Brytyjczycy w natarciu – Jaguar wchodzi do Formuły E
Kolejna marka dołącza do Formuły E. Koncern Jaguar Land Rover ma ambitne plany odnośnie samochodów elektrycznych i zespół Jaguara ma przynosić technologię do fabryki wprost z torów wyścigowych.
16.12.2015 | aktual.: 02.10.2022 08:58
3 miesiące temu pisaliśmy, że marka Land Rover szykuje się do podboju rynku samochodów hybrydowych i elektrycznych. Przygotowano nawet specjalne, gotowe platformy wraz z układami napędowymi, na których powstaną kolejne modele. Wizja dynamicznego rozwoju napędów hybrydowych i elektrycznych w grupie Jaguar Land Rover przewiduje duży skok technologiczny po 2020 roku, a do roku 2018 te dwie marki mają wyraźnie zaznaczyć swoją obecność w grupie liderów w dziedzinie takich napędów. Dużym krokiem w tym kierunku jest przyłączenie marki Jaguar do grona tych, które biorą udział w Formule E.
Elektryczna formuła wbrew sceptycznym na początku opiniom radzi sobie całkiem dobrze i kto wie, czy za kilkanaście lat nie usunie z tronu królowej motorsportu Formuły 1. Jaguar dostanie wsparcie technologiczne od Williamsa, a w stawce przejął miejsce zwolnione przez stajnię Trulli Formula E Team, która poinformowała o wycofaniu się z obecnych mistrzostw. Zespół napędowy ma być zbudowany samodzielnie przy współpracy z Williamsem, a nadwozie to standardowa konstrukcja Dallary.
Nick Rogers:
Jestem dumny, że mogę ogłosić powrót Jaguara do świata wyścigów, do innowacyjnej Formuły E. Pojazdy elektryczne odgrywają ważną rolę w Jaguarze Land Roverze. Wzorce wyciągnięte z Formuły E pozwolą nam promować nasz rozwój technologii elektryfikacji. Mistrzostwa pozwolą nam zaprojektować i przetestować nasze zaawansowane technologie w ekstremalnych warunkach. Wierzę, że w przeciągu pięciu lat zobaczymy większe zmiany w świecie motoryzacji niż w ciągu ostatnich trzech dekadach. Przyszłość jest związana z elektryfikacją, ponieważ urbanizacja ciągle się rozrasta. Formuła E to pionierskie i ekscytujące rozwiązanie.
Warto zauważyć, że jest to jedyny powrót Jaguara do motorsportu w roli zespołu fabrycznego od 2004 roku, kiedy to ogłoszono wycofanie się z Formuły 1. Była to stajnia, na której zbudowano w 2005 roku zespół Red Bull Racing F1. Co ciekawe, barwy jakie zaprezentował Jaguar są niepokojąco podobne do tych, jakie ma Mercedes AMG Petronas w Formule 1.
Zobacz także