WAŻNE
TERAZ

Podejrzenie cholery w Polsce. U pacjentki wykryto bakterię, trwają badania

Audi R8 LMS Ultra (2012) [wyścigi]

Po sukcesie, jaki odniosło Audi R8 LMS, naturalne było, że firma z Ingolstadt nadal będzie inwestować w pojazd serii GT3. Niedawno Audi zaprezentowało nową wersję R8 LMS, która ma dodatkowo w nazwie słowo „Ultra”. Czy nowy wóz może liczyć na sukces?

Audi R8 LMS Ultra (2012) [wyścigi]
Olgierd Lachowski

Po sukcesie, jaki odniosło Audi R8 LMS, naturalne było, że firma z Ingolstadt nadal będzie inwestować w pojazd serii GT3. Niedawno Audi zaprezentowało nową wersję R8 LMS, która ma dodatkowo w nazwie słowo „Ultra”. Czy nowy wóz może liczyć na sukces?

Niemiecka firma bardzo by chciała, żeby słowo „Ultra” kojarzone było z szeroko pojętą wysoką techniką stosowaną przez Audi, tak jak "TDI" często łączone jest z wysokoprężnymi silnikami produkowanymi przez Volkswagena. Właśnie dlatego w oficjalnej nazwie Audi R8 LMS na rok 2012 dodano „Ultra”.

R8 startująca przez ostatnie 3 lata (od 2009 do 2011 roku) odniosła 19 zwycięstw w ważniejszych seriach lub wyścigach. Niemcy chcieliby nowym wozem uzyskać co najmniej tak dobry wynik. W tym celu dokonano w nim wielu ulepszeń.

Obraz

Audi nieco przemodelowało przedni spojler, a w przedniej pokrywie dodało wyloty w kształcie żaluzji, które będą zmniejszać ciśnienie powietrza wokół przednich kół. Tylne skrzydło natomiast jest poszerzone i ma większe płyty krańcowe, zwiększające jego aerodynamiczne wymiary. Do tego inżynierom udało się poprawić pozycję spojlera tak, że wytwarza on większy docisk przy mniejszym oporze.

Dział sportu quattro GmbH zadbał o zwiększenie bezpieczeństwa zawodników prowadzących wóz. Panele drzwiowe wykonane są z tworzywa sztucznego wzmacnianego kompozytami węglowymi i wypełnione nową pianką, lepiej absorbującą energię uderzenia podczas kolizji. Kompletne drzwi są nieco lżejsze niż do tej pory, co z kolei pozwoliło obniżyć nieco środek masy Audi. Pojawił się też nowy fotel kierowcy zapewniający ochronę wykraczającą poza wymagania FIA.

Obraz

Zmiany nie ominęły też osprzętu silnika. Quattro wymieniło układ wydechowy na nowy, pozwalający uzyskać korzystniejszą charakterystykę zewnętrzną jednostki napędowej. Dzięki nowemu „wydechowi” udało się uzyskać wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach wału korbowego. Moc maksymalna 5,2-litrowego 10-cylindrowca wynosi 570 KM (wzrosła o około 70 KM).

Audi postarało się o większe i wydajniejsze chłodnice oleju silnikowego i oleju przekładniowego skrzyni biegów. Z kolei chłodnicę oleju zastosowanego w przekładni kierowniczej przesunięto z przodu pojazdu do jego części centralnej.

Poszerzono chwyty powietrza z boku, dzięki czemu pobierają one więcej powietrza w czasie jazdy, oraz przemodelowano wloty z przodu, co zwiększyło wydajność chłodnicy zainstalowanej z przodu.

Obraz

Producent poprawił skrzynię biegów, która ma jeszcze lepiej spisywać się w wyścigach długodystansowych.

W podwoziu pojawiły nowe, lżejsze, w pełni regulowane amortyzatory olejowo-gazowe przygotowane przez firmę Bilstein. Wahacze zamocowano za pomocą łączeń uniball. Zoptymalizowano przednie hamulce pod względem wydajności chłodzenia.

Do tej pory R8 LMS miało przednie felgi o szerokości 11,0”. Nowy wóz będzie miał obręcze 12-calowe (tak jak z tyłu). Na koła o średnicy 18” zostaną założone opony Michelin o rozmiarze 30/65 R 18 z przodu i 31/71 R 18 z tyłu.

Obraz

Samochód będzie oferowany od marca 2012 za cenę 329 900 euro (bez VAT). Będzie droższy prawie o 68 tys. euro od starszej wersji. Posiadacze starszego auta będą mieli możliwość aktualizacji swoich bolidów do najnowszej odmiany. Wersją Ultra team WRT wystartuje w serii FIA GT Championship w przyszłym sezonie.

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Dane techniczne

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5204 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 570 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 109,53 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, węglowe
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, węglowe
  • Koła przednie: 12,0 x 18”
  • Koła tylne: 12,0 x 18”
  • Opony przednie: 30/65 R 18 Michelin
  • Opony tylne: 31/71 R 18 Michelin

Masy i wymiary:

  • Masa własna:≈ 1250 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,19 kg/KM
  • Długość: ≈ 4470 mm
  • Szerokość: ≈ 1950 mmblock position=\inside6922/block

Źródło: Audi

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć