Aston Martin V8 Vantage

Aston Martin V8 Vantage oraz V12 Vantage to bliźniacze modele brytyjskiego producenta luksusowych samochodów sportowych – Aston Martin Lagonda Limited. Kiedyś przydomek Vantage otrzymywały najmocniejsze odmiany Astonów, teraz natomiast stała się to nazwa własna konkretnego modelu. Nowy Vantage został zbudowany na platformie VH, na której oparte są również DB9, DBS oraz Rapide. Jego produkcja rozpoczęła się w 2006 roku.

  • Aston Martin V8 Vantage został zbudowany na platformie VH, na której oparte są również modele DB9, DBS oraz Rapide
  • Sylwetka Astona Martina V8 Vantage’a ma kształt modelowego gran turismo
  • Jednym z typów nadwozia w Astonie Martinie V8 Vantage'u jest roadster
[1/3] Aston Martin V8 Vantage został zbudowany na platformie VH, na której oparte są również modele DB9, DBS oraz RapideŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aston_Martin_V8_Vantage_S_Roadster_2013_(17382277752).jpg#/media/File:Aston_Martin_V8_Vantage_S_Roadster_2013_(17382277752).jpg) autorstwa order_242 / Wikimedia Commons [CC BYSA 2.0](https://creativecommo

Nadwozie małego GT Astona Martina przypomina większe DB9. Grill charakterystyczny dla modeli marki, podłużny wylot powietrza za przednim nadkolem, przecięty poziomą listwą, tylne światła z wewnętrznymi elementami w kolorze nadwozia oraz sylwetka – wszystko składa się na typowy, współczesny samochód marki Aston. Nadwozie jest mniejsze niż w DB9, ale dzięki temu auto jest bardziej zwinne na torze i sprawia wrażenie bardziej przysadzistego. Sylwetka Vantage’a ma kształt modelowego gran turismo.

W środku zmieszczą się tylko dwie osoby, jednak komfortu podróży mogą im pozazdrościć pasażerowie niejednego dużego, rodzinnego sedana. Wnętrze zostało wykończone najlepszej jakości materiałami. Mięsista, ręcznie zszywana skóra pokrywa nie tylko fotele, ale również panele drzwi i deskę rozdzielczą. Dzięki wielu możliwym do wybrania konfiguracjom kolorystycznym wnętrza każdy znajdzie coś dla siebie. Detale mogą zostać wykończone wieloma rodzajami drewna, w tym lakierowanym czarnym, połyskującym lakierem fortepianowym. Skórzane wstawki znajdują się nawet na manetkach zmiany biegów wykonanych ze stopów tytanu. Rozmieszczenie instrumentów na konsoli środkowej jest doskonale zaprojektowane – mimo wielu przycisków i pokręteł udało się zachować dobrą ergonomię.

Oczywiście nie mogło zabraknąć bogatego wyposażenia. Na pokładzie modelu Vantage znajdują się: łącze Bluetooth, pozwalające zsynchronizować telefon z komputerem samochodu, czujniki parkowania, automatyczna klimatyzacja, podwójne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, elektrycznie regulowane podgrzewane sportowe fotele, czujniki ciśnienia w oponach, 700-watowy system audio ze zmieniarką CD na 6 płyt, złącze dla iPoda, USB pozwalające na odtwarzanie muzyki z pamięci flash w formacie WAF, WMA, MP3 oraz gniazdo audio 3,5 mm. Dla osób chcących prowadzić bardziej agresywnie przygotowano koło kierownicy obite alcantarą oraz lekkie fotele. Jeśli ktoś zdecyduje się na odchudzone wersje siedzisk, nie będzie miał możliwości wybrania opcji podgrzewania. Nie są w nich dostępne również boczne poduszki powietrzne.

Silnik w modelu Vantage jest umieszczony, podobnie jak w DB9, centralnie, za przednią osią. Początkowo sercem modelu V8 Vantage był 4,3-litrowy motor o mocy 385 KM i 409 Nm momentu obrotowego. W 2008 roku jego pojemność zwiększono do 4,7 l. Od tej pory na koła małego GT trafiało 420 KM. Konstrukcja tego motoru jest oparta na widlastej ósemce Jaguara. Różnica tkwi przede wszystkim w rodzaju smarowania. Bardziej sportowy typ smarowania jednostki Astona Martina pozwolił na niższe umieszczenie silnika i jednoczesne obniżenie wysokości środka ciężkości. Te same parametry ma wersja V8 Vantage Roadster.

W 2007 roku Aston Martin przedstawił model V12 Vantage, który wszedł do produkcji w 2009 roku. Pod maskę trafił motor V12 o mocy 515 KM. Odmiana V12 różniła się od V8 nie tylko silnikiem, ale też detalami od zewnątrz. Na masce pojawiły się duże wloty powierza, a przednią atrapę zderzaka wyposażono w pokaźny spojler. Wersja V12 Vantage została także przeprojektowana przez studio projektowe Zagato. Po bokach pojawiły się ogromne wyloty powietrza, z przodu zawitał duży grill, podobny do tego znanego z modelu DB7. Tył zmieniono całkowicie. W zagłębieniach umieszczono okrągłe światła.

W 2011 roku Aston Martin zaprezentował model V8 Vantage S. Dostępny zarówno z karoserią coupé, jak i wersji Roadster bardziej sportowy pojazd charakteryzował się twardszym zawieszeniem, sprawniejszymi hamulcami oraz mocniejszym silnikiem. V8 generowało teraz 436 KM.

By upamiętnić sukcesy Astona Martina w wyścigach na Nürburgringu, w 2007 roku wprowadzono limitowaną wersję N400 (dostępna w nadwoziu coupé i roadster). W każdym z nich zbudowano jedynie 240 egzemplarzy. Pod maską N400 drzemało V8 o pojemności 4,3 l i mocy 406 KM. Nadwozie dostępne było w kolorach Bergwerk Black, Lightning Silver oraz Karussell Orange. Na środkowych podłokietnikach odmiany N400 wyszyto miniaturową mapę toru Nürburgring.

Model Vantage dostępny jest z 6-biegową skrzynią ręczną oraz z 7-biegową przekładnią Sportshift II, dostarczoną przez firmę Prodrive. Skrzynia biegów jest montowana w położeniu centralnym, przed tylną osią.

Na 15 modeli oferowanych obecnie przez firmę Aston Martin Lagonda Limited aż 6 należy do rodziny Vantage. W 2006 roku nowy Vantage kosztował około 104 000 euro. Planując zakup mniejszego GT Astona Martina, warto zdecydować się na egzemplarz używany. Nie ma co prawda możliwości skonfigurowania go zgodnie z zachciankami, ale za auto z niedużym przebiegiem zapłacimy znacznie mniej niż za nowe w salonie.