Autobus jeździ pod prąd. W Gdyni otwarto pierwszy kontrapas

Gdynia postanowiła w nowatorski sposób walczyć z ulicznymi korkami, w których nierzadko stoją także pasażerowie autobusów. By zminimalizować opóźnienia, na jednej z najbardziej zakorkowanych ulic miasta otwarto kontrapas, którym autobusy będą poruszać się pod prąd. To pierwsze, choć zapewne nie ostatnie rozwiązanie tego typu w Polsce.

Kontrapas pozwala pasażerom autobusu zaoszczędzić 10 minut jazdy.Kontrapas pozwala pasażerom autobusu zaoszczędzić 10 minut jazdy.
Źródło zdjęć: © fot. ZDiZ Gdynia
Aleksander Ruciński

Kontrapas powstał na 1100-metrowym odcinku ulicy Chwarznieńskiej łączącej obwodnicę Trójmiasta z centrum Gdyni. To jeden z najbardziej newralgicznych punktów w mieście jeśli chodzi o drogowe zatory w godzinach porannych i popołudniowych. Z uwagi na brak buspasa, komunikacyjne kłopoty dotykały również pasażerów komunikacji miejskiej. Teraz ma się to zmienić.

Pasażerowie korzystający z autobusów linii 103, 121, 140, 147, 160 w godzinach porannego szczytu pojadą pod prąd. Wszystko dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu, które pozwala autobusom korzystać z przeciwległego pasa ruchu. Kontrapas wygospodarowano na jednym z pasów dwupasmowej drogi, więc pojawienie się na niej autobusu nie musi oznaczać paraliżu dla kierowców jadących w przeciwnym kierunku - w tym wypadku w kierunku obwodnicy Trójmiasta.

Władze Gdyni postanowiły wykorzystać fakt, że rankiem więcej ludzi wjeżdża do miasta, a nie odwrotnie, więc pomiędzy godziną 7.00 a 9.00 4-pasmowa ulica Chwarznieńska będzie biegła 3 pasami (w tym jednym dla autobusów) w stronę Gdyni i 1 dla wszystkich pojazdów w kierunku obwodnicy. Cały system opiera się na znakach oraz dodatkowej sygnalizacji świetlnej wyłączającej czasowo ruch dla pozostałych pojazdów na jednym pasie ruchu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. ZDiZ Gdynia

Projekt pochłonął łącznie ponad 4 mln złotych, lecz - jak udało się potwierdzić podczas pierwszego oficjalnego przejazdu - kontrapas pozwala zaoszczędzić pasażerom autobusów aż 10 minut jazdy. Jeśli rozwiązanie to sprawdzi się w dłuższym okresie czasu, być może zostanie zastosowane także w innych, kluczowych punktach Gdyni.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟