Chińskie pojazdy zalewają zagraniczne rynki. Statystyki mówią same za siebie

Rozwój branży motoryzacyjnej w Chinach nie jednego może wprawić w osłupienie. Niedawno opublikowane dane na temat eksportu tamtejszych pojazdów pokazują, że producenci regularnie biją własne rekordy.

LIANYUNGANG, CHINA - MAY 15: Aerial view of a large number of vehicles waiting for shipment at Lianyungang Port on May 15, 2023 in Lianyungang, Jiangsu Province of China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)W pierwszym półroczu 2023 roku najwięcej chińskich samochodów trafiło do Rosji, Meksyku i Belgii
Źródło zdjęć: © GETTY | VCG

Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM) w pierwszej połowie tego roku Chiny wyeksportowały 2,14 mln pojazdów, co stanowi wzrost o 75,7 proc. w stosunku do roku 2022. Jeśli chodzi o same pojazdy osobowe, wyeksportowano aż 1,78 mln egzemplarzy, co oznacza wzrost o 88,4 proc. rok do roku. W kwestii pojazdów zeroemisyjnych za granicę Chin trafiło 534 tys. samochodów. Tutaj wzrost wyniósł 160 proc.

W ciągu ostatnich kilku lat chiński eksport pojazdów oscylował wokół 1 mln sztuk rocznie. Dopiero w 2021 roku wolumen eksportu po raz pierwszy przekroczył 2 mln. Następnie w 2022 roku przekroczono 3 mln pojazdów, co uczyniło wówczas Chiny drugim co do wielkości eksporterem samochodów po Japonii. Według Fu Bingfenga, wiceprezesa wykonawczego i sekretarza generalnego CAAM, do końca 2023 roku wielkość eksportu chińskich pojazdów przekroczy 4 mln sztuk.

W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku siedem chińskich firm motoryzacyjnych wyeksportowało ponad 100 tys. pojazdów: SAIC, Chery, Tesla China, Changan, Great Wall Motors, Geely i Dongfeng. Wśród nich BYD wyeksportował 81 tys. pojazdów, co stanowi wzrost o 1060 proc., porównując wynik z ubiegłym rokiem. Firma Chery wyeksportowała 394 tys. pojazdów – 170 proc., a Great Wall Motors 124 tys. – 97,3 proc. więcej niż w 2022 roku.

Azja, Europa i Ameryka Łacińska to główne rynki eksportu pojazdów z Chin. Według danych od stycznia do maja br. w pierwszej trójce importerów chińskich aut były Rosja, Meksyk i Belgia. Najwięcej samochodów elektrycznych sprowadzała natomiast Belgia, Wielka Brytania i Tajlandia.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.