Mazda MX-5 30th Anniversary. Wyjątkowe auto na okrągłą rocznicę

W świecie kulinariów najcenniejsze są stare, sprawdzone przepisy. W motoryzacji to podejście także się sprawdza, czego dowodem jest trzydziestoletnia obecność na rynku Mazdy MX-5. Japończycy uświetnili tę rocznicę specjalną edycją auta.

Wyjątkowy jest nie tylko kolor

Wyjątkowy jest nie tylko kolor (Tomasz Budzik)

Mazda MX-5 30th Anniversary (2019) – pierwsza jazda, opinia

W świetle tendencji, jakie panują w Unii Europejskiej, ten samochód tak naprawdę nie powinien istnieć. Dwulitrowy, wolnossący silnik w aucie, które może służyć jedynie dwóm osobom? MX-5 jest już jednak z nami od 30 lat. Przez ten czas rozpalała wyobraźnię chłopców i była spełnionym marzeniem wielu mężczyzn i kobiet. Teraz w salonie Mazdy można zamówić specjalną wersję tego modelu. Trzeba się jednak pospieszyć. Spośród 3 tys. aut, które wyjechały z fabryki w Hiroszimie, tylko 47 przewidziano dla Polski. Auta cieszą się jednak sporym zainteresowaniem i zostało już tylko kilka sztuk.

Na czym polega wyjątkowość MX-5 30th Anniversary? Egzemplarze te otrzymały specjalnie opracowany dla nich kolor orange racing. Na tylnych błotnikach auta znalazły się plakietki z numerem samochodu. Mazda, którą jeździłem w Bawarii, miała numer 362/3000. Specjalne są również czarne obręcze ozdobione stosownym napisem. We wnętrzu na kierowcę i pasażera czekają fotele Recaro z akcentami w kolorze nadwozia. Wyróżniają się również dywaniki, które opatrzono plakietkami z nazwą wersji auta.

Już dziś ten samochód to kawałek historii

Mazda MX-5 dzięki swojemu kolorowi zwraca uwagę. Tak naprawdę dla kierowcy nie jest to jednak najważniejsze. Liczy się to, że japońscy inżynierowie odpowiedzialni za projektowanie tego modelu do dziś trzymają się starych zasad tyczących się konstruowania sportowych aut. Mamy tu wolnossący silnik umieszczony z przodu, napęd na tył i nisko położony środek ciężkości. Kiedy dołożymy do tego manualną przekładnię z krótkim lewarkiem i takim skokiem, oraz odpowiednio skrojoną elektronikę, otrzymujemy przepis na świetną zabawę na drodze.

Zabawa przede wszystkim

Wystarczy uruchomienie dwulitrowego silnika o mocy 184 KM i niskim dźwięku oraz spojrzenie na lekko drgający drążek zmiany biegów, by nabrać pewności, że kierowcę czeka coś więcej niż po prostu przejazd z punktu A do punktu B. Krótkie przełożenia wespół z bezpośrednim układem kierowniczym i wysoką sztywnością samochodu sprawiają, że jazda MX-5 jest wyjątkowo angażująca. Co ważne, nie trzeba osiągać wysokich prędkości, by czerpać przyjemność z jazdy. Po otwarciu dachu już przy 70 km/h uśmiech zadowolenia staje się obligatoryjnym wyrazem twarzy kierowcy.

Wiatr we włosach i warkot silnika - brzmi jak przepis za frajdę. Nie można tylko zapomnieć o kremie z filtrem

Przyjemności nie psuje elektronika. System wspomagający ruszanie pozwala kierowcy na odrobinę ekstrawagancji. Jeśli chcemy wystartować naprawdę dynamicznie, przy okazji zaznaczymy swoją obecność krótkim piskiem opon. Nie trzeba też wiele, by wprowadzić auto w niewielki, ale dodający jeździe emocji poślizg. Efekt taki łatwo można uzyskać choćby zjeżdżając z ronda i odpowiednio dawkując gaz. Dodatkowo układ ESP można wyłączyć, a wtedy wszystko już w rękach kierowcy.

Zobacz również: Mazda MX-5 (ND) - jak składa się dach?

Silnik pozwala na podróżowanie przy prędkości obrotowej niższej od 2 tys. obr./min. Wówczas średnie spalanie może spaść poniżej 7 l/100 km. Tak naprawdę zabawa zaczyna się jednak dalej. Przy 4 tys. obr./min. Jednostka napędowa karmi ego kierowcy przyjemnym, niezbyt natarczywym dźwiękiem, a jeszcze mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia spotyka się z jej entuzjastyczną reakcją.

Spektakularny unikat

Mazda MX-5 w rocznicowej wersji to idealna propozycja dla tych, którzy szukają wyjątkowego samochodu i mają niewielkie potrzeby przewozowe lub mogą sobie pozwolić na drugie auto w domu. Otwierany przyciskiem nad tablicą rejestracyjną bagażnik oferuje tyle miejsca, że bez problemu zmieścimy dwie walizki kabinowe. Pakując się jednak na dwutygodniowe wakacje, musielibyśmy wykazać się nieco ascetycznym podejściem do ilości zabieranych rzeczy.

Wolisz twardy dach? Nie ma problemu

Część historii japońskiej motoryzacji możemy umieścić we własnym garażu za 132 900 zł. Na tyle została wyceniona MX-5 30th Anniversary w wersji Soft Top. Dysponuje ona miękkim, składanym ręcznie dachem. 143 900 zł kosztuje wersja z dachem sztywnym, zamykanym elektrycznie. Czy warto? Podczas prezentacji miałem okazję przetestować również poprzednie wcielenia MX-5, również w edycjach specjalnych. Mimo upływu lat, a może właśnie dlatego, zajęcie miejsca za kierownicą takiego auta gwarantuje doznania, których życzę każdemu kierowcy.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Techniczne poprawki w gamie Audi A4. Większy nacisk na oszczędność i diesle Nowa Mazda CX-30 wyjeżdża na drogi. Tego auta brakowało Japończykom Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel Test Infiniti Q50S: jeden przycisk zmienia wszystko Nowy Ford Focus ST - fabryka radości Rajdowy Jaguar F-Type, czyli sztuka taplania się w błocie Z Gdańska do Warszawy na jednym ładowaniu, czyli Jaguar I-Pace w trasie Zobacz, jak jeździ elektryczny Jaguar I-Pace. Reakcje pasażerów mówią wszystko Skoda Superb Scout: pierwsza jazda nową wersją modelu po face liftingu Nissan Qashqai z nowym dieslem 1.7 dCi. Silnik jest rewelacyjny Lexus UX – ile procent SUV-a w kompakcie i na odwrót? Jeep Grand Cherokee Trackhawk i Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. (Krótkie) porównanie na torze Modlin Zamiast Singera? Za kierownicą Jaguara E-Type FHC od CKL Developments Pierwsza jazda Porsche 911 Cabrioletem: wersja 992, poprawiona Pierwsza jazda Audi SQ8 TDI: sprintem przez Pireneje Ford Transit Nugget dołącza do grona kompaktowych kamperów. To świetne auto do zwiedzania Renault Clio piątej generacji w pierwszym teście. Słowo klucz to dojrzałość Test na torze Audi R8 Performance: bestia, którą łatwo oswoić Opel Zafira wkroczył w nowy segment. Dalej jest propozycją dla dużych rodzin Volkswagen Passat po liftingu. Niemcy stawiają na komfort i technologię Test: Toyota Camry jest sensacyjnie oszczędna. Poza tym poprawna Nowy Mercedes GLS: naszpikowana gadżetami alternatywa dla limuzyny Nowa Toyota Corolla Hathback Hybrid jest świetna, ale nie dla każdego Rozkład emisji spalin hybrydy w trasie, czyli dlaczego Lexus RX450hL ma sens

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes-AMG A 35: wygląda jak hot hatch, ale to prawdziwe auto sportowe Maserati Levante Trofeo - test potężnego super SUV-a Nowe BMW Z4 sDrive 30i: ma wszystko czego wymagasz od rasowego roadstera Test Range Rovera Evoque. Dalej będzie sprzedawał się świetnie, chociażby z racji wyglądu Kia Proceed GT: test na torze wyścigowym i trasie liczącej 1500 km Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid: pierwsza jazda hybrydowym superSUV-em Mercedes Klasy E 300 de łączy silnik Diesla z motorem elektrycznym. Całkiem skutecznie, ale trochę za drogo Przez Bawarię na BMW F 850 GS Mini Clubman John Cooper Works – ekstremalnie mocny i do bólu brytyjski Peugeot 508 SW BlueHDI 180 GT: wariant rodzinny, prawie idealny Abarth 124 Spider to roadster idealny. Ma tylko jeden problem Test: Range Rover Sport P400e - 400 zielonych koni