Audi RS 5 Sportback: mieszanka osiągów, sportowego stylu i funkcjonalności

Audi nie od dziś jest mistrzem łączenia wysokich osiągów i funkcjonalności w samochodach linii RS. Teraz dochodzi jeszcze piękny wygląd i mamy kompletne auto RS 5 Sportback, od którego nie trzeba wymagać niczego więcej.

Audi RS 5 Sportback znakomicie łączy wszystko, czego byśmy chcieli od tego jedynego samochodu w garażu.Audi RS 5 Sportback znakomicie łączy wszystko, czego byśmy chcieli od tego jedynego samochodu w garażu.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Chyba, że zmiany koloru, choć przyznaję, że taka konfiguracja z lakierem Sonoma Green Metallic, jak na zdjęciach, mi odpowiada. Przejdźmy jednak do rzeczy.

Zobacz wideo prezentujące Audi RS 5 Sportback:

Tradycyjnie modele RS przygotowywane obecnie przez Audi Sport otrzymują wizualny pakiet naprężający muskuły, czego wyrazem są poszerzone o 15 mm nadkola. Grill w stylu RS z wyraźnie zaakcentowanym napisem quattro na aluminiowym splitterze w czarnym kolorze daje do zrozumienia kierowcom spoglądającym w lusterka, że jedzie za nimi prawdziwa rakieta. Po wyprzedzeniu mogą oglądać owalne końcówki układu wydechowego zatopione w czarnym dyfuzorze oraz niewielką listwę na pokrywie bagażnika, będącą spojlerem.

Audi RS 5 Sportback
Audi RS 5 Sportback © fot. mat. prasowe

Standardowo, model RS 5 Sportback jeździ na kołach 19-calowych, a felgi 20-calowe są dostępne w opcji. Dodatkowe pakiety wizualne umożliwiają daleko idącą indywidualizację nowego modelu.

Michael-Julius Renz, szef Audi Sport GmbH: "Audi RS 5 Sportback to więcej niż tylko nowość na międzynarodowej imprezie targowej. To całkowicie nowa oferta dla naszych klientów. Progresywna interpretacja pięciodrzwiowego coupé o super osiągach nie ma ani poprzednika, ani bezpośredniego konkurenta. Nowe Audi RS 5 Sportback z sukcesem przenosi geny RS wprost na jezdnię".

Audi RS 5 Sportback
Audi RS 5 Sportback © fot. mat. prasowe

To rzeczywiście pierwsze audi w tej wersji nadwoziowej z linii RS i na chwilę obecną pozbawione bezpośredniej konkurencji.

Pod maską zamontowano kompaktowy silnik 2.9 TFSI V6 biturbo gwarantujący nie tylko odpowiednie osiągi, ale także wydajność. Jego moc to 450 KM, a maksymalny moment obrotowy 600 Nm dostępny jest w szerokim zakresie od 1900 do 5000 obr./min. Do prędkości 60 mil na godzinę Audi RS 5 Sportback przyspiesza w 3,9 s i rozpędza się do 280 km/h. Podane wartości są dla rynku amerykańskiego, bo to właśnie tam miała miejsce premiera modelu, ale wersja europejska będzie praktycznie identyczna.

Audi RS 5 Sportback
Audi RS 5 Sportback © fot. mat. prasowe

Dwie turbosprężarki odpowiadają za swoje rzędy cylindrów, więc pracują w trybie równoległym i wytwarzają ciśnienie doładowania do 1,5 bara. Podobnie jak we wszystkich nowych silnikach widlastych Audi, sprężarki są zamontowane pomiędzy rzędami cylindrów. Dzięki temu część z turbiną znajduje się wewnątrz rozwidlenia cylindrów, a ta ze sprężarką na zewnątrz. Ma to na celu nie tylko zmniejszenie rozmiarów silnika wraz z osprzętem, ale także skraca drogę gazów, co ma wpływ na ograniczenie start i tym samym skrócenie czasu reakcji na dodanie gazu.

Z 450-konnym silnikiem współpracuje tradycyjnie już automatyczna skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach, taka jak w Audi RS 4. W trybie manualnym, po osiągnięciu obrotów bliskich maksymalnych, wizualny sygnał informuje kierowcę o konieczności przełączenia biegu na wyższy.

Audi RS 5 Sportback
Audi RS 5 Sportback © fot. mat. prasowe

Przekładnia zespolona z centralnym mechanizmem różnicowym rozdziela siłę napędową na osie w stosunku 40:60, a właściwości jezdne poprawia także sportowy dyferencjał z tyłu, ale ten jest opcją.

RS 5 Sportback jest zawieszony o 7 mm niżej niż i tak już sportowe Audi S5 Sportback. Jako opcję, Audi Sport oferuje zawieszenie sportowe RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control, ceramicznymi hamulcami i dynamicznym układem kierowniczym. Za pośrednictwem systemu Audi drive select, kierowca może konfigurować pojazd w trybie indywidualnym, a także wybrać gotowe zestrojenie dynamiczne lub komfortowe.

Audi RS 5 Sportback
Audi RS 5 Sportback © fot. mat. prasowe

Poza tym wszystkim, co daje świetne wrażenia z jazdy, Audi RS 5 Sportback jest mieszanką auta sportowego i funkcjonalnego. Wnętrze pomieści cztery dorosłe osoby, pod warunkiem, że te siedzące z tyłu nie są zbyt wysokie. Opadająca linia dachu ogranicza przestrzeń nad głowami. Bagażnik ma pojemność 480 l, a składana i dzielona na trzy części kanapa pozwala przewieźć większe przedmioty.

Kabina jest rzecz jasna utrzymana w sportowym stylu, a fotele, choć wygodne, mają znakomite podparcie boczne. Głównymi atrakcjami pakietu stylistycznego wnętrza są czerwone, kontrastowe szwy na kierownicy i na dźwigni zmiany biegów, pasy bezpieczeństwa z czerwonymi brzegami oraz dywaniki z logo RS.

Na razie auto będzie dostępne w Ameryce Północnej. Nie znamy daty europejskiej premiery.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/11] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony