Blisko 15 proc. aut w Polsce napędzanych jest LPG. Na gaz jeżdżą nawet porsche i rolls-royce’y
Auta na LPG odnotowały w 2019 roku znaczący wzrost popularności. W Polsce przybyło wtedy ok. 78 tys. samochodów na gaz, czyli blisko 2 razy więcej niż wszystkich aut z częściowym lub całkowitym napędem elektrycznym. Po ten rodzaj napędu sięgają dziś nawet właściciele aut luksusowych.
16.07.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:54
Napędzanie samochodu LPG ma wiele niewątpliwych zalet, a najważniejszą z nich jest niski koszt podróżowania. Mimo to wciąż nie brakuje przeciwników tego rozwiązania, którzy powtarzają: "gaz jest do kuchenek".
Trzeba jeszcze wspomnieć, że spalanie LPG wiąże się z mniejszą ilością zanieczyszczeń niż w przypadku benzyny czy oleju napędowego. Chętnych na redukcję kosztów jazdy nie brakuje, a według statystyk zainteresowanych jest coraz więcej.
Jak podaje portal SAMAR na podstawie danych z bazy CEPiK, pod koniec zeszłego roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 2,6 mln aut z instalacją gazową, co stanowi 14,5 proc. wszystkich samochodów osobowych w Polsce. Liczba ta może być nieznacznie większa, ponieważ nie wszyscy użytkownicy legalizują montowane w domowych warunkach wyposażenie. Względem 2018 roku zanotowano 3-procentowy wzrost liczby rejestracji pojazdów napędzanych LPG.
Nie powinno dziwić, że dużą część tych pojazdów, stanowią starsze auta – 40 proc. z nich ma ponad 20 lat, a najpopularniejszym rocznikiem jest 1999 (223 tys. aut). Według statystyk im samochód starszy, tym większe prawdopodobieństwo, że jest napędzany gazem. Wynika to przede wszystkim z większej popularności prostszych konstrukcji silników, które łatwiej jest przystosować do LPG.
Jak to wygląda w poszczególnych województwach? Na tle wszystkich zarejestrowanych w danym obszarze pojazdów największy udział aut z LPG zanotowano w łódzkim (21 proc.), zaś najmniejszy udział występuje w opolskim (11,1 proc.).
Jakie auta są najczęściej "gazowane"?
Na pierwszym miejscu marek z największą liczbą samochodów z instalacją LPG jest Opel – ponad 400 tys. aut. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen (266 tys. aut), zaś podium zamyka Audi (208 tys. aut). Dalej znalazło się Renault (189 tys. aut), a piąte miejsce zajął Fiat (160 tys. aut).
Z wyszczególnieniem na konkretne modele prym wiedzie Opel Astra (168 tys. sztuk). Dalej uplasował się VW Golf (109 tys. sztuk), a na trzecim miejscu znowu opel, a konkretnie Vectra (82,5 tys. sztuk). Tuż za nią jest VW Passat (82,1 tys. sztuk), a TOP 5 zamyka Audi A4 (80 tys. sztuk). Ciekawym jest, że mimo iż Fiat jako producent należy do piątki marek, najczęściej występujących z LPG, to w rankingu modelowym najczęściej występujące Punto uplasowało się dopiero na 11. miejscu z wynikiem 45,2 tys. aut.
Wśród nowych aut najczęściej rejestrowanych z instalacją LPG króluje Dacia z modelem Duster (2901 sztuk). Nie powinno to dziwić, fabryczna opcja kosztuje bowiem zaledwie 1000 zł. Na drugim miejscu znalazła się Škoda z Fabią (1610 sztuk), a na trzecim – Opel z Corsą (1315 sztuk).
A jak wygląda rynek aut premium wyposażonych w LPG? Najczęściej są to wiekowe samochody, które na rynku wtórnym osiągają atrakcyjne ceny. W rankingu króluje Audi A4 z 1995 roku (11,8 tys. sztuk), za nim jest BMW Serii 3 z rocznika 1999 (7,2 tys. sztuk), a na trzecim miejscu – Mercedes Klasy C z 2001 roku (2,7 tys. sztuk). Nie brakuje jednak też takich marek jak Porsche (1041 sztuk), wśród których najczęściej "gazowanym" modelem jest Cayenne (339 sztuk). W bazie CEPiK znalazły się także 2 egzemplarze maserati, a także 2 rolls-royce’y z lat 70. Nie zanotowano za to żadnych modeli Ferrari, Lamborghini czy Bentleya.