Audi RS 4 kończy 25 lat. Niemcy stworzyli potężną jubileuszową edycję

Ćwierć wieku temu na rynek trafiła pierwsza wersja Audi RS 4. Z tej okazji Niemcy zaserwowali swoim najwierniejszym fanom prawdziwą ucztę. Edycji specjalnej doczekało się przy okazji także Audi RS 5, lecz zmian jest tam o wiele mniej.

Audi RS 4 Avant edition 25 yearsAudi RS 4 Avant edition 25 years
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Audi
Kamil Niewiński

W 1999 r. Audi po raz pierwszy zaprezentowało model RS4 (wtedy jeszcze oficjalnie zapisywany bez spacji). Wersja przeznaczona dla generacji B5 miała podwójnie turbodoładowany silnik 2.7 V6 o mocy aż 380 KM i wytyczała szlak dla potężnych kombi, które radziły sobie tak samo dobrze podczas rodzinnych podróży, jak i bicia rekordów na torze.

Cztery generacje i ćwierć wieku później Audi postanowiło spojrzeć za plecy i, czując przypływ nostalgii, uczcić ten imponujący jubileusz. W taki oto sposób powstało Audi RS 4 Avant edition 25 years, które jest bardzo starannie dopracowanym hołdem dla pierwszego RS4 w historii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Audi RS e-tron GT - pojechałem nim w Alpy. Zwariowałem?

Spod maski nie znika znana jednostka 2.9 V6 biturbo. Otrzymała jednak ona dodatkowe 20 KM i łącznie oferuje teraz imponujące 470 KM oraz 600 Nm. Edycja z okazji 25-lecia otrzymała również sportowe gwintowane zawieszenie, które kierowca może ręcznie regulować. Zainstalowano również sztywniejsze wahacze, a na tylnej osi pojawiła się rama pomocnicza, która pozwala na precyzyjniejszą pracę całego układu.

Wszystkie te usprawnienia znacząco przełożyły się na osiągi. Audi RS 4 Avant w edycji specjalnej jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 3,7 s, co jest poprawą względem wyjściowego wariantu o 0,4 s. Prędkość maksymalna według Audi wynosi zaś równe 300 km/h.

  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
  • Audi RS 4 Avant edition 25 years
[1/12] Audi RS 4 Avant edition 25 years Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Audi

Oczywiście nie mogło zabraknąć napędu quattro, a skrzynia biegów dzięki aktualizacji oprogramowania może pochwalić się szybszą reakcją na komendy kierowcy. Pod kątem designu warto wspomnieć o 20-calowych alufelgach oraz ikonicznym kolorze Imola Yellow, znanym z pierwszego RS4. Wnętrze też jest utrzymane w żółto-czarnej kolorystyce.

Audi RS 5 również z edycją specjalną

To jednak nie wszystko — usprawnień doczekało się równocześnie Audi RS 5 Sportback. Performance Edition otrzymało dokładnie taką samą jednostkę, co RS 4 Avant edition 25 years. Przyspieszenie do 100 km/h, prędkość maksymalna, moc — wszystko jest tutaj identyczne.

  • Audi RS 5 Sportback Performance Edition
  • Audi RS 5 Sportback Performance Edition
  • Audi RS 5 Sportback Performance Edition
[1/3] Audi RS 5 Sportback Performance Edition Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Audi

Oba modele zostaną wyprodukowane w bardzo limitowanym nakładzie zaledwie 250 egzemplarzy. Cena jubileuszowego wydania Audi RS 4 Avant zaczyna się od 142 905 euro (ok. 608 tys. zł), zaś w przypadku Audi RS 5 Sportback Performance Edition kwotą wyjściową jest 128 420 euro (ok. 546 tys. zł).

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony