BMW serii 2 Active Tourer 225i - pierwsza jazda
Słowacka strona Tatr skąpana wczesnym, jesiennym słońcem jest pełna chyba wszystkich odcieni zieleni i żółci. Otoczone górami niewielkie miejscowości tworzą o tej porze roku niezwykle sielski klimat, wydaje się jakby czas płynął wolniej. W takiej właśnie scenerii zaprezentowano model 2 Active Tourer, czyli pierwszego minivana w historii BMW, dedykowanego ludziom aktywnym w każdym wieku, którzy cenią sobie komfort i przestronność.
21.10.2014 | aktual.: 18.04.2023 11:06
BMW serii 2 Active Tourer 225i - test
Przednionapędowe MPV z logo BMW? Dla wielu osób takie połącznie wydaje się wręcz niemożliwe. Dlaczego jednak nie zaoferować minivana również lepiej sytuowanym odbiorcom przebierającym wśród droższych marek samochodów? Do tej pory spośród producentów uznawanych za segment premium w swojej palecie auta tego typu miał tylko Mercedes, kolejne jest BMW i można śmiało przypuszczać, że na podobny krok niedługo zdecyduje się również Audi. Rynki zbytu rozszerzają się, klienci stają coraz bardziej wymagający, a segmenty określające poszczególne samochody coraz bardziej rozczłonkowane. Nowe modele to odpowiedź na rosnące potrzeby odbiorów i nie należy z tego tytułu od razu przekreślać auta jako niepasującego do wizerunku firmy. Historia motoryzacyji widziała takie sytuacje już wielokrotnie i jeszcze nie raz zobaczy.
Po słowie wstępu wróćmy do przedmiotu testu – jak sama nazwa wskazuje BMW 2 Active Tourer należy do rodziny serii 2, więc typoszeregu określającego najmniejsze samochody w gamie bawarskiego producenta. Minivan BMW na żywo prezentuje się dużo lepiej niż na zdjęciach. Linia boczna jest spójna, tył z wielkimi lampami wyraźnie nawiązuje do reszty gamy modelowej, a przedni pas mimo swojej specyfiki też daje się szybko polubić. Choć nadwozie z zewnątrz wydaje się kompaktowe, to w środku naprawdę potrafi zadziwić przestrzenią. Kabina jest długa i wysoka, dzięki czemu podróż z przodu i na tylnej kanapie nie nastręcza problemów nawet rosłym osobom. Wysoka, ale wygodna pozycja na przednich fotelach w połączeniu z dużą powierzchnią przeszklenia bocznego pozwala na naprawdę wydajną obserwację drogi. Kierowca manewrując rodzinnym BMW dodatkowo wspomagany jest przez wielu asystentów bezpieczeństwa czynnego, które można spotkać w droższych modelach.
Linia dachu, wysokość zagłówków i wyprofilowana wnęka na kolana w przednich oparciach pozwoli po odsunięciu fotela usiąść z tyłu nawet dwumetrowym osobom. Miejsca jest wystarczająco dużo nawet przy podróży w cztery osoby powyżej 180 cm, niestety brakuje wtedy kilku centymetrów szerokości, aby zmieścił się na środku tylnej kanapy piąty pasażer. Innym ważnym elementem w aucie tego segmentu jest bagażnik, tutaj oferuje on sporo jak na wymiary zewnętrzne auta bo 468 litrów wykorzystując tylko przestrzeń przeznaczoną na bagaże lub 1510 litrów w przypadku złożenia na płasko oparć tylnej kanapy. Wysokiej sylwetki MPV nie da się zastąpić kombi, to zupełnie inny rozkład i kubatura przestrzeni wewnątrz. BMW 2 Active Tourer zostało zaprojektowane z myśląch o osobach ceniących sobie wysoką funkcjonalność i spore możliwości przewozowe zamknięte w stosunkowo niewielkim nadwoziu. Pokrywa może być zamykana i otwierana automatycznie przez wsunięcie stopy pod tylny zderzak.
Wnętrze nowego BMW zupełnie różni się od tego co można spotkać w pozostałych modelach z Bawarii. Praktycznie wszystko wraz z deską rozdzielczą zaprojektowano na nowo. Zmieniona kierownica, dźwignia zmiany biegów, panele obsługi urządzeń pokładowych czy nawet rozmieszczenie schowków nie przypomina żadnego innego BMW. Mimo zmian stylizacyjnych udało się jednak zachować wysoką ergonomię i prostotę obsługi która nadal zamyka się w świetnie zgranej parze centralnego wyświetlacza sprzężonego z iDrive. Ze względu na mocno pochyloną przednią szybę pomocniczy obraz Head-up Display rzutowany jest na dodatkową pionową szybkę niczym w Peugeotach.
HUD to jedna z wielu zmian technicznych, które zostały wprowadzone na potrzeby modelu 2 Active Tourer. Dużo więcej dzieje się w gamie silnikowej i podwoziu. Spośród wszystkich dostępnych jednostek napędowych jedynie wersje 218d i 220d zostały przełożone z pozycji wzdłużnej w poprzek, cała reszta to nowa rodzina silników. Ze względu na inne poprowadzenie układu napędowego w podwoziu zmieniła się też oczywiście automatyczna skrzynia biegów. Genialny, ośmiobiegowy automat ZF został zastąpiony przez podzespoł dostarczany przez japońską firmę Aisin, która przygotowuje przekładnie dla Mini. W ogólnym rozrachunku nie jest to zła konkstrukcja, ale do ZF się nie umywa.
Skrzynka pracuje odczuwalnie wolniej, czasem potrafi zagubić się w swojej w swojej pracy i mocno spóźnić w reakcji na gwałtowne przyciśnięcie pedału gazu do oporu, a w przypadku testowanej wersji 225i jest co wciskać. Moc 231 KM to momentami aż za dużo dla ważącego 1500 kg bądź co bądź rodzinnego auta. Łatwo przekroczyć próg pobudzenia systemów kontroli trakcji, które jednak szybko niwelują uślizg przedniej osi. Auto w tej wersji ma naprawdę świetne osiągi, z których korzystanie uprzykrza nieco niestety automatyczna skrzynia biegów.
Tym co pozytywnie zaskakuje jest zawieszenie, które może pracować oczywiście z różną intensywnością siły tłumienia narzucaną przez wybrany tryb jazdy - zupełnie odmieniony selektor umieszczono za lewarkiem zmiany biegów. Przy komfortowych nastawach auto naprawdę dobrze wybiera nierówności i pozwala cieszyć się podróżą utrzymując przy tym niezłą stabilność i pewność prowadzenia dzięki seryjnej elektroszperze Performance Control. Opcja Sport wyraźnie usztywnia podwozie, stawia większy opór na wieńcu kierownicy i zmienia sposób pracy silnika wraz ze skrzynią biegów. 2 Active Tourer chętniej wyrywa do przodu, płynnie nabiera prędkości już od najniższych obrotów i wszystko się ze sobą zgrywa gdyby nie okresowe wpadki w pracy skrzyni. Zaskakuje też naprawdę niezła precyzja układu kierowniczego i ogólna przyjemność z jazdy, którą w najmocniejszych wersjach można podbić opcjonalnym xDrivem.
BMW 2 Active Tourer to bardzo funkcjonalne jak na swoje gabaryty i dobrze wykonane auto. Jak na klasę przednionapędowych MPV do tego naprawdę świetnie się prowadzi i potrafi pozytywnie zaskoczyć swoim zachowanie podczas jazdy w zakrętach. BMW wypuszczając na rynek serię 2 Active Tourer uzupełniło swoją gamę o coś innego, przeznaczonego dla szerokiego grona odbiorców. Tym, co ma pomóc zdobyć nowych klientów jest również dość atrakcyjna cena. Obecnie startuje ona od 109 000 zł, a przewidywana jest jeszcze tańsza odmiana – 116d. Sukces murowany.
Plusy:
Świetne wykończenie wnętrza
Przestronność kabiny
Naprawdę dobre prowadzenie
Dobra cena
Minusy:
Krok wstecz w kwestii automatycznej skrzyni biegów
Tylna kanapa zbyt wąska dla 3 osób
Ogólna ocena samochodu: 8/10
BMW serii 2 Active Tourer 225i - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | BMW 2 Active Tourer 225i | |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4 | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1998 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10,2 | |
Moc maksymalna: | 231 KM przy 4750-6000 rpm | |
Moment maksymalny: | 350 Nm Nm przy 1250 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 115 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 8-biegowa, automatyczna | |
Typ napędu: | FWD (koła przednie) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Multilink (czterodrążkowe) | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Koła, ogumienie przednie: | 205/55 R17 (seryjnie) | |
Koła, ogumienie tylne: | 205/55 R17 (seryjnie) | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | MPV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,26 | |
Masa własna: | 1505 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 6,5 kg/KM | |
Długość: | 4342 mm | |
Szerokość: | 1800 mm | |
Wysokość: | 1586 mm | |
Rozstaw osi: | 2670 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1557/1558 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 51 l | |
Pojemność bagażnika: | 468-1510 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 6,6 s | |
Prędkość maksymalna: | 240 km/h | |
Zużycie paliwa (miejskie): | 7,6 l/100 km | |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 5,1 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,0 l/100 km | 9,7 l/100 km |
Emisja CO2: | 139 g/km | |
Test zderzeniowy EuroNCAP: | b.d. | |
Cena: | ||
Testowany egzemplarz: | ponad 164 800 zł | |
Wersja silnikowa od: | 154 900 zł | |
Model od: | 108 900 zł |