ESP - co to takiego? Kompendium wiedzy

Opisując parametry najnowszych samochodów często posługujemy się skrótami nowoczesnych systemów. Jednym z nich jest bardzo popularny w ostatnich czasach ESP. Być może jest wśród naszych czytelników ktoś, kto nie wie, co się pod tym skrótem kryje. Dzisiaj postaramy się to zmienić!

Obraz
Piotr Mazanek

Opisując parametry najnowszych samochodów często posługujemy się skrótami nowoczesnych systemów. Jednym z nich jest bardzo popularny w ostatnich czasach ESP. Być może jest wśród naszych czytelników ktoś, kto nie wie, co się pod tym skrótem kryje. Dzisiaj postaramy się to zmienić!


Electronic Stability Program tłumacząc dosłownie oznacza Elektroniczny Program Stabilizacji. System służy do zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów podczas nagłego wymijania przeszkody na drodze. Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcy w niemal wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze. Zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). ESP rejestruje odchylenia od zadanego toru jazdy oraz aktywnie im przeciwdziała.

Najlepszym sposobem na sprawdzenie ESP jest „test łosia”. Twórcami tego słynnego testu są Szwedzi. Rzecz polega na szybkiej zmianie pasa ruchu i powrocie na poprzedni tor jazdy. Skąd nazwa „test łosia”? Otóż w Szwecji jest bardzo dużo łosi. Zdarza się, że wychodzą one na jezdnię powodując liczne wypadki. Ten proceder jest częsty także w Polsce, szczególnie na Podlasiu.

Wiele koncernów przeprowadza „test łosia”. Niegdyś legendarną wpadkę przy jego przeprowadzaniu zaliczył Mercedes klasy A. Było to w latach dziewięćdziesiątych. Podczas omijania przeszkody samochód zaliczył dachowanie! Wynikiem tej konstrukcyjnej porażki było wiele poprawek, wśród nich sztywne zawieszenie A-klasy. Najistotniejszym krokiem było jednak wyposażenie aut w seryjny system ESP. Dzięki niemu wywrotka przy „teście łosia” jest praktycznie niemożliwa!

Samochody wyposażone w system ESP podczas wymijania przeszkody są stabilne. Kierowca ma pełnie władzy nad samochodem. Bez ESP najczęściej auto ląduje na dachu. Przykładem może być Citroen Nemo, którzy przy zmianie pasa ruchu i prędkości 80 km/h zaliczył wywrotkę. Zastosowanie seryjne ESP jest więc niezbędne.

Ausweichtest: Citroën Nemo kippt | ADAC

Tego samego zdania jest także Unia Europejska. Parlament Europejski uchwalił nowy przepis traktujący o ESP. Zgodnie z nim wszystkie nowe modele samochodów osobowych i użytkowych od roku 2011, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w aktywny system bezpieczeństwa ESP. Od listopada 2014 przepis ten obejmie wszystkie nowe pojazdy. Co więcej, od listopada 2015 (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być przepisowo wyposażone nie tylko w system ESP, ale także w inteligentne systemy hamulcowe oraz systemy monitorujące pas jazdy.

W USA ustawę nakazującą seryjne wyposażenie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych począwszy od modeli z roku 2012 wydano już w roku 2007. Wprowadzenie takiego nakazu w Europie było więc jedynie kwestią czasu.

Dlaczego ESP jest tak bardzo potrzebny? Otóż samoistny poślizg pojazdu jest główną przyczyną śmiertelnych wypadków na drodze. System ESP może zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków, których przyczyną był poślizg. Dlatego też jest, zaraz po pasach bezpieczeństwa oraz poduszkach powietrznych, najważniejszym systemem chroniącym zdrowie i życie pasażerów w samochodzie.

Fajnie by było gdyby każdy kierowca w Polsce posiadał w swoim aucie taki system. Wymijanie niektórych dziur w drodze jest trudniejsze od "testu łosia" :)

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne