ESP - co to takiego? Kompendium wiedzy

Opisując parametry najnowszych samochodów często posługujemy się skrótami nowoczesnych systemów. Jednym z nich jest bardzo popularny w ostatnich czasach ESP. Być może jest wśród naszych czytelników ktoś, kto nie wie, co się pod tym skrótem kryje. Dzisiaj postaramy się to zmienić!

Obraz
Piotr Mazanek

Opisując parametry najnowszych samochodów często posługujemy się skrótami nowoczesnych systemów. Jednym z nich jest bardzo popularny w ostatnich czasach ESP. Być może jest wśród naszych czytelników ktoś, kto nie wie, co się pod tym skrótem kryje. Dzisiaj postaramy się to zmienić!


Electronic Stability Program tłumacząc dosłownie oznacza Elektroniczny Program Stabilizacji. System służy do zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów podczas nagłego wymijania przeszkody na drodze. Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcy w niemal wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze. Zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). ESP rejestruje odchylenia od zadanego toru jazdy oraz aktywnie im przeciwdziała.

Najlepszym sposobem na sprawdzenie ESP jest „test łosia”. Twórcami tego słynnego testu są Szwedzi. Rzecz polega na szybkiej zmianie pasa ruchu i powrocie na poprzedni tor jazdy. Skąd nazwa „test łosia”? Otóż w Szwecji jest bardzo dużo łosi. Zdarza się, że wychodzą one na jezdnię powodując liczne wypadki. Ten proceder jest częsty także w Polsce, szczególnie na Podlasiu.

Wiele koncernów przeprowadza „test łosia”. Niegdyś legendarną wpadkę przy jego przeprowadzaniu zaliczył Mercedes klasy A. Było to w latach dziewięćdziesiątych. Podczas omijania przeszkody samochód zaliczył dachowanie! Wynikiem tej konstrukcyjnej porażki było wiele poprawek, wśród nich sztywne zawieszenie A-klasy. Najistotniejszym krokiem było jednak wyposażenie aut w seryjny system ESP. Dzięki niemu wywrotka przy „teście łosia” jest praktycznie niemożliwa!

Samochody wyposażone w system ESP podczas wymijania przeszkody są stabilne. Kierowca ma pełnie władzy nad samochodem. Bez ESP najczęściej auto ląduje na dachu. Przykładem może być Citroen Nemo, którzy przy zmianie pasa ruchu i prędkości 80 km/h zaliczył wywrotkę. Zastosowanie seryjne ESP jest więc niezbędne.

Ausweichtest: Citroën Nemo kippt | ADAC

Tego samego zdania jest także Unia Europejska. Parlament Europejski uchwalił nowy przepis traktujący o ESP. Zgodnie z nim wszystkie nowe modele samochodów osobowych i użytkowych od roku 2011, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w aktywny system bezpieczeństwa ESP. Od listopada 2014 przepis ten obejmie wszystkie nowe pojazdy. Co więcej, od listopada 2015 (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być przepisowo wyposażone nie tylko w system ESP, ale także w inteligentne systemy hamulcowe oraz systemy monitorujące pas jazdy.

W USA ustawę nakazującą seryjne wyposażenie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych począwszy od modeli z roku 2012 wydano już w roku 2007. Wprowadzenie takiego nakazu w Europie było więc jedynie kwestią czasu.

Dlaczego ESP jest tak bardzo potrzebny? Otóż samoistny poślizg pojazdu jest główną przyczyną śmiertelnych wypadków na drodze. System ESP może zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków, których przyczyną był poślizg. Dlatego też jest, zaraz po pasach bezpieczeństwa oraz poduszkach powietrznych, najważniejszym systemem chroniącym zdrowie i życie pasażerów w samochodzie.

Fajnie by było gdyby każdy kierowca w Polsce posiadał w swoim aucie taki system. Wymijanie niektórych dziur w drodze jest trudniejsze od "testu łosia" :)

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟