynczy rząd przycisków oraz 3 przełączniki do obsługi automatycznej skrzyni biegów. Zestaw zegarów również zastąpiono wyświetlaczem. W środku zmieści się 5 osób, a pojemność bagażnika oszacowano na 358 l.
Citroën C4 Cactus mierzy 4160 mm długości, 1480 mm wysokości i 1730 mm szerokości, a jego rozstaw osi to 2600 mm. Francuzi chwalą się, że waży on jedynie 965 kg. Niska masa jest wynikiem całego procesu projektowania samochodu, który od początku z założenia miał osiągnąć maksymalną prędkość 190 km/h. Dzięki temu możliwe było użycie nieco lżejszych materiałów konstrukcyjnych i komponentów.
Citroën nie zdradził jeszcze zbyt wielu szczegółów technicznych. W gamie silnikowej mają znaleźć się dwa warianty benzynowe (1,0-litrowy, turbodoładowany, 3-cylindrowy motor generujący 82 KM oraz silnik e-THP 109 KM) i dwa silniki wysokoprężne (eHDI 92 KM oraz BlueHDI 100 KM). Najbardziej oszczędny wariant BlueHDI ma zużywać średnio jedynie 3,1 l oleju napędowego na 100 km.