To tam stoi policja. Wystawili aż 1,5 mln mandatów w rok

Wielu kierowców sądzi, że zmiana przepisów o pierwszeństwie pieszych w rzeczywistości nie poprawiła ich bezpieczeństwa. Najnowsze liczby mówią jednak coś innego.

Przejścia to miejsca, przy których najłatwiej spotkać policję
Przejścia to miejsca, przy których najłatwiej spotkać policję
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja, Tworowski
Tomasz Budzik

Komenda Główna Policji nie udostępniła jeszcze szczegółowego raportu dotyczącego wypadków drogowych w 2024 r., ale na mapie zdarzeń drogowych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego takie dane już są. Odpowiednie filtry pozwalają uzyskać informacje na temat liczby wypadków poszczególnych kategorii. Jak się okazuje, w 2024 r. – ogólnie – liczba wypadków wzrosła względem 2023 r. o 3 proc., a liczba śmiertelnych ofiar tych zdarzeń o 0,2 proc. Inaczej było jednak na przejściach dla pieszych.

Jak wynika z danych POBRD, w 2024 r. na przejściach dla pieszych doszło do 2522 wypadków, w których poszkodowani byli piesi. W ich wyniku zginęło 128 osób. W porównaniu z 2023 r. liczba wypadków na przejściach dla pieszych spadła o 6 proc., a liczba śmiertelnych ofiar spadła o 3 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

Jeszcze lepiej zmianę widać w szerszym kontekście. Należy tu jednak pamiętać, że spadki liczby wypadków na przejściach dla pieszych i ich śmiertelnych ofiar nie muszą być spowodowane tylko zmianą przepisów o pierwszeństwie pieszych w 2021 r., ale też ogólną poprawą bezpieczeństwa. Oto dane:

  • 2024 r.: liczba wypadków na przejściach - 2522, liczba ich śmiertelnych ofiar - 128;
  • 2023 r.: 2677, 132;
  • 2022 r.: 2445, 145;
  • 2021 r.: 2344, 152;
  • 2020 r.: 2669, 195;
  • 2019 r.: 3449, 232;
  • 2018 r.: 3713, 263;
  • 2017 r.: 4027, 252;
  • 2016 r.: 4072, 246;
  • 2015 r.: 3508, 225.

W ciągu 10 lat liczba śmiertelnych ofiar wypadków na przejściach dla pieszych spadła o 43 proc., podczas gdy ogólna liczba śmiertelnych ofiar wszystkich wypadków spadła o 35 proc. Oznacza to, że z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych nowe przepisy o pierwszeństwie na przejściach okazały się skuteczne, a przynajmniej nie były błędem.

Warto pamiętać też, że policja nie patyczkuje się z kierowcami i chętnie sprawdza prędkość, z jaką się poruszają, właśnie w okolicy przejść dla pieszych. Według danych Polskiej Agencji Prasowej w 2024 r. na 2,42 mln mandatów nałożonych za nadmierną prędkość aż 1,5 mln dotyczyło wykroczeń w okolicy przejścia dla pieszych. Policja chętnie nadzoruje "zebry" i nie ma litości dla tych, którzy łamaniem przepisów zagrażają pieszym.

piesipierwszeństwo pieszychwypadki

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)