Auto na Piątkę, czyli historii Renault część 4 

Renault 5 miało zupełnie podbić i zdominować rynek małych aut nie tylko we Francji, ale w całej Europie. Dziennikarze porównywali to auto z Citroenem DS i dziełami Pabla Picassa.

Renault 5 GT TurboRenault 5 GT Turbo
Piotr Wielgus

Autorem awangardowej sylwetki tego auta był Michel Boue. To właśnie on wymyślił, by tylne światła R5 szły po krawędziach tylnej części nadwozia od zderzaka w górę. Znak charakterystyczny Piątki i rozwiązanie, które później chętnie stosowali w swoich samochodach inni producenci. Pierwsze Renault 5 wyjechało na drogi w 1972 roku.

Na początku samochód czerpał sporo ze swojego poprzednika, Renault 4. Ta sama była płyta podłogowa, te same były silniki, o pojemności od 0,8 do 1,4 litra. Na początku Piątkę sprzedawano w dwóch wersjach: 5L napędzała jednostka o pojemności 0,8 litra i mocy 36 KM, a silniejszy model 5TL dysponował 48-konnym silnikiem 1,0. Najprostszy model L początkowo miał hamulce bębnowe także na przedniej osi.

Obraz

Samochód zdobył niebywałą popularność nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych, Azji czy Afryce. W USA nazywano go "Le Car". Piątkę produkowano także w Iranie, ze zmienioną nazwą Sepand. W Hiszpanii na rynek wypuszczono także wersję sedan, pod nazwą Renault 7.

Obraz

Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych pojawiły się pierwsze modele Renault 5 Turbo. Początkowo tworzono go tylko z myślą o targach, ale 400 sztuk wersji seryjnej rozeszło się tak szybko, że Renault postanowiło wypuścić je także w wersji rynkowej. Renault 5 Turbo wyposażono w rzędowy, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Jego pojemność wynosiła 1,4 litra, a moc 160 KM. Wersję rajdową R5 Turbo napędzała jednostka o mocy 350 KM.

Druga stara reklama Renault 5

W roku 1985 na rynku pojawiła się druga generacja Piątki, nazwana "Supercinq" lub "Superfive" ("Superpiątka"). W sylwetce nie zanotowano zbyt rewolucyjnych zmian, ale auto po raz pierwszy wyposażono w automatyczną skrzynię biegów. Pojawił się też diesel oraz wersja GT Turbo.

Obraz
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów