Chińska "kosa" na Dacię. Ma wszystko, co ma Duster, a nawet więcej

Wygląda jak SUV, a nie miejski crossover, ma napęd na cztery koła, niską cenę i dobre wyposażenie. Brzmi jak opis Dacii Duster, ale mowa o Jaecoo 5, którego dealerzy rumuńskiej marki już mogą się obawiać.

Jaecoo 5Jaecoo 5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jaecoo&Omoda
Marcin Łobodziński

Najnowsza generacja Dacii Duster stała się w Europie hitem, pomimo iż nie jest idealna. Stosunkowo niska cena, niezłe wyposażenie, atrakcyjny, terenowy wygląd i wystarczająco obszerne wnętrze to wszystko, czego trzeba europejskim klientom, aby zostawić w salonie ok. 100 tys. zł.

Oczywiście Duster ma swoje słabości i bezwzględnie wykorzystali je Chińczycy. Najnowszy model koncernu Chery, czyli Jaecoo 5, może być odpowiedzią na oczekiwania klientów na Dustera, którzy ostatecznie z niego zrezygnowali.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test wideo: nowa Dacia Duster – tak dobra może być prostota

Jaecoo 5 jest jak Dacia Duster, ale... lepsze?

Jaecoo 5 trafia idealnie w wymiary Dacii Duster. Jak widać z poniższej tabeli, są one niemal identyczne. Największą różnicę znajdziemy w szerokości nadwozi, co może przełożyć się na przestronność wnętrza.

Wymiar

Jaecoo 5

Dacia Duster

Długość

438 cm

434 cm

Szerokość

186 cm

181cm

Wysokość

165 cm

166 cm

Rozstaw osi

262 cm

265 cm

Bagażnik

do 480 l

430-517 l

Od kilku miesięcy przyglądam się grupom użytkowników Dacii Duster i Bigster i z zaciekawieniem czytam ich opinie o tych stosunkowo nowych modelach. Najbardziej interesuje mnie to, czego im brakuje w tych samochodach. I to są akurat te rzeczy, które ma lub raczej może mieć nowe Jaecoo 5.

Na razie importer nie podał dokładnej specyfikacji tego samochodu. Jednak nietrudno domyślić się, że wiele rzeczy może mieć wspólnych z wyglądającym bardzo podobnie Jaecoo 7.

Jaecoo 5
Jaecoo 5 © Materiały prasowe | Omoda&Jaecoo

Przede wszystkim "prawdziwy" silnik – tego brakuje wielu użytkownikom Dacii Duster, którzy nie chcą się decydować na wersję hybrydową z jednostką 1,6 litra. Pozostałe warianty Dustera mają silniki 1,0 oraz 1,2 litra. Jednak nie to, a liczba cylindrów boli potencjalnych klientów najbardziej. Obie jednostki są trzycylindrowe.

Jaecoo 5 prawdopodobnie będzie wyposażone w ten sam motor co większe Jaecoo 7, czyli benzynowy silnik 1.6 Turbo. Nie wiemy o jakiej mocy, ale niewykluczone, że będzie jej tyle samo co w większym modelu, czyli 147 KM. Wystarczy 130 KM by zrównać się z Dacią.

Druga sprawa to automatyczna skrzynia biegów, którą Dacia Duster oferuje wyłącznie do hybrydy. W Jaecoo 5 niemal na pewno będzie parowana ze wspomnianym silnikiem benzynowym.

Potencjalnym klientom na Dacię Duster najbardziej brakuje połączenia napędu na cztery koła i automatu. Takiej konfiguracji Dustera nigdy nie sprzedawano w Europie. I takiej konfiguracji najpewniej nie znajdziemy w Jaecoo 5.

W rumuńskim SUV-ie dla wielu osób uderzające są materiały - twarde, mało przyjemne w dotyku i przeciętnie spasowane. Jeśli Jaecoo 5 utrzyma poziom Jaecoo 7, to Duster znajdzie się pod tym względem w innej, słabszej lidze.

Jaecoo 5
Jaecoo 5 © Materiały prasowe | Jaecoo&Omoda

Jakby tego było mało, chiński producent obiecuje dobre wyposażenie swojego samochodu - m.in. duży ekran dotykowy, dobry system kamer parkowania i skórzaną tapicerkę. Na pokładzie znajdzie się też dwustrefowa klimatyzacja, której w Dusterze nie ma w żadnej wersji.

Dodatkowo importer Jaecoo obiecuje porządne wyciszenie kabiny, co nie musi przekładać się na rzeczywistość, skoro Jaecoo 7 pod tym względem nie błyszczy. Niemniej samochód z Chin może robić ogólnie lepsze wrażenie, może mieć lepiej dopasowane do oczekiwań układy napędowe i podobną cenę.

Co prawda Dacia Duster startuje z poziomu 82 tys. zł i cena ta jest poza zasięgiem marki Jaecoo, ale mowa tu o skrajnie ubogo wyposażonej wersji. Topowe odmiany Journey oraz Extreme kosztują od 96 tys. zł za wersję 1.0 oraz 103,6 tys. zł za 1.2. Model 4x4 jest wyceniona na 117,9 tys. zł i jeśli Jaecoo 5 wystartuje z tego mniej więcej poziomu, co jest możliwe, to nawet bez napędu na cztery koła będzie stanowiło mocną konkurencję dla rumuńskiego hitu.

Wybrane dla Ciebie
Prezydent podpisał: kaski obowiązkowe dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg
Prezydent podpisał: kaski obowiązkowe dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯