BMW obcina cylindry - nowa jednostka 2,0 turbo

Downsizing jest ogólnoświatową tendencją na rynku motoryzacji. Czymś nieuniknionym, przedsionkiem do hybrydyzacji każdego pojazdu i troską o środowisko naturalne. Strategię zmniejszania pojemności jednostek stosuje również BMW, co widać zwłaszcza w najnowszej dwulitrowej jednostce turbo.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Downsizing jest ogólnoświatową tendencją na rynku motoryzacji. Czymś nieuniknionym, przedsionkiem do hybrydyzacji każdego pojazdu i troską o środowisko naturalne. Strategię zmniejszania pojemności jednostek stosuje również BMW, co widać zwłaszcza w najnowszej dwulitrowej jednostce turbo.

BMW zawsze słynęło z sześciocylindrowych, rzędowych, wolnossących silników, które przez lata montowano w Bawarkach. Jednak nigdy nie można było powiedzieć, że ten typ jednostek napędowych należał do ekonomicznych, co może nie przeszkadzało właścicielom aut, ale ekologom walczącym o obniżenie norm spalania i emisji CO2 już tak.

Niemiecki producent zaprezentował nową jednostkę, która na samym początku swojej kariery będzie się mogła sprawdzić w BMW X1, by później trafić również do Serii 1, Serii 3, Z4 oraz X3. Jest to benzynowa jednostka o pojemności 2,0 litra, z czterema cylindrami i turbosprężarką. Silnik ma zastąpić sześciocylindrowy motor 3,0 montowany w X1 xDrive28i, który produkuje 258 KM i 310 Nm momentu obrotowego.

Nowa jednostka legitymuje się mocą 245 KM oraz 350 Nm momentu obrotowego, w efekcie czego X1 przyspiesza do pierwszej setki w 6,1 sekundy w wersji z sześciobiegową manualną skrzynią oraz w 6,5 sekundy z ośmiobiegowym automatem. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 240 km/h. Aluminiowy turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem korzysta ze sprawdzonych rozwiązań BMW, jak np. system Valvetronic, który steruje zmiennym skokiem zaworu ssącego.

Niemcom udało się poprawić przyspieszenie nawet o 0,7 sekundy w stosunku do trzylitrowej wolnossącej jednostki. Największe korzyści widać jednak na stacji benzynowej. X1 xDrive28i z nową jednostką ma spalać zaledwie 7,9 litra na 100 km (1,5 litra mniej) oraz emitować 183 g CO2 na 1 km (38 g mniej).

Silnik zadebiutuje w X1 już na marcowym salonie w Genewie. W tej chwili model X1 xDrive28i z trzylitrową jednostką kosztuje w Polsce od 189 000 zł wzwyż.

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.