Agera R oficjalnie zadebiutuje w Genewie – Koenigsegg Agera R (2011)

Już 1 marca w Genewie nastąpi oficjalna prezentacja najmocniejszego Koenigsegga w historii. Swój salonowy debiut będzie miała Agera R. Bolid ma moc ponad 1100 KM i… bagażnik dachowy!

Obraz
Olgierd Lachowski
Koenigsegg Agera R fot.2
Koenigsegg Agera R fot.2

O Agerze napisano już wiele. To supersamochód, który jest odpowiedzią Szwedów na Bugatti Veyron 16.4, a ponieważ Veyron ma już swoją supersportową odmianę, to musiał się pojawić także specjalny Koenigsegg – Agera R.

Zacznijmy jednak od samego początku, bo podobnie jak wiele serwisów internetowych i czasopism motoryzacyjnych podaliśmy inne dane techniczne silnika Agery niż są obecnie. Wszystko bierze się z tego, że wcześniej mowa była o prototypie, a nim bolid wszedł do produkcji, co nieco się zmieniło.

Największą różnicą jest objętość skokowa jednostki napędowej. Silnik to jednostka V8 z dwiema turbosprężarkami (a nie kompresorami jak w poprzednikach) Rotrex, które ładują z ciśnieniem 1,5 bara. Motor ma objętość 5,0 l, a nie jak w prototypie 4,7 l. Większy silnik niż w prototypie oznacza większą moc. Agera ma 950 KM (w prototypie 910 KM) mocy przy 6850 obr./min (maksymalne obroty wału korbowego to 7250 obr./min), natomiast jej moment obrotowy wynosi 1100 Nm przy 5100 obr./min. Waga silnika to tylko 173 kg.

Koenigsegg Agera R fot.3
Koenigsegg Agera R fot.3

Agera osiąga prędkość ponad 390 km/h, a przy masie rzeczywistej powyżej 1450 kg (suche auto waży 1290 kg) potrzebuje tylko 3,10 s na przyspieszenie do 100 km/h i 8,90 s na sprint do 200 km/h. To iście szatańskie osiągi, ale jeszcze lepszymi ma dysponować Agera R, której silnik oprócz normalnej benzyny 95 (jak w zwykłej Agerze) będzie chętny do konsumpcji etanolu E85. To właśnie na tym drugim paliwie bolid ze Szwecji ma osiągać moc 1130 KM i moment obrotowy 1200 Nm! Na razie firma nawet nie próbuje szacować, co Agera R może na drodze.

Ten widoczny na zdjęciach biały egzemplarz będzie wystawiony na salonie w Genewie i tam też zostanie przekazany jego właścicielowi – pewnemu bogatemu Norwegowi. Ponieważ ten pan lubi pojeździć na nartach, to auto będzie wyposażone w bagażnik dachowy firmy Thule.

Koenigsegg Agera R fot.4
Koenigsegg Agera R fot.4

Jak widać na jednej z ilustracji ten Koenigsegg ma zmodyfikowany dyfuzor. Firma informuje, że Agera przy 250 km/h dociskana jest z siłą około 2950 N (300 kg). Ciekawe czy ten zmieniony dyfuzor w Agerze R jeszcze podnosi tę siłę?

Jak podaje brytyjski portal evo.co.uk suchy bolid waży 1330 kg (czyli o 40 kg więcej niż seryjna Agera). Jeśli jednak dodać masę wszystkich płynów i „wzorcowego” kierowcę (68 kg) wraz z bagażem (7kg), to waga auta wzrośnie do, co najmniej, 1510 kg. Koenigsegg nadal będzie dużo lżejszy od największego rywala, czyli Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, ale o ok. 320 kg, a nie ponad pół tony, jak sugeruje autor artykułu na evo.co.uk.

Koenigsegg Agera R fot.8
Koenigsegg Agera R fot.8

Z kolei carscoop.blogspot.com informuje o tym, że Agera R wyposażona jest w 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów. To o tyle ciekawostka, że zwykła Agera ma 6-biegową zautomatyzowaną skrzynię (przynajmniej o takiej mówił Koenigsegg jakiś czas temu), która jest wyposażona w jedno dwutarczowe sprzęgło i posiada specjalny hamulec, który pomaga w szybkiej zmianie biegu z niższego na wyższy. Dzięki niemu multiplikacja trwa tylko 30 milisekund. Skrzynię przygotowała firma odpowiadająca za budowę skrzynek m.in. do bolidów F1 – Xtrac.

Rezygnacja ze skrzyni 6-biegowej oznaczałaby, że utopiono pieniądze, bo hamulec jest opatentowany, a sam Christian von Koenigsegg chwalił pracę skrzyni.

Miejmy nadzieję, że przy okazji prezentacji zostaną podane konkretne dane techniczne nowego Koenigsegga, co rozwieje wszelkie wątpliwości.

Koenigsegg Agera R fot.7
Koenigsegg Agera R fot.7

Agera R będzie z pewnością groźnym konkurentem dla Veyrona SS, ale czy odbierze mu tytuł najszybszego samochodu dopuszczonego do ruchu drogowego? To dopiero pokaże czas.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Objętość skokowa: ≈ 5000 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki Rotrex
  • Moc maksymalna: 1130 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 226,00 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1200 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa (?)
  • Typ napędu: Na tylne koła

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1330 kg (suchy)
  • Stosunek masy do mocy: 1,18 kg/KM (suchy)
  • Długość: 4293 mm
  • Szerokość: 1996 mm
  • Wysokość: 1120 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm
  • Koenigsegg Agera R fot.1
  • Koenigsegg Agera R fot.2
  • Koenigsegg Agera R fot.3
  • Koenigsegg Agera R fot.4
  • Koenigsegg Agera R fot.5
  • Koenigsegg Agera R fot.6
  • Koenigsegg Agera R fot.7
  • Koenigsegg Agera R fot.8
[1/8] Koenigsegg Agera R fot.1 Źródło zdjęć: |

Źródło: carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy