4200 zł kary za brak OC. To jeszcze nic wobec możliwego regresu

Właściciel auta osobowego, który nie wykupi polisy OC w 2018 roku musi się liczyć z karą w wysokości 4200 zł. Ale to nie jedyne obciążenie finansowe dla nieubezpieczonych. W razie spowodowania wypadku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zwróci się do takiej osoby o zwrot rekompensaty za szkody. Koszty mogą iść w dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych.

Kara za brak OC kilkakrotnie przekracza cenę polisyKara za brak OC kilkakrotnie przekracza cenę polisy
Źródło zdjęć: © wp.pl
Tomasz Budzik

W szybkim tempie rośnie liczba najwyższych regresów - informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Już blisko czterysta osób ma do zwrotu kwoty przekraczające ponad 200 tys. zł, w tym osiem osób obciążonych jest regresami przekraczającymi 1,5 mln zł.

  • Wciąż niska świadomość ubezpieczeniowa Polaków, w połączeniu z coraz wyższymi wypłatami za szkody osobowe, powoduje, że jazda bez obowiązkowego OC stała się ogromnym zagrożeniem dla finansów sprawcy szkody - mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. - Dlatego nawet mimo wzrostu cen za ubezpieczenie OC lepiej we własnym interesie wykupić je, niż narażać się na tak wysokie sankcje, jak kara za brak polisy i regres.

Od początku 2018 roku podwyżce uległy kary dla właścicieli pojazdów bez OC. Ich wysokość ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia w Polsce. Maksymalna kara dla auta osobowego to dwukrotność tej kwoty w danym roku. Oznacza to, że obecnie można zapłacić 4,2 tys. zł. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc. (840 zł), a do 14 dni - 50 proc. pełnej stawki (2,1 tys. zł).

System zdalnego wykrywania właścicieli pojazdów, którzy nie wykupili OC, jest coraz bardziej szczelny. Oznacza to, że kary mogą otrzymać nawet właściciele tych pojazdów, które nie wyjeżdżają na drogi. Od stycznia do końca listopada 2017 roku UFG wystawił 76,1 tys. wezwań o zapłacenie kary za brak tej polisy - to o ponad jedną czwartą więcej wezwań niż w analogicznym okresie 2016 roku.

Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 80-90 tys. nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4-0,5 proc. wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

Do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należy:

- wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu (warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC),

- przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany - bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany),

- trudna sytuacja materialna właściciela pojazdu,

- nieopłacenie pełnej raty składki za OC (tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy),

- wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce (należy pamiętać, by wykupić OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu - tj. w dniu otrzymania tablic rejestracyjnych i czasowego pozwolenia na dopuszczenia pojazdu do ruchu - ale nie później niż w chwili wprowadzenia go do ruchu).

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟