BMW E36 M3 Compact naprawdę istnieje. Producent pochwalił się jedyną sztuką

BMW E36 Compact było najmniejszym i najtańszym wydaniem Serii 3. Producent traktował tę wersję nieco po macoszemu, co objawiało się m.in. mniej rozbudowaną gamą silników, szczególnie tych mocniejszych. Jak się jednak okazuje, były wyjątki, a właściwie jeden.

Rarytas nie tylko dla fanów marki.Rarytas nie tylko dla fanów marki.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / BMW
Aleksander Ruciński

BMW E36 Compact - w przeciwieństwie do coupe - nigdy oficjalnie nie doczekało się topowego, ostrego wydania M3. Ci, którzy chcieli połączyć krótkie nadwozie z mocną sześciocylindrówką, musieli brać sprawy w swoje ręce. Przez lata powstało kilka M3 w kompakcie, lecz żadne z nich nie było oficjalnym dziełem bawarskiego producenta. Jak się jednak okazuje, BMW ma na koncie takie auto - dosłownie jeden egzemplarz.

Najwyraźniej inżynierowie chcieli sprawdzić, "co by było, gdyby..." i wsadzili pod maskę E36 Compact 320-konną, rzędową "szóstkę" S50B32 znaną z M3 Coupe. Auto zostało niedawno szerzej przedstawione w filmie przygotowanym przez BMW Group Classic, który znajdziecie poniżej.

Inside BMW Group Classic — the E36 Compact “Pocket Rocket”.

Pomiędzy Coupe i Compactem jest sporo różnic konstrukcyjnych, a długość nadwozia różni się aż o 23 cm, co owocuje zaskakująco niską masą konstrukcji. Auto doposażone w dodatkowe rozpórki i kubełkowe fotele Recaro waży 1300 kg - o 150 kg mniej niż coupe, co powinno przekładać się na świetne osiągi.

Szkoda, że Niemcy nie zdecydowali się na większą serię produkcyjną, która mogła być protoplastą współczesnych hot hatchy o mocach ponad 300 KM. Z pewnością byłaby też nie lada gratką dla kolekcjonerów.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/7] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł